Gå til innhold

Avlive eller ikke? Erfaring med skiveprolaps eller hjerneblødning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en gammel liten blandingshund (14 år)

Pga et plutselig epilepsi anfall, så har det vært mye frem og tilbake hos dyrlegen. Hunden har vist tegn på smerter i rygg etter anfallet. Her er hva de har funnet ut av hittil:

4 små skiveprolaps i ryggen

Liten hjerneblødning 

Spinalvæsken har trykk på seg, og er ujevn flere steder

Det er mye og hunden lever konstant på smertestillende. Bare man leser om skadene, så tenker vell de fleste at hunden burde få slippe. Og hunder kan også være gode på å skjule smerte.

Men skulle ønske jeg kunne vist dere hunden, som virker så glad. Har ikke blitt treig, fortsatt like kvikk og leken. Fortsatt masse livsgnist. Fortsatt helt med. Ingen forskjell på oppførsel fra da hunden var 3 år (før det: valpeoppførsel). Eneste nå er at vi må løfte hunden, der hen før hoppet (sofa/bil). 

Noen med erfaring med dyr som har hatt noe av skadene jeg nevner?

Anonymkode: 3877a...5c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hadde begynt å forberede meg på avlivning. Bedre å gjøre det før det blir for ille enn å vente til det blir akutt og vanvittig vondt. Den kommer ikke til å bli noe bedre når den er så gammel. Da baller det bare på seg. 

Anonymkode: a9c8e...c82

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde nok tatt den med ut i skogen og skutt den . Begravet den på favoritt plassen ( om grunneier tillater ) 

Anonymkode: afb76...6ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde begynt å forberede meg på avlivning. Bedre å gjøre det før det blir for ille enn å vente til det blir akutt og vanvittig vondt. Den kommer ikke til å bli noe bedre når den er så gammel. Da baller det bare på seg. 

Ja jeg tenker litt i samme baner, men føler også at det fortsatt er litt for tidlig, da hunden fortsatt har så mye livskvalitet… men på et punkt, så vil jeg avlive for at hunden ikke skal leve i for mye smerter. Men ja, jeg regner også med at det kommer til å balle på seg :( 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde nok tatt den med ut i skogen og skutt den . Begravet den på favoritt plassen ( om grunneier tillater ) 

Anonymkode: afb76...6ba

Ja slik gjør de det på landet hvor slekta mi er fra 😅 Men hva skal jeg si, jeg eier Gucci veske, ikke rifle… 

Så avlivning kommer til å skje hos dyrlegen, når den tid kommer

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja jeg tenker litt i samme baner, men føler også at det fortsatt er litt for tidlig, da hunden fortsatt har så mye livskvalitet… men på et punkt, så vil jeg avlive for at hunden ikke skal leve i for mye smerter. Men ja, jeg regner også med at det kommer til å balle på seg :(

ts

Sitter i samme situasjon med min hund på 13. Har bestemt meg for at jeg avliver etter sommeren. Vinter gjør muskler og ledd stivere og så blir det feilbelastning og nye ting blir vondt og gamle ting blir verre. Hadde han vært yngre så hadde det vært noe annet. Men når de er så gamle så går det bare en vei fortere og fortere. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En hund som lever konstant på smertestillende, og jeg regner med at den kommer til å være avhengig av det resten av livet, mener jeg burde få slippe. Jeg vil heller avlive litt for "tidlig" enn å risikere at hunden har flere dårlige enn gode dager på slutten av livet. 

Anonymkode: 42be4...d94

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sitter i samme situasjon med min hund på 13. Har bestemt meg for at jeg avliver etter sommeren. Vinter gjør muskler og ledd stivere og så blir det feilbelastning og nye ting blir vondt og gamle ting blir verre. Hadde han vært yngre så hadde det vært noe annet. Men når de er så gamle så går det bare en vei fortere og fortere. 

Jeg har faktisk tenkt akkurat det samme! Men så ble jeg usikker igjen, da min hund har dobbel lang pels. (Kan skinne hun helt ned for helsa sin skyld, mennn ja…) Hunden trives best i temperaturer fra 13-17 grader. Men huset er veldig kaldt, så nok av plasser å kjøle seg ned midt på dagen. Jeg håper på at det blir en kald sommer i år 😅 

Vinteren syntes hun er ok, men hun blir fort for kald så fort det dropper under 5-6 grader. Helt enig med alt du skriver om stive ledd og muskler og alt det kan føre med seg 😕 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var i lignende situasjon og måtte ta det vanskelige valget med min 13,5 år gamle mops for 4 mndr. siden. Hun hadde mye livsglede og energi når hun var ute, men slet med pusten når vi kom inn. Jeg holdt ikke ut å se henne lide og vite at det går bare en vei. Det var det vanskeligste valget jeg har tatt i mitt liv. Å la henne slippe mer lidelse. Jeg vet jeg gjorde det beste for henne, men det var så tungt å gi slipp 😢 Mitt råd er å bruke den siste tiden med huden din godt og ta farvel før smertene blir uutholdelige. 

