AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #1 Skrevet 17. juni 2022 Jeg stammer og det hindrer meg i å bruke mitt fulle potensiale. Har nylig gått ned i stilling pga. jeg ikke klarte å kommunisere på det nivået som stillingen krevde. Jeg innså at det er bedre å tjene litt mindre og slippe å grue meg til jobb, enn å ha de ekstra kronene og hate jobben. Jeg blir også sett på som en kjedelig og sur person pga. at jeg ikke prater så mye. Men jeg syns det er ubehagelig å prate, jeg har ingen flyt og mange setninger mister helt mening etter at jeg har lagt inn flere hjelpeord for å klare å komme videre. Er et par stykker som ikke har tid til å vente på meg heller, de har gått idet jeg har fullført setningen. Flere ganger så gir jeg opp og bare avblåser hva jeg skulle si. Syns det er litt sårt at de ikke har mer forståelse for at jeg ikke ønsker å snakke så mye. Alle vet at jeg stammer da den er veldig tydelig til tider. Syns det er rart at de ikke skjønner sammenhengen mellom stammingen og at jeg ikke prater mer enn jeg må. Er det noen andre som har måtte bite i det sure eplet og gi etter stamminga? Og som blir misforstått av kollegaer og syns det er vanskelig å kommunisere? Føler meg veldig alene, og sliter med å få forståelse da de ikke vet hvordan det er å ikke kunne si akkurat det de vil når de vil. Anonymkode: f061d...0a3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #2 Skrevet 17. juni 2022 Jeg skjønner at dette er vanskelig for deg. Det kan være vanskelig å være på den andre siden også. Jeg tenker at det beste er å være åpen om at man synes dette er vanskelig, men jeg synes det er dumt om du skal tie av den grunn. Du er jo et like flott menneske selv om ordene ikke alltid danser like elegant ut av munnen din. Men hei! Det er jo ikke alle som kan danse… Kanskje du heller kunne snakke med folk rundt deg (eventuelt skrive) om hvordan du vil at de skal oppføre seg rundt deg når det gjelder stammingen. Kanskje er det ok å ta en pause når det stokker seg som verst? Kanskje skrive ned det ene ordet hvis det er det som gjør at det stokker seg helt. Kanskje få hjelp? Jeg kjenner flere hyggelige mennesker som tilfeldigvis stammer. Det går for det meste bra, men av og til kan en av de bruke fem minutter på å forsøke å si én setning. Da kan jeg lure på om det hadde vært ok at jeg hjelper til hvis jeg skjønner hva han skal si? Jeg har full forståelse for at det kan være vanskelig å håndtere at andre går videre før du har snakket ferdig, og akkurat i jobbsammenheng er det jo ofte travelt. Men jeg synes ikke du skal gi opp, og på privaten er det garantert mange som vil ha ditt selskap. Du er jo ikke en sur person fordi du snakker mindre enn snittet, men pass gjerne på at du beviser det ved å være raus med smilene 😀 Anonymkode: edecf...fc8
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #3 Skrevet 18. juni 2022 Å hjelpe en som stammer med å fullføre hva han/hun skal si er veldig individuelt. Det generelle rådet er å ikke gjøre det, og jeg er egentlig enig. Men jeg har unntak av mennesker jeg føler meg trygg på og som kjenner meg godt. De ønsker jeg at skal hjelpe meg, men fremmede ønsker jeg ikke skal hjelpe meg. Anonymkode: f061d...0a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå