Gå til innhold

Dumt spørsmål om bytte av jobb og feriepenger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg starter i ny jobb i august, og lurer på om jeg da vil få utbetalt opptjente feriepenger hos gammel arbeidsgiver med en gang - eller om de kommer neste juni?

Anonymkode: 3da02...9fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De kommer vanligvis med en gang, eller i januar neste år, etter min erfaring. Det varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass.

Anonymkode: 56e98...bd7

AnonymBruker
Skrevet

Husk at dersom du får de utbetalt i år må du skatte av dem 😑

Anonymkode: c3630...cba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Husk at dersom du får de utbetalt i år må du skatte av dem 😑

Anonymkode: c3630...cba

Det må man uansett.

Anonymkode: d5f12...441

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Det vanligste er at de blir utbetalt på siste lønninga, men jeg har også opplevd at de kommer på samme tid som feriepenger pleier å komme året etter at jeg har sluttet på arbeidsplassen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det må man uansett.

Dobbelt opp om man får dem samme år.

AnonymBruker
Skrevet
Ost skrev (20 minutter siden):

Feriepenger er like skattepliktige uansett når man får dem. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I henhold til loven skal feriepengene utbetales når arbeidsforholdet avsluttes.

Anonymkode: c784e...f16

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men man kan avtale å få dem utbetalt etter årsskifte. Noen ganger vil det være gunstig for den ansatte.

AnonymBruker
Skrevet
Ost skrev (50 minutter siden):

Du har misforstått. Ja, man skatter av dem dersom man får dem utbetalt samme år som de er opptjent. Men det utjevnes på skatteoppgjøret våren etter - summen du skal betale i skatt et gitt år er den samme, helt uavhengig av når feriepengene utbetales.

Anonymkode: 88242...edd

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har misforstått. Ja, man skatter av dem dersom man får dem utbetalt samme år som de er opptjent. Men det utjevnes på skatteoppgjøret våren etter - summen du skal betale i skatt et gitt år er den samme, helt uavhengig av når feriepengene utbetales.

Ah, det gir mening. 

AnonymBruker
Skrevet

Husk at hvis du får de utbetalt i år skal de allikevel telles til nest års feire.

Anonymkode: 3e446...bd4

Skrevet

Jeg fikk utbetalt feriepengene for i fjor nå. De fra i år får jeg etter nyttår slik at jeg slipper å skatte av de 

AnonymBruker
Skrevet
Strikkemamsen skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk utbetalt feriepengene for i fjor nå. De fra i år får jeg etter nyttår slik at jeg slipper å skatte av de 

Du skatter verken mer eller mindre av feriepengene selv om du får dem utbetalt først etter nyttår. Summen du skal betale i skatt pr år avhenger av hvor mye penger du har tjent/den totale inntekten din. Skattesummen er konstant (og den utjevnes ved hvert skatteoppgjør, det er nettopp derfor vi har årlige skatteoppgjør), og påvirkes overhode ikke av når du får feriepengene utbetalt. Vanlig misforståelse dette her.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg sa opp en jobb i kommunen i mars i fjor. Fikk feriepenger 12. juni i år.

Anonymkode: d987a...a15

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg starter i ny jobb i august, og lurer på om jeg da vil få utbetalt opptjente feriepenger hos gammel arbeidsgiver med en gang - eller om de kommer neste juni?

Det står i ferieloven at opptjente feriepenger SKAL utbetales sammen med siste lønning eller den neste om det er vanskelig å regne den ute. Se i ferieloven. Står meget klart der. Det er SKAL, ikke kan eller bør eller noe slikt. Skal.

Anonymkode: b7507...6b2

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar :)

Fikk jo feriepenger nå i juni, så ikke rare greiene som blir spart opp før jeg starter i ny jobb, har også 4 uker ferie i juli. Veldig greit å vite, så setter pris på svarene - ikke alltid lett å holde styr på dette!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for gode svar :)

Fikk jo feriepenger nå i juni, så ikke rare greiene som blir spart opp før jeg starter i ny jobb, har også 4 uker ferie i juli. Veldig greit å vite, så setter pris på svarene - ikke alltid lett å holde styr på dette!

Feriepengene du fikk nå i juni er «spart opp» i fjor. Når du slutter skal du da få feriepengene som et «spart opp» januar-juli 2022. Så det blir jo for over halve året.

Anonymkode: c4019...e33

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det står i ferieloven at opptjente feriepenger SKAL utbetales sammen med siste lønning eller den neste om det er vanskelig å regne den ute. Se i ferieloven. Står meget klart der. Det er SKAL, ikke kan eller bør eller noe slikt. Skal.

Anonymkode: b7507...6b2

Fra arbinn: Til tross for at ferieloven bestemmer at feriepengene "skal" utbetales i forbindelse med fratreden, har skattemyndighetene uttalt at partene står fritt til å avtale et senere utbetalingstidspunkt. For arbeidstakeren kan det f.eks. være skattemessig gunstig å utsette utbetalingen til etter årsskiftet for på den måten å unngå toppskatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For såvidt riktig. Men vi har trinnskatt i Norge. Om du får utbetalt nesten to års feriepenger kan marginalskatt bli høyere. Jeg hadde ventet til neste år dersom jeg ikke sluttet veldig tidlig på året. 

Anonymkode: 31014...ec0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...