Gå til innhold

2 åring som ikke snakker.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn på snart 2. Barnet snakker ikke, det babbler og pludrer mye. Men det er ingen klare ord annet enn mamma og pappa. Vi skjønner en del av det barnet sier, som ball, bus, båt, hund, dusj osv. Men andre skjønner ingenting av det barnet sier. Er det grunn for bekymring? 

Anonymkode: 90dd4...c4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neppe. Har du inntrykk av at barnet ditt forstår det du sier, så har du ingen grunn til bekymring. Mange barn sparer liksom på ordene til de en dag bestemmer seg for å begynne å snakke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville sjekket hørsel

Anonymkode: 2d609...355

AnonymBruker
Skrevet

Mener å ha hørt at det er grunn til bekymring ved 24mnd, men husker ingen kilde på det så ta det med en klype salt. Kan hende det gjelder barn som ikke har språk overhode. Om barnet ditt går i barnehage ville en god ped. leder fulgt opp og koblet inn nødvendige instanser ved behov.

Jeg ville ikke bekymret meg i deres tilfelle, språkutvikling er jo veldig individuelt og barnet ditt har noen ord. For noen løsner det plutselig :) 

Anonymkode: da360...c5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke mange ord her heller ved 2 år, men barnehagen var ikke bekymret. Nå er han straks 3,5 og prater som en foss 😊 Skjønner fortsatt ikke alt, men formulerer setninger og gjør seg godt forstått 😊 

Skjønner barnet hva dere sier da? Barnehagen vår mente det kom til å gå fint ettersom min hadde god språkforståelse i hvert fall. 

Anonymkode: d4f7e...f72

AnonymBruker
Skrevet

Test språkforståelsen ved å gi beskjeder/instrukser;

-Kan du hente ballen? 

-Kan du ta skoen opp til mamma? 

Forstår han hva som blir sagt? 

Det er forskjell på aktivt og passivt ordforråd. Det passive ordforrådet er ord og setninger han forstår, og det aktive er ord han bruker aktivt i språket. Det viktigste er at han viser forståelse for det dere sier. I toårsalderen har barn i gjennomsnitt 30-50 ord de bruker aktivt. Husk at et gjennomsnitt betyr at noen bruker mye mer, og noen mye mindre. Uten at det trenger å være noe galt. Jeg ville tatt bekymringen opp med helsestasjonen, sånn at de kan teste hvordan utviklingen har vært etter ca 6 mnd. Mye kan skje på den tiden. Ta det og opp med barnehagen, og prat med barnehagelærer/pedleder om bekymringen. Selv om barnehagen ikke er bekymret, kan de være bevisst på ekstra språkstimulering for ditt barn. De kan og koble på PPT om det skulle vise seg at barnet har forsinket språk. I hverdagen kan du stimulere språket til barnet ved å "bade barnet i språk" Dette er noe vi driver med i barnehagen. Vi prater om det vi gjør, og engasjerer barna i samtaler. I stedet for å kle på barnet i stillhet kan vi F.eks si: "Der var jakken din. Da tar vi på deg jakken. Først den ene armen, så den andre. Også må vi ha skoene dine. Hvor er foten din? Der ja! Da tar vi på deg skoene dine og. Også mangler vi lue. Det må vi ha nå når det er litt kaldt ute, eller kan du begynne å fryse på ørene dine, det vil vi vel ikke"

Å lese for barnet, hver dag, er og noe som gir barnet et større ordforråd og støtter språkutviklingen. 

En annen ting som er viktig er å gi barnet førstehåndserfaringer. Vi kan lære barnet ordet "ku" ved å se på bilder av kyr. Men, da lærer barnet ordet via andrehåndserfaringer, og innlæringen blir ikke like dyp. Tar du barnet med på en bondegår, og lar barnet få klappe på kua, høre kua raute, og kjenne lukten av ku, vil innlæringen være en helt annet. Jo flere førstehåndserfaringer vi gir barna, jo flere knagger får ordene å henge på. Når barnet tenker på ordet ku, vil både den taktile sansen, luktesansen, synssansen og hørselen være påkoblet. Det er noe helt annet enn å bare vise et bilde av en ku. 

