Gå til innhold

Jeg har aldri hunden min løs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en fransk bulldog tispe på ca 1 år. Vi leker masse i hagen (i flexibånd), går lange turer osv. Men jeg slipper henne aldri løs. Hun r ganske lydig, men jeg stoler ikke på at hun kommer tilbake til meg hvis hun f.eks skulle bli veldig skremt. Hva synes dere om dett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du aner ikke hva du går glipp av. Det er fantastisk herlig å kunne gi hunden sin den tilliten det krever å slippe den fri, fri til til å utforske, leke og oppdage verden på egenhånd. Har du først sluppet den, vil du bli hekta!

Gjest Clueless
Skrevet
Du aner ikke hva du går glipp av. Det er fantastisk herlig å kunne gi hunden sin den tilliten det krever å slippe den fri, fri til til å utforske, leke og oppdage verden på egenhånd. Har du først sluppet den, vil du bli hekta!

Men nå er det jo ikke alle som har anledning til det mtp dagens båndtvangregler.

Skrevet
Men nå er det jo ikke alle som har anledning til det mtp dagens båndtvangregler.

Neivel.

Men når du har anledning: Benytt den til å slippe dyret ditt fri litt, og du vil bli i godt humør :-)

Skrevet

Jeg har helder så å si aldri hunden min løs, da han angriper alle hunder han ser, uten forvarsel.

Men har han løs i hagen da. Og på hytta når jeg vet det ikke er andre hunder i nærheten.

Men synd på den er det ikke synes nå jeg.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg har aldri hunden min løs, Hva synes du om det?

Synes veldig synd på hunden... og lurer litt på hvorfor du ikke trente den til det da den var helt liten :)

Gjest Dixie i.i
Skrevet

Kjøp deg langline, lær deg hvordan du bruker den. Ta med en venn og tren på inkalling!!!

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg synes det må være opp til hver enkelt hundeeier å avgjøre. Så lenge hunden får nok mosjon i langline osv tar den ikke skade av det, og det finnes veldig mange gode grunner til å ikke ville slippe hunden sin. Hvis jeg var i den situasjonen at hunden min ikke kunne slippes løs, ville jeg vurdert å gjerde inn hagen min skikkelig, så hun kunne løpe fritt der i det minste.

Skrevet

Jeg er av de som har hundene mine løse, for det meste bestandig, vi bor på landet uten særlige naboer, så de har vært vant til det fra liten valp, og holder seg på sitt område. Men altså, det er nå hver sin smak mener jeg, du har tatt ditt valg, og jeg har tatt mitt!

Det jeg tenker litt på er lek med andre hunder? Får hun muligheten til dette? Det er jo viktig at hunden får muligheten til å sosialisere seg litt, og i og med hun er såpass ung, er jo lek fremdeles relevant.

Du sier du aldri har henne løs, av frykt for at hun ikke skal komme tilbake, et tips fra meg er da; mange plasser i landet drives det trening av jakthunder i inngjerdet område, noen med stort areal, noen mindre, og noen gjetehundklubber har også inngjerdede områder for trening. Det kan jo kanskje være et tips å ta kontakt med din lokale jeger og fiskeforening, eller evt gjeterhundklubb, og høre med disse? Her får du muligheten til å totalt slappe av, hunden din skal ikke ha mulighet til å stikke av i det hele tatt, så kan du trene innkalling osv uten langline.

Skrevet

vår valp leker fritt uten bånd i hagen, men nå har den rakkeren begynt å krype gjennom hekken!!!!!!!! det han har oppdaget på andre siden der må jo være mye spennende lukter for nå er han plutselig gjennom i ett sett.

heldigvis kommer han tilbake bare jeg roper på plass - iallefall om han ser/hører at jeg tar hånda mi i lomma (= godbit......). luringen!

Skrevet

Det er forsåvidt OK, men jeg ville prøvd å jobbe med henne, så hun kan få løpe for seg selv senere. Jobber med saken selv, og jeg gleder meg utrolig mye til å kunne slippe ham. :-D

Skrevet

Kommer an på hva slags hund man har også. Og om eieren virkelig har dressur på den. Har møtt alt for mange løshunder som flyr hunden min rett ned. Det er IKKE gøy.

Båndtvang er til for å holdes og følges.!!

Vi går ALLTID med hunden i bånd, det har vi alltid gjort. Nå er dette en jakthund, å den går da kun løs de dagene den er på jakt. Er noe med jaktinnstinktet også.

Men den er snill som et lam.

Har hendt et par ganger den har slitt seg, men han tuller bare rundt på gården til vi kommer hjem, han blir jo så forfjamsa av at han er løs å skjønner det er feil :ler:

Nå bor vi på landet da, men rett ved riksveien, noe katten min fikk erfare :tristbla:

Jeg er IKKE glad i løshunder bare så det er sagt. Å er dere i områder med mange folk og hunder, så hold de hundene deres i bånd. Jeg tør nesten ikke ta med hunden vår på påskefjellet lenger. Har litt for mange dårlige erfaringer!!

Skrevet

Jeg har hunden i bånd på tur i boligområder. Går jeg sent på kvelden kan jeg slippe han løs i områder som passer, som f.eks svært oversiktlige strekninger uten hus hvor det ikke kan plutselig dukke opp en person/hund.

