Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Yey or ney?

Anonymkode: 8d088...4df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

NEY. Et barn som gir opp å gråte fordi de skjønner at ingen kommer...horribelt. 

Anonymkode: 4b56b...29a

• Liker 7
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske det var beviselig trygt, for da hadde jeg villet prøve det. Holdt på å klikke da søvnproblemene stod på som verst.

Anonymkode: d94b8...b93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ney. Det er omsorgsvikt å bevisst ikke dekke babyens behov. 

Anonymkode: ce835...9ec

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Barna skjønner at det ikke nytter å gråte for å få tryggheten de trenger. Men for all del, noen foreldre syns ikke det gjør noe. 

Anonymkode: fd3cd...eb2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, nei, nei! Denne metoden gjør at barna lærer at det ikke nytter å kommunisere sine behov. Babyen lærer at det ikke nytter å gråte, og at barnets foreldre ikke forstår eller imøtekommer behovene. Barnet resignerer. Det nytter ikke rope om hjelp. Hjelpen kommer ikke. Stress hormonene i barnets kropp blir skyhøye. 

Når babyer gråter skal vi være der. Vi skal holde/bysse/kose/trøste/ amme. Vi skal være nær barna. La dem kjenne at du er her, og at det går bra. Mamma/pappa er her, du er ikke alene. 

Nå det bli slutt på at folk fremmer denne metoden. Vi vet for mye om spedbarn og viktigheten av en trygg tilknytning til at vi stopper med sånne metoder. Tidligere gjorde vi dette - fordi det funker! Barna sluttet å gråte! Men, ikke av de rette grunnene. Barnet har gitt opp og lært at det ikke nytter å si ifra. Full i stresshormoner, og med en skadet tilknytning.

Anonymkode: bcea4...6bd

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, nei, nei! Denne metoden gjør at barna lærer at det ikke nytter å kommunisere sine behov. Babyen lærer at det ikke nytter å gråte, og at barnets foreldre ikke forstår eller imøtekommer behovene. Barnet resignerer. Det nytter ikke rope om hjelp. Hjelpen kommer ikke. Stress hormonene i barnets kropp blir skyhøye. 

Når babyer gråter skal vi være der. Vi skal holde/bysse/kose/trøste/ amme. Vi skal være nær barna. La dem kjenne at du er her, og at det går bra. Mamma/pappa er her, du er ikke alene. 

Nå det bli slutt på at folk fremmer denne metoden. Vi vet for mye om spedbarn og viktigheten av en trygg tilknytning til at vi stopper med sånne metoder. Tidligere gjorde vi dette - fordi det funker! Barna sluttet å gråte! Men, ikke av de rette grunnene. Barnet har gitt opp og lært at det ikke nytter å si ifra. Full i stresshormoner, og med en skadet tilknytning.

Jeg kunne ikke sagt det bedre selv. Takk♥️

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Yey or ney?

Jeg lurer litt på hva poenget ditt er med å starte tråden, TS? Er det slik at hvis du fikk flere yay så hadde du gjort det? Og får du masse neys så gjør du det ikke?

Anonymkode: c16ed...d2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forskning med kamera viste at barna/babyene som ble utsatt for skrikekur faktisk ikke sov mer, slik foreldrene trodde. De bare lot være å si i fra til foreldrene sine at de var våkne og lå stresset, men stille til de sovnet igjen. Hvem ønsker det for ungene sine? Skrikekur funker bare for foreldrene. 

Anonymkode: c8368...156

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan noen ville babyen sin så vondt? 💔 

Anonymkode: 3f62c...f0c

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig, får vondt i magen av å tenke på at dette er noe enkelte praktiserer 😔

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Forskning med kamera viste at barna/babyene som ble utsatt for skrikekur faktisk ikke sov mer, slik foreldrene trodde. De bare lot være å si i fra til foreldrene sine at de var våkne og lå stresset, men stille til de sovnet igjen. Hvem ønsker det for ungene sine? Skrikekur funker bare for foreldrene. 

Anonymkode: c8368...156

Helt grusomt. De som bruker denne metoden bør ha ravnsvart samvittighet 

Anonymkode: fd3cd...eb2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De er desperate, det er greia. De er så slitne og så leie, de kunne gjort HVA SOM HELST for å få den ungen til å 1) sovne og 2) sove lenger i strekk. De vil selvsagt ikke babyen noe vondt, men de holder på å KLIKKE og er desperat på leting etter noe som kan hjelpe. Og finner lite og ingenting (annet enn Ferber), fordi søvn er jævla vanskelig og det er ingen hjelp å få.

Anonymkode: d94b8...b93

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Mild ferber-metode er ikke skadelig. Særlig hvis alternativet er at mor blir et psykiatrisk kasus av søvndeprivasjon. De som snakker om at det kan forårsake tilknytningsskade vet ikke hva de snakker om. Barn blir tilknytningsskadd når det dreier seg om foreldre som bommer på mer enn 70% av behovene til et barn og kanskje i tillegg aktivt påfører skade. 

