Gå til innhold

Er det vanlig at arbeidssteder ber om fødselsnummer via sms?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal undervise på en skole i sommer. Hun som har ansvar for kursene tekstet meg og spurte om mitt personnummer for å legge meg til systemet. Jeg sendte det men tenkte i ettertid at jeg burde ha gitt det fra meg på en annen måte. På min nåværende jobb så ble jeg oppringt ang personnummer.

Anonymkode: f1651...696

Skrevet

SMSer er kryptert, så det er bedre enn e-post. 

Det sagt, så har jeg aldri vært borti å bli spurt om å sende det over slik, men jeg har bare byttet jobb én gang etter GDPR trådte i kraft. Da løste vi det på papirskjema etter ansettelse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 6/17/2022 at 7:09 PM, Kelsier said:

SMSer er kryptert, så det er bedre enn e-post. 

Det sagt, så har jeg aldri vært borti å bli spurt om å sende det over slik, men jeg har bare byttet jobb én gang etter GDPR trådte i kraft. Da løste vi det på papirskjema etter ansettelse.

Er SMS kryptert? Det ligger ikke i protokollens natur i hvert fall, men operatørene krypterer de kanskje i transit likevel?

Det er klare regner for sending av fødselsnummer digitalt. https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/fodselsnummer/

Jeg ba selv en nyansatt om personnummer for litt siden, hvor jeg presiserte at jeg kun ville ha personnummeret (fem siffer), og ikke fødselsnummeret. Fødselsdato hadde jeg fra før.

Når det er sagt, personnummer er ikke lenger regnet som sensitivt.

Anonymkode: fa6bf...b18

Skrevet (endret)

Jeg har bedt om ansattes personnummer på sms. Enkelt å slette straks jeg har gjennomført det som behøves slik at jeg ikke sitter der med slik info lagret. 

Endret av TheHairyToothfairy
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er SMS kryptert? Det ligger ikke i protokollens natur i hvert fall, men operatørene krypterer de kanskje i transit likevel?

Det er klare regner for sending av fødselsnummer digitalt. https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/fodselsnummer/

Jeg ba selv en nyansatt om personnummer for litt siden, hvor jeg presiserte at jeg kun ville ha personnummeret (fem siffer), og ikke fødselsnummeret. Fødselsdato hadde jeg fra før.

Når det er sagt, personnummer er ikke lenger regnet som sensitivt.

Anonymkode: fa6bf...b18

Personnummer er absolutt fortsatt regnet som sensitivt, men det er ikke lenger spesifikt nevnt i personopplysningsloven, slik det var tidligere. Det var imidlertid ingen intensjon ved vedtakelsen av ny lov i 2018 at fødsels- og personnummer fra da av ikke lenger skulle være sensitivt.  

Fødsels- og personnummer er riktignok ikke regner som en særlig kategori av personopplysninger etter GDPR, men det er noe annet.

Og skal vi først pirke her, så gjelder det ingen klare regler for sending av f-nr. Datatilsynet er ikke lovgiver, og kan bare gi anbefalinger og komme med sine tolkninger og vurderinger. De gir ikke regler. 

AnonymBruker
Skrevet

Virker litt rart, måtte du ikke fylle inn fødselsnummer i kontrakten du fikk ved tilbud?

Anonymkode: bd12e...fe9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør alltid om å få tilsendt fødselsnummeret på sms i stedet for i møter og samtaler. Da får man det 100% riktig for systemene. Er en fordel å kunne få riktig lønn 😀

Anonymkode: 8683c...38e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, Kelsier said:

Personnummer er absolutt fortsatt regnet som sensitivt, men det er ikke lenger spesifikt nevnt i personopplysningsloven, slik det var tidligere. Det var imidlertid ingen intensjon ved vedtakelsen av ny lov i 2018 at fødsels- og personnummer fra da av ikke lenger skulle være sensitivt.  

Fødsels- og personnummer er riktignok ikke regner som en særlig kategori av personopplysninger etter GDPR, men det er noe annet.

Og skal vi først pirke her, så gjelder det ingen klare regler for sending av f-nr. Datatilsynet er ikke lovgiver, og kan bare gi anbefalinger og komme med sine tolkninger og vurderinger. De gir ikke regler. 

Takk for info om datatilsynet, jeg tok det for gitt at det de har av krav var lovpålagt!

At SMS er kryptert svarte du ikke på, men du sa tidligere at det var det. Har du noe informasjon om det, alt jeg finner tilsier det motsatte.

Anonymkode: 7a5cf...720

AnonymBruker
Skrevet

Mange arbeidsgivere sender nå ut digitale kontrakter og her må lønn/personal ha fødselsnummeret. Har også sendt dette på sms til leder, og syntes at for begge var det ryddigere og mindre kilde til feil enn å ta det over tlf, men stoler på at han behandler opplysningene han får riktig.

Anonymkode: 51d2e...90f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...