Gå til innhold

Hva tenker du ville være interessant i lese i en skjønnlitterær bok om en person med psykisk sykdom? Og hva er viktig å tenke på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du ville være interessant i lese i en skjønnlitterær bok om en person med psykisk sykdom? Og hva er viktig å tenke på når man skriver en slik bok?

Det jeg har tenkt på: 

• Å leve med bipolar 
  • Erfaringer med å være pasient
    og bli behandlet i psykisk helsevern
  • Problemer personen har møtt på og løsningene på disse

Anonymkode: e3e22...3bf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og tenker dere det er verdt det å skrive en slik bok med tanke på hva som finnes fra før eller tenker dere jeg kan ha noe å bidra med (skjønner det er vanskelig å si med tanke på at dere ikke har lest noe av det jeg har skrevet men).

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags problemer tenker du Ispfall? Hvis problemene er "store nok" til å kunne vekke følelser, så kan det være interessant ja. Men det spørs litt hva det er snakk om tenker jeg ...

Anonymkode: 53f01...cbf

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er jo om du kan skrive. 

Anonymkode: f431a...bd4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjønnsforvirring kan jo kanskje være noe å ta for? Noen som har vrangforestillinger om eget kjønn?

Anonymkode: a1553...b0d

• Liker 2
Gjest Karkta
Skrevet

Kommer selvsagt an på hvilken historie du har tenkt å fortelle. Og hvordan du skriver inn din egen erfaring, om du er en god historieforteller som klarer å fenge leserene. 

Har du erfaring i fra å skrive bøker? Noveller? Skriver du billedlig? 

Gjest Ghostface
Skrevet

En realistisk bok. Er lei av å lese enkelte bøker om hovedkarakter som sliter, men så fort hun møter noen spesiell, blir ting plutselig alt mye bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Man skal være utrolig dyktig for å ha noe godt å si om dette. Tung psykisk sykdom er hverken kult, artig, sexy eller no spes interessant å lese om. Med mindre man har et bredt persektiv, interessant/fascinerende livsløpshistorie el no utenom det vanlige.

Anonymkode: 17777...aa9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man skal være utrolig dyktig for å ha noe godt å si om dette. Tung psykisk sykdom er hverken kult, artig, sexy eller no spes interessant å lese om. Med mindre man har et bredt persektiv, interessant/fascinerende livsløpshistorie el no utenom det vanlige.

Anonymkode: 17777...aa9

Godt sagt. 
Eneste virkelig gode bok jeg har lest om dette emnet er "The Beatles" av Saabye Christensen. Har du lest den, TS? 

Anonymkode: c35c7...047

Gjest Adobyen
Skrevet

Ja, det er interessant. Mange sliter med forskjellige psykiske problemer som kan være nyttig for alle oss andre å forstå.

AnonymBruker
Skrevet

Synes "du er så lys" av Tore Renberg var en fantastisk bok. Den kan kanskje gi litt inspirasjon 

Anonymkode: 47be6...c3c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker punkt 2. Det er fordi det er umulig for en utenforstående å skrive realistisk om hvordan en person med psykisk sykdom VIRKELIG har det. Med mindre du kjenner en som er hundre prosent ærlig, noe de fleste ikke er. 

Anonymkode: 5702a...efc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver best om du skriver utifra noe du kjenner godt til. Har du hatt psykisk sykdom? Skriv om det. Har du vært pårørende? Skriv om det. Er du helt nært tema vil du ha mye mer å komme med, enn om det er et tema du bare finner interessant.

Anonymkode: a7df5...4e9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Godt spørsmål. Helt ærlig tror jeg  ikke jeg skriver godt nok til å få boken utgitt, men har litt lyst til å ha det som et mål likevel. Det er jo veldig motiverende og noe å se frem mot. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du skriver best om du skriver utifra noe du kjenner godt til. Har du hatt psykisk sykdom? Skriv om det. Har du vært pårørende? Skriv om det. Er du helt nært tema vil du ha mye mer å komme med, enn om det er et tema du bare finner interessant.

Anonymkode: a7df5...4e9

Jeg er psykisk syk, ja. Har vert mye innlagt og har en god del erfaring med ulik behandling og psykiatrien som helhet. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å skrive godt om man gjør det for andre eller prøver å tilpasse det man skriver fordi man tror at det er måten å gi folk det vil ha.

Anonymkode: 9e5a9...954

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke veldig, men det er fordi jeg selv har en alvorlig fysisk sykdom. Når jeg leser er det for å drømme meg bort i en annen lettere virkelighet.

Men kult om du gjør det :)

Anonymkode: 084ce...ca9

AnonymBruker
Skrevet

Det første jeg tenkte da jeg leste dette var at dette er nok en pasient som tenker at sin erfaring er kjempeviktig å få frem. Men pga dårlig skriveferdigheter så ender det nok opp med ingenting eller en bok utgitt på er privat forlag som kun familie og venner føler seg tvunget til å kjøpe. 

Det finnes ørten bøker om bipolare. Og de som skriver om systemet evner sjeldent Til å se det fra begge sider. 

Det jeg dermed kunne ha tenkt meg å lest var en bok om dissosiative lidelser. Er så lei av filmer som split som overdriver hva did er. 

Anonymkode: c40b4...668

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2022 den 21.21):

Dette!

Anonymkode: f9e64...dfe

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det første jeg tenkte da jeg leste dette var at dette er nok en pasient som tenker at sin erfaring er kjempeviktig å få frem. Men pga dårlig skriveferdigheter så ender det nok opp med ingenting eller en bok utgitt på er privat forlag som kun familie og venner føler seg tvunget til å kjøpe. 

Det finnes ørten bøker om bipolare. Og de som skriver om systemet evner sjeldent Til å se det fra begge sider. 

Det jeg dermed kunne ha tenkt meg å lest var en bok om dissosiative lidelser. Er så lei av filmer som split som overdriver hva did er. 

Anonymkode: c40b4...668

Vannlinjen og voldtatte følelser, av samme forfatter (var det Hanne noe?), handler om dette. Ufattelige sterke (og brutale) bøker. :)

Der får man god innblikk i hvordan det kan være. Hun har nok en sterk grad av lidelsen også.

Endret av Purple_Pixiedust

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...