Anonymkode: 90441...650

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Etter måneder uten søvn tror jeg de fleste vil være villig til å prøve det meste. 

Jeg tenker det er horribelt om et spebarn skal gråte i flere minutter før det kommer noen. Men en 1 åring som bare ikke vil legge seg? Den tror jeg ikke tar skade om den ikke får viljen sin og at man er litt strenge på at om natta så skal man være i senga si. Vi hadde en gutt som ikke likte å sove om det var noen i rommet eller om det var noen nær han. Det gjør han enda ikke. Han måtte rett og slett bare få grine fra seg, før han la seg ned for å sove. Men vi gikk jo inn med jevne mellomrom så han ikke skulle være redd for å bli alene. Før vi lot han grine kunne han holde på i 9-10 timer hver natt, fikk alt for lite søvn og hadde det ikke bra. Ikke vi foreldre heller forsåvidt, som også var i jobb begge to og ikke kunne sove på dagen. Hadde jeg bare kunnet lagt meg med han og gitt nærhet og det hadde vært godt nok hadde det jo vært enkelt, men alle barn er ikke sånn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Heln skrev (1 time siden):

Etter måneder uten søvn tror jeg de fleste vil være villig til å prøve det meste. 

Jeg tenker det er horribelt om et spebarn skal gråte i flere minutter før det kommer noen. Men en 1 åring som bare ikke vil legge seg? Den tror jeg ikke tar skade om den ikke får viljen sin og at man er litt strenge på at om natta så skal man være i senga si. Vi hadde en gutt som ikke likte å sove om det var noen i rommet eller om det var noen nær han. Det gjør han enda ikke. Han måtte rett og slett bare få grine fra seg, før han la seg ned for å sove. Men vi gikk jo inn med jevne mellomrom så han ikke skulle være redd for å bli alene. Før vi lot han grine kunne han holde på i 9-10 timer hver natt, fikk alt for lite søvn og hadde det ikke bra. Ikke vi foreldre heller forsåvidt, som også var i jobb begge to og ikke kunne sove på dagen. Hadde jeg bare kunnet lagt meg med han og gitt nærhet og det hadde vært godt nok hadde det jo vært enkelt, men alle barn er ikke sånn.

Dette! Vi kjørte mild ferber rundt 1 år og det reddet søvnen til hele familien, ungen gikk fra å sove 8 timer (oppstykket) og være kjempesur og trett på dagtid til å sove 10+ timer i strekk om natten, samt mye bedre dagdupping og humør om dagen 😜 små barn trenger søvn også, bare tull å bruke 2 timer på legging og gjøre babyen stuptrøtt (og full av stresshormoner) når ungen (da tenker jeg 1 år+) finner roen selv om du gir hen 5 minutter 😛 

Anonymkode: 29a3b...8b5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Gjorde det på 1 åringen vår. Funket kjempebra.

Har dere satt dere inn i hva metoden går ut på? Man lar ikke barnet ligge å gråte i timevis alene. De første 2-3 dagene er det mye gråt i starten. Men man går inn jevnlig, hvert 5 min. Sier til barnet at man sitter rett utenfor døra. Da kan man brette klær eller noe. Går inn til barnet i 2 min. 5 min ute - 2 inne - 5 ute osv. 

Vi gikk fra å bruke timevis på legging og MANGE oppvåkninger til at barnet sovner på under 5 min. Hn sover nesten alltid når vi kikker innom 5 min etterpå hn er lagt.

Gråter barnet i løpet av natta så går vi alltid inn å sjekker. Det holder som regel å bare stryke litt på hodet, så sovner hn igjen. Man ignorerer IKKE barnet 🙄

Små babyer er noe helt annet da. De skjønner ikke at mamma og pappa kommer tilbake.

Anonymkode: eea36...e18

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei absolutt ikke, selv ikke da barnet sov lite. Kunne ikke falt meg inn

Anonymkode: a3281...937

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjorde det på 1 åringen vår. Funket kjempebra.

Har dere satt dere inn i hva metoden går ut på? Man lar ikke barnet ligge å gråte i timevis alene. De første 2-3 dagene er det mye gråt i starten. Men man går inn jevnlig, hvert 5 min. Sier til barnet at man sitter rett utenfor døra. Da kan man brette klær eller noe. Går inn til barnet i 2 min. 5 min ute - 2 inne - 5 ute osv. 

Vi gikk fra å bruke timevis på legging og MANGE oppvåkninger til at barnet sovner på under 5 min. Hn sover nesten alltid når vi kikker innom 5 min etterpå hn er lagt.

Gråter barnet i løpet av natta så går vi alltid inn å sjekker. Det holder som regel å bare stryke litt på hodet, så sovner hn igjen. Man ignorerer IKKE barnet 🙄

Små babyer er noe helt annet da. De skjønner ikke at mamma og pappa kommer tilbake.

Anonymkode: eea36...e18

Ja selvsagt har jeg satt meg inn i det

Anonymkode: a3281...937

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men nå er ungen snart 3 år, og ikke et spedbarn da.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...