Gå til innhold

Hvorfor evner jeg ikke å bli sint?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går i terapi etter å ha levd i et voldelig forhold mange år. Har ptsd. 

Psykologen er opptatt av at jeg må bli sint. Jeg blir trist, sorg full, fortvilet, redd.. Alle de andre følelsene.. Men klarer ikke å bli sint enda jeg har så stor grunn til det... 

Noen som vet hvorfor sinne undertrykkes hos noen mennesker? Kan det være jeg frykter å bli sint? Frykter bli som han? Frykter å kjenne på følelsen? 

Anonymkode: 72f49...958

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du klart å blitt sinte før?

Grunnen jeg spør er fordi jeg har en sønn som ikke blir sint. Noe faktisk jeg bekymrer meg litt for.

Han har aldri vært utsatt for noe traumer (vi er vanlig familie og aldri skjedd noe vold eller noe slikt i dette hjem). Han er litt layback for det meste, men drar på smilebåndet i ny ne og kan le av en god film. Men har aldri opplevd at han er blitt sint og han er nå i dag 18 år. Har kanskje sett han litt frustrer en gang og to i forhold til skole og fotballkamp (og gaming). 

Er det noen som ikke klarer å bli sint i det hele tatt? Eller kan det komme eksplosjon engang av sinne 

Jeg kan bli sint. Jeg kan bli sint og være litt direkte mot den det gjelder. Men kan også holde sinne for meg selv og får det ut i form av å gjøre husarbeid. Og da kan jeg vaske fra gulv til tak og huset blitt gullreint. Og etterpå blir jeg utmattet med utrolig mye roligere 

Anonymkode: 0417b...4f5

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være frykt, men det er også stor sjanse for at det er skyld eller skam. Sinne blir sett på som en forbudt følelse og mange har opplevd å bli kjeftet på eller irettesatt når de ble sinte som barn. Pga disse holdningene i samfunnet har mange undertrykket sinne som følelse og med en bakgrunn som du har så kan det hende den følelsen er så stor og fremmed at det er vanskelig å få kontroll på den. Øvelse gjør mester, og med litt prøving kommer du nok i kontakt med følelsene dine igjen ❤️. Og husk at det er helt normalt å ha undertrykt sinne, men det er også helt greit å være sint. 

Anonymkode: c31cb...bc3

Skrevet

Jeg blir ikke sint - de gangene jeg uttrykker noe som nærmer seg sinne får jeg en form for angstreaksjon, og jeg sliter med å håndtere andres sinne, selv når det ikke har noe med meg å gjøre. Der har alltid vært sånn, uten at jeg har traumer eller vanskelige opplevelser å vise til, og jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det før jeg begynte i terapi og ble mer bevisst egne følelser og reaksjoner. -Blir du ikke sint i denne situasjonen? Det ville vært helt naturlig om du ble det, sier psykologen, og jeg klarer ikke engang si at jeg vil være det. Jeg tror at det i mitt tilfelle handler mye om frykt, uten at jeg helt skjønner hvorfor eller hva det egentlig er jeg er redd for, men det er ikke så lett å vite. Vi jobber med saken, det er visst en vanskelige følelse for mange enten man har for mye eller for lite av den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...