Det ble langt dette her. Dette er noe jeg brenner for. Jeg tror ikke du har grunn til å være bekymret, men å ved å være bevisst på språkutviklingen fra barna er små, kan barna gjøre seg bedre forstått sosialt, og skolegangen kan bli lettere.  

Hilsen barnehagelærer

Anonymkode: c4c86...b5a

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så nøye om andre forstår ordene, hvis barnet selv mener å si helt konkrete ord. Min på ca.2 år sier f.eks "te-ni" om ordet "tegning". Det er mange som ikke forstår hva han mener. Mange av ordene hans er slik, altså ikke helt tydelig uttale. Han har veldig god språkforståelse og leser andre mennesker godt, fikk vi beskjed om fra helsestasjonen. De sa også at det ikke var så nøye om ordene ble uttalt helt korrekt, så lenge det var tydelig at barnet visste hva det sa og mente.

Anonymkode: f15a3...2f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

AB...b5a skriver veldig mye bra og aktivt/passivt språk og språkbading. Det viktigste er at barnet forstår hva dere sier.

Min eldste begynte å snakke omtrent på toårsdagen. Før det sa han vel bare mamma, pappa, nei, ja og "dæ dæ?" (mens han pekte på noe = (hva heter) det der?), langt færre ord enn din. Han prøvde aldri å gjenta noe dersom vi spurte om han kunne si et eller annet, men jeg opplevde at han skjønte alt vi sa  Da han først begynte å prate, snakka han omtrent i fullstendige setninger. Som femåring har han et usedvanlig godt, variert, nyansert og presist språk og svært mange flotte formuleringer. Han er som en språksvamp, som suger opp alt.

Nestemann er mer normal, sa noen enkeltord fra rundt halvannet år (selv om bare vi foreldre klarte å tyde dem), og lagde enkle setninger like før han fylte to år. 

Det er vanlig at barn begynner å lage setninger omtrent når de fyller to år, og det tar nok enda mer tid før andre enn dere skjønnet hva barnet sier.

Anonymkode: 08439...348

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

-Kan du hente ballen? 

Det er forskjell på aktivt og passivt ordforråd. Det passive ordforrådet er ord og setninger han forstår, og det aktive er ord han bruker aktivt i språket. Det viktigste er at han viser forståelse for det dere sier. I toårsalderen har barn i gjennomsnitt 30-50 ord de bruker aktivt. Husk at et gjennomsnitt betyr at noen bruker mye mer, og noen mye mindre. Uten at det trenger å være noe galt. Jeg ville tatt bekymringen opp med helsestasjonen, sånn at de kan teste hvordan utviklingen har vært etter ca 6 mnd. Mye kan skje på den tiden. Ta det og opp med barnehagen, og prat med barnehagelærer/pedleder om bekymringen. Selv om barnehagen ikke er bekymret, kan de være bevisst på ekstra språkstimulering for ditt barn. De kan og koble på PPT om det skulle vise seg at barnet har forsinket språk. I hverdagen kan du stimulere språket til barnet ved å "bade barnet i språk" Dette er noe vi driver med i barnehagen. Vi prater om det vi gjør, og engasjerer barna i samtaler. I stedet for å kle på barnet i stillhet kan vi F.eks si: "Der var jakken din. Da tar vi på deg jakken. Først den ene armen, så den andre. Også må vi ha skoene dine. Hvor er foten din? Der ja! Da tar vi på deg skoene dine og. Også mangler vi lue. Det må vi ha nå når det er litt kaldt ute, eller kan du begynne å fryse på ørene dine, det vil vi vel ikke"

Å lese for barnet, hver dag, er og noe som gir barnet et større ordforråd og støtter språkutviklingen. 