Anonymkode: 77922...b3c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En hund som lever konstant på smertestillende, og jeg regner med at den kommer til å være avhengig av det resten av livet, mener jeg burde få slippe. Jeg vil heller avlive litt for "tidlig" enn å risikere at hunden har flere dårlige enn gode dager på slutten av livet. 

Anonymkode: 42be4...d94

takk for innspill 😊 
Mest sannsynlig så er det uansett ikke snakk om år hunden har igjen å leve. Så jeg syntes ikke det er så galt å være avhengig på smertestillende i siste fase av livet, så lenge livsgnisten er der. 

Jeg vil også avlive for tidlig, men… åh det er så vanskelig balanse! Tidlig nok til at hunden ikke har det for vondt, men sent nok til at hunden kan ha noen fine måneder til. Sommeren er også hundens yndlings tid på året

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene skrev (1 minutt siden):

La dyret slippe. Du gjør det av kjærlighet. 

På et tidspunkt skal jeg la dyret slippe, men jeg føler ikke det er helt enda… dyrlegen ville vell sagt noe, om hun var uenig? 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg var i lignende situasjon og måtte ta det vanskelige valget med min 13,5 år gamle mops for 4 mndr. siden. Hun hadde mye livsglede og energi når hun var ute, men slet med pusten når vi kom inn. Jeg holdt ikke ut å se henne lide og vite at det går bare en vei. Det var det vanskeligste valget jeg har tatt i mitt liv. Å la henne slippe mer lidelse. Jeg vet jeg gjorde det beste for henne, men det var så tungt å gi slipp 😢 Mitt råd er å bruke den siste tiden med huden din godt og ta farvel før smertene blir uutholdelige. 

Anonymkode: 77922...b3c

Takk for at du delte ❤️ Jeg vil gjøre det samme som deg, om det blir mer tydelig at hunden min lider. Pr dags dato er det masse livsglede på tur, og når vi kommer inn så er hun super glad, for da vet hun at det er kosetid i sofaen. Eneste er, om hun vil opp eller ned av sofaen, så steller hun seg ved kanten og ser på meg, venter på å bli løfta opp/ned

Jeg skal bruke masse tid med hunden ❤️❤️ Gruer meg til å gi slipp, vet ikke helt hvordan jeg kommer til å reagere 😫 Vil jo heller ikke sende hunden inn i døden med engstelse, fordi jeg er helt ustabil i energien (koser,smiler,gråter). 

ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har hatt hund med skiveprolaps (totalprolaps). Vi ble anbefalt å ikke gi smertestillende for at hunden skulle kjenne på at det gjorde litt vondt og begrense seg deretter, og å la han styre aktivitetsnivået så lenge han regulerte det fint selv. Det gikk veldig fint i noen år, og hunden regulerte aktivitet og lek fint selv, roet seg ned når det gjorde vondt uten problem. Han ble brukt tilnærmet likt som før skaden (to timer tur hver dag, en løpetur i uka og rolige langturer nå og da), men vi droppet kløv. Han ble stiv og øm i kaldt og surt vær, så da roet vi ned. Skaden ble fulgt tett av veterinær i samarbeid med spesialist på dyresykehuset og ble kontrollert hver gang han var innom (også når han var der for andre ting). Han skulle få leve så lenge han ikke var plaget, men ingen kunne si noe om han ville ha det bra i en uke til eller i ti år til.

En dag klikket det plutselig totalt for han og han angrep en 10 uker gammel valp. Han hadde vært seg selv og beveget seg fint frem til han klikka, men inne hos veterinær en halvtime senere var det tydelig at han hadde vanvittig vondt. Mest sannsynlig gjorde en eller annen dum bevegelse som trigget skaden da han reiste seg opp for å gå og hilse på valpen.

Med den opplevelsen ville jeg ikke våget noe annet enn å la en hund med prolaps få slippe. Selv om alt gikk fint i flere år, var det så utrolig lite som skulle til før det gikk skikkelig galt. Hva om det var et barn han reiste seg for å gå og hilse på?

Anonymkode: da397...f22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

takk for innspill 😊 
Mest sannsynlig så er det uansett ikke snakk om år hunden har igjen å leve. Så jeg syntes ikke det er så galt å være avhengig på smertestillende i siste fase av livet, så lenge livsgnisten er der. 

Jeg vil også avlive for tidlig, men… åh det er så vanskelig balanse! Tidlig nok til at hunden ikke har det for vondt, men sent nok til at hunden kan ha noen fine måneder til. Sommeren er også hundens yndlings tid på året

ts

Du, jeg er helt enig med deg!  Når du ser at den har så mye livsgnist igjen ennå så lar du den få kose seg så lenge det varer. Sommeren er jo her og syns den burde få nyte en muligens siste sommer 😍 når tiden har kommet vil dyret fortelle deg det

Anonymkode: 9ea72...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...