Går jeg på tur i marka har jeg bånd så sant jeg ikke går langt utenfor allfartsvei, da lar jeg han gå løs. Pleier å dra til min venninne som bor i gokk hvor det ikke ferdes mennesker i marka. Der går våre hunder sammen. Hun har en tispe som han elsker, så han er ikke så langt unna henne. åh for en fin hund jeg har :)

Skrevet

Jeg har selv to hunder. Den eldste en blandingshund med mye fuglehund i seg, kan jeg bare glemme å ha løs. Jeg har prøvd mange ganger, men resultatet er at hun blir "borte". Sist jeg prøvde tok det 35 minutter før hun viste seg, og løp hun bare forbi meg i en vill fart. Hun er lydig og snill på alle måter, men når instinktene hennes tar over har jeg ingenting jeg skulle sagt. Den yngste hunden min derimot en dalmatiner, går alltid løs så lenge vi er et sted det ikke er til sjenanse for noen. Hun er et matvrak uten like, og så lenge mor har godis i lomma, så er det jo mye bedre å holde seg i nærheten av meg, enn å stikke av.

Jeg tror jeg ville prøvd langline på hunden din, min erfaring fra tidliger hunder, er at de som får lov til å gå løse innimellom ikke så lett stikker av om de av en eller annen grunn skulle slite seg.

Lykke til!! :)

Skrevet

Jeg synes litt synd på hunden jeg, for jeg tror ikke noe kan måle seg med å få løpe fritt. Hunder generelt har jo ganske kjedelig liv og i min mening må de få ha den gleden det er å få løpe fra seg en gang i blandt.

Jeg slipper min hund på en slette i nabolaget og enkelte har kommentert dette. Mange er sikkert uenige med meg, men jeg bryr meg lite om at disse mener at jeg må ha hunden i bånd til enhver tid. Min hund er sosial og smart og kommuniserer bra med andre hunder, og jeg er ikke bekymret for at andre hunder skulle angripe ham. Jeg er også temmelig sikker på at han ikke vil angripe andre; han vokste opp i England og der var det helt vanlig å slippe hundene i parken slik at de fikk mye sosial trening. Det tror jeg norske hunder og hadde hatt godt av. Mange hunder som tviholdes i bånd og aldri får leke med andre blir sinte og engstlige i nærheten av andre hunder og det synes jeg er trist. Alt i alt synes jeg Norge er et temmelig hundeuvennlig land.

Må vel også føye til at det er utenom veier der folk vanligvis ferdes at jeg slipper ham og jeg respekterer at folk er redde for hund, så jeg holder ham i bånd når jeg går på gata.

Skrevet
Kommer an på hva slags hund man har også. Og om eieren virkelig har dressur på den. Har møtt alt for mange løshunder som flyr hunden min rett ned. Det er IKKE gøy.

Båndtvang er til for å holdes og følges.!!

Vi går ALLTID med hunden i bånd, det har vi alltid gjort. Nå er dette en jakthund, å den går da kun løs de dagene den er på jakt. Er noe med jaktinnstinktet også.

Men den er snill som et lam.

Har hendt et par ganger den har slitt seg, men han tuller bare rundt på gården til vi kommer hjem, han blir jo så forfjamsa av at han er løs å skjønner det er feil  :ler:

Nå bor vi på landet da, men rett ved riksveien, noe katten min fikk erfare  :tristbla:

Jeg er IKKE glad i løshunder bare så det er sagt. Å er dere i områder med mange folk og hunder, så hold de hundene deres i bånd. Jeg tør nesten ikke ta med hunden vår på påskefjellet lenger. Har litt for mange dårlige erfaringer!!

Nå er det vel løsnet litt på båndtvangen. Iallefall her vi bor.Hunden kan være løs om du har KONTROLL PÅ hunden din. Så i marka har vi en alltid løs,men på veier er den i bånd. Det er altfor mye hunder på veien som er agresive mot andre hunder

Skrevet
Jeg har helder så å si aldri hunden min løs, da han angriper alle hunder han ser, uten forvarsel.

Men har han løs i hagen da. Og på hytta når jeg vet det ikke er andre hunder i nærheten.

Men synd på den er det ikke synes nå jeg.

Hva skal det ha seg at den angriper alle andre hunder? Hva gjør du i forhold til det?

Skrevet

er så heldig at her er flere plasser vi kan slippe dalmatineren vår løs, svigers har også gård som han kan løpe fritt på.

tror det er bra for han at han kan løpe mye løs, også sammen med andre hunder, har en venninne som har hund, og de kan løpe fritt på eiendommen deres, og de har det så morsomt sammen.

Skrevet
Min hund er sosial og smart og kommuniserer bra med andre hunder, og jeg er ikke bekymret for at andre hunder skulle angripe ham. Jeg er også temmelig sikker på at han ikke vil angripe andre; han vokste opp i England og der var det helt vanlig å slippe hundene i parken slik at de fikk mye sosial trening. Det tror jeg norske hunder og hadde hatt godt av. Mange hunder som tviholdes i bånd og aldri får leke med andre blir sinte og engstlige i nærheten av andre hunder og det synes jeg er trist. Alt i alt synes jeg Norge er et temmelig hundeuvennlig land. 

Bare en liten ting; jeg lar ikke bikkja mi hilse på andre hunder når han går i bånd. Er alle løse er det helt OK, men jeg kan ikke slippe ham enda, siden han ikke er sikker i innkalling enda. Da er det ganske frustrerende med folk som ikke kaller til seg hundene sine (som går løse) når de kommer bort og skal hilse på min, spesielt når de bør se at jeg ikke lar ham få lov.

Jeg aner jo ikke om du er en av dem, men det kan jo hende det er andre det gjelder her inne - det spiller ingen rolle hvor sosial og "smart" hunden din er om andre hundeeiere ikke vil at bikkjene skal hilse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...