En annen ting som er viktig er å gi barnet førstehåndserfaringer. Vi kan lære barnet ordet "ku" ved å se på bilder av kyr. Men, da lærer barnet ordet via andrehåndserfaringer, og innlæringen blir ikke like dyp. Tar du barnet med på en bondegår, og lar barnet få klappe på kua, høre kua raute, og kjenne lukten av ku, vil innlæringen være en helt annet. Jo flere førstehåndserfaringer vi gir barna, jo flere knagger får ordene å henge på. Når barnet tenker på ordet ku, vil både den taktile sansen, luktesansen, synssansen og hørselen være påkoblet. Det er noe helt annet enn å bare vise et bilde av en ku. 

Det ble langt dette her. Dette er noe jeg brenner for. Jeg tror ikke du har grunn til å være bekymret, men å ved å være bevisst på språkutviklingen fra barna er små, kan barna gjøre seg bedre forstått sosialt, og skolegangen kan bli lettere.  

Hilsen barnehagelærer

Dette stemte veldig godt for vår sønn da han var to. Han slet med å uttale ord, og brukte veldig få ord. Likevel var det tydelig at han ofte forsto hva vi sa.

To måneder senere hadde han mange flere ord han brukte, men de var bare forståelig for oss. Helsesøster var fornøyd.

Nå, snart tre år gammel, snakker han i vei, og ordforrådet øker hver uke. De som ikke kjenner ham og er uvant barn trenger fremdeles tolk, men ellers begynner uttalen å bli grei.

Anonymkode: a4e39...f1a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

-Kan du hente ballen? 

Hilsen barnehagelærer

Hun skjønner veldig mye. «Hent ballen» «ta på sko» «vil du bade?» «nå skal vi på svømming» - så henter hun badebaggen sin osv osv. Hun peker også mye og lager lyder som minner om ordene. Og i stedet for å si bil så lager hun motorlyd 😅 
Jeg snakker til henne hele tiden slik du nevner, nå må vi hente jakka di, så må vi dra opp glidelåsen osv. Alt vi gjør egentlig. 

Det om førstehåndserfaring høres veldig logisk ut, hun er veldig opphengt i «bæ» etter vi var på besøk hos tanta mi og fikk mate og klappe flaskelam. 

På 18-mnd kontroll på helsestasjonen fikk helsesykepleier det til å fremstå som om at nå snart må vi på utredning. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så nøye om andre forstår ordene, hvis barnet selv mener å si helt konkrete ord. Min på ca.2 år sier f.eks "te-ni" om ordet "tegning". Det er mange som ikke forstår hva han mener. Mange av ordene hans er slik, altså ikke helt tydelig uttale. Han har veldig god språkforståelse og leser andre mennesker godt, fikk vi beskjed om fra helsestasjonen. De sa også at det ikke var så nøye om ordene ble uttalt helt korrekt, så lenge det var tydelig at barnet visste hva det sa og mente.

Anonymkode: f15a3...2f9

Det er sånn vår og snakker! Vi skjønner hva hun sier, men det er vansklig for andre. 
Vår helsesykepleier mener dette er helt krise og vi må kanskje venne oss til tanken på at hun må utredes… 

AnonymBruker
Skrevet

-Kan du hente ballen? 

Hilsen barnehagelærer

Tusen takk for godt svar foresten! ❤️ 

Skrevet

min gutt er 2 år og har to ord, mamma og pappa 😀

Er ikke det snev bekymret, han forstår alt. Søstra hans var helt lik. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Rucula skrev (8 minutter siden):

min gutt er 2 år og har to ord, mamma og pappa 😀

Er ikke det snev bekymret, han forstår alt. Søstra hans var helt lik. 

Sier ikke barnet "nei" en gang? For et barn dere har! Min eldste sa "ja" første gang da han var 1 år og 9 måneder. "Nei" sa han mye tidligere. 😁

