Gå til innhold

Vanlig at tenåringer er sånn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en nevø på 14 år. Han styrer og bestemmer mye hjemme. Han får alt han ønsker seg. Nå har jeg vært der i 1 uke på besøk og er litt bekymret hvordan han er mot kompiser. Han kan ringe Isak  å spørre om de kan dra på klubben. Isak svarer at han kan ikke. Skal til byen å spise med familien. Så sier min nevø: må du bli med? Kanskje du kan dra hjem rett etter du har spist? Kan du ikke si at du ikke har lyst å bli med. Isak blir oppgitt og svarer bare nei og hadet 

Eller han kan ringe Erik kl 11  og spørre om de skal på fotballbanen. Erik sier at han må spise så de kan dra kl 12. Så sier min nevø: kan du ikke ta med ei brødskive i handa og så drar vi nå? Kl 12 sier Erik. Kl 11.30 ringer min nevø til Erik og sier at han er klar og st han kommer til han snart. 

Er det vanlig oppførsel?

Nå er min 20 år, men har aldri opplevd dette. Når hans venner sa nei når han spurte om noe, så sa han bare ok 

Anonymkode: 3a45f...cd2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man får de barna man fortjener. Denne virker helt lost .

Anonymkode: 195d1...cc0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke reagert på det der

Anonymkode: 2f716...996

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det der hadde jeg aldri reagert på og skjønner ikke hva som skal være et problem her. Virker som du bare prøver å finne noe galt med ham. 

Anonymkode: d9f80...69c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det der hadde jeg aldri reagert på og skjønner ikke hva som skal være et problem her. Virker som du bare prøver å finne noe galt med ham. 

Anonymkode: d9f80...69c

Hhahahah seriøst??? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du lurer på om er normalt. Er det det at han prøver å overtale vennenne til å komme tidligere enn vennene selv vil? Altså at han prøver å få andre til å innrette seg etter hans behov? Som ungdomsskolelærer vil jeg påstå at det er ganske vanlig å gjøre slikt innimellom. Ungdommer er som regel ikke like høflige og hensynsfulle mot andre som det voksne er. Altså, de er jo høftlige og hensynsfulle også, bare ikke i like utstrakt grad som voksne. Det kreves en viss grad av modenhet for å beherske seg fra å si og gjøre det man vil til enhver tid. 

Allikevel vil jeg si at de som holder på slik ofte, sannsynligvis er av den typen som dessverre har blitt lært opp til at verden kretser rundt dem. Det bekrefter du jo forsåvidt også i  starten av innlegget. Høres helt klart ut som dårlig oppdragelse. 

Anonymkode: 05f86...8a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du lurer på om er normalt. Er det det at han prøver å overtale vennenne til å komme tidligere enn vennene selv vil? Altså at han prøver å få andre til å innrette seg etter hans behov? Som ungdomsskolelærer vil jeg påstå at det er ganske vanlig å gjøre slikt innimellom. Ungdommer er som regel ikke like høflige og hensynsfulle mot andre som det voksne er. Altså, de er jo høftlige og hensynsfulle også, bare ikke i like utstrakt grad som voksne. Det kreves en viss grad av modenhet for å beherske seg fra å si og gjøre det man vil til enhver tid. 

Allikevel vil jeg si at de som holder på slik ofte, sannsynligvis er av den typen som dessverre har blitt lært opp til at verden kretser rundt dem. Det bekrefter du jo forsåvidt også i  starten av innlegget. Høres helt klart ut som dårlig oppdragelse. 

Noen modnes dessverre ikke på disse områdene. Jeg har jobbet med disse menneskene som ikke tar nei for ett nei. Venner også, men dem har jeg kuttet ut. Orker ikke å omgås lengre med folk som «pusher» hele tiden.

Har ei laaaaang liste med hva folk kan komme med å si. Og ja… er ening at dem tror verden kretser bare rundt seg selv

Anonymkode: be46b...b10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Noen modnes dessverre ikke på disse områdene. Jeg har jobbet med disse menneskene som ikke tar nei for ett nei. Venner også, men dem har jeg kuttet ut. Orker ikke å omgås lengre med folk som «pusher» hele tiden.

Har ei laaaaang liste med hva folk kan komme med å si. Og ja… er ening at dem tror verden kretser bare rundt seg selv

Anonymkode: be46b...b10

De som ikke modnes på dette området er jo gjerne de som har fått dårlig oppdragelse da. Det er vanlig at man er mest opptatt av seg selv og ikke klarer fullt ut å være hensynsfull og høflig som ungdom, men med den rette oppdragelsen, så faller dette på plass etterhvert. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre en del sånne barn og ungdommer. Til felles har de at de er vant til at de får bestemme alt, alltid. 

Anonymkode: 41dd8...1b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han vil bare være med venner, og føler seg avvist.. han vil prøve å få de til å gjøre som han vil. 
går seg nok til 

Anonymkode: a22f5...1ab

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er en venn av mitt barn også. De er 11 år, og han har vært sånn siden de begynte på skolen. (Mulig før også, de gikk i forskjellige barnehager.) Han får også bestemme det meste hjemme og får alt han ønsker seg, så jeg vil tippe det er en liten sammenheng der.

Jeg har også hatt en venninne som var sånn, i voksen alder altså. Så de finnes i alle aldre. Mulig det er mer vanlig blant ungdommer da.

Anonymkode: d71af...323

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Han vil bare være med venner, og føler seg avvist.. han vil prøve å få de til å gjøre som han vil. 
går seg nok til 

Anonymkode: a22f5...1ab

Ja, det går seg til hvis andre setter grenser for ham, og han respekterer dem. Det er ingenting galt med å ville være med venner, men da må det også være rom for å si "nei, det passer ikke i dag". Ingen kan forvente å få viljen sin hele tiden eller at det de vil må skje NÅ.

Men ts forteller at det er nettopp det han er vant til hjemme, så da er det egentlig logisk at han forventer det samme fra andre. Dessverre risikerer han at de kan synes han blir vel krevende, og at noen kan trekke seg unna. Jeg tror ikke det er noe galt med gutten, men han høres bortskjemt ut. Da må han som sagt lære noen grenser, så skal det nok gå helt fint.

Anonymkode: 59294...b1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...