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sier ikke barnet "nei" en gang? For et barn dere har! Min eldste sa "ja" første gang da han var 1 år og 9 måneder. "Nei" sa han mye tidligere. 😁

nei, han har bare to ord foreløpig

Jeg vet, vi har verdens nydeligste barn ❤️ Jeg er så stolt! 🥰

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vår hadde litt tregt språk på samme alder, som din var det bare enkeltord som gjorde at vi forsto litt. Mye babling, myyyye 😅 Hun var eldst på småbarnsavdeling en stund og flyttet over til neste avdeling 4 mnd før hun fylte 3 år. Rundt 3årsdagen hadde vi samtale med barnehagen fordi de ville kontakte PPT pga språket, vi var veldig med på den. Vi var ikke bekymret per se, men vi tenkte at hvis det var noe var det fint å få det i fokus heller før enn senere. Men rett før jul (ble 3 i nov) begynte det å skje en vesentlig forandring, dog ikke setninger enda. I dag er hun 3,5 år og snakker setninger og det kommer nye ord og forståelse hele tiden, heeeele tiden. Jeg er ikke i tvil om at det lønte seg for henne å komme på en avdeling med barn som pratet mye mer enn på den forrige. Vi ble henvist til ØNH mens vi ventet på svar fra PPT og når vi var på vei til sykehuset møtte vi et annet barn, som spurte barnet vårt hva hun het. "Jeg heter navn" og "Jeg er 3 år" svarte hun. Tror det var første gang vi hørte hun snakke så tydelig, det var nesten så vi snudde og avlyste legetimen 😅 Hun blomstrer virkelig blandt andre barn. 

Nei, TS, dere trenger ikke være bekymret riktig enda ❤️

Anonymkode: 812b5...90d

• Liker 1
Skrevet

Terskelen på hva som er normalt er veldig stor. 

Forståelse er det viktigste

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hun skjønner veldig mye. «Hent ballen» «ta på sko» «vil du bade?» «nå skal vi på svømming» - så henter hun badebaggen sin osv osv. Hun peker også mye og lager lyder som minner om ordene. Og i stedet for å si bil så lager hun motorlyd 😅 
Jeg snakker til henne hele tiden slik du nevner, nå må vi hente jakka di, så må vi dra opp glidelåsen osv. Alt vi gjør egentlig. 

Det om førstehåndserfaring høres veldig logisk ut, hun er veldig opphengt i «bæ» etter vi var på besøk hos tanta mi og fikk mate og klappe flaskelam. 

På 18-mnd kontroll på helsestasjonen fikk helsesykepleier det til å fremstå som om at nå snart må vi på utredning. 

Det var en jente ja, jeg har skrevet han ser jeg 😊 Jeg ville ikke bekymret meg så lenge språklæringen er igang. Og det er den jo. Hun har da et godt passivt ordforråd. Hun forstår mye! Hun er bare 2 år, og det kommer nok til å skje mye fremover. Be om en time hos helsestasjonen om 6 mnd, og si dere da kan sjekke utviklingen i språkopplæringen. Har dere sjekket hørsel? Det kan og være lurt. I barnehagen setter vi sjeldent inn tiltak på en toåring som er igang med språk. Det at hun sier noen ord viser at hun er på vei. Hadde hun ikke hatt noen ord, hadde jeg kunnet koblet på PPT. Hun er og for liten til at vi kan bekymre oss for uttale. Etterhvert, når barnet blir eldre, kan en se på uttale, men av toåringer kan vi ikke forvente ren tale. 

Det er ikke noe kjekt når en føler at barnet ligger bak "skjema" Enten det gjelder språk, motorikk, sosialt eller andre ting. Barna utvikler seg i forskjellig tempo. Jeg tror vi lett tenker at alle må følge samme tempo i utviklingen, men sånn er jo ikke vi mennesker. Noen lærer å gå når de er 9 mnd, det betyr ikke at de blir verdensmestere i å gå 😅

Foreldre i dag er så flinke og oppmerksome på barna sine! Og det er bra. Men, det fører og til masse unødig bekymring. Prøv å legg bekymringen til side. Barnet vil lære å snakke, men ta imot hjelp og råd fra barnehage/ helsestasjon om det skulle bli nødvendig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hadde ikke vert det så tidlig nei, min snakket sikkelig når han var 2,5 år da snakket han som en foss, får det var det mest enkle ord

Anonymkode: dbcfd...b64

AnonymBruker
Skrevet

Er mange barn som har høy språkforståelse og likevel er non-verbale. Det å hvile seg på at «ungen forstår jo masse» kan være uheldig.

Anonymkode: 749ef...b16

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...