AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #1 Skrevet 17. juni 2022 Hei! Er førstegangsfødende med termin i sommer og har noen spørsmål kanskje noen med mer erfaring kan hjelpe med. 1. Vi har kjøpt nattpose fra easygrow fra 0 mnd, men burde vi ha dyne i tillegg? Eller en nattpose til hvis den ene er i vasken? Altså ikke dyne og nattpose samtidig, men hva er best for nyfødt? 2. Har fått beskjed fra sykehuset om at vi må ha med lue i ull til baby. Noen som har tips om en lue som passer å bruke innendørs den første tiden? Har lue med snøring under halsen, men ser helst for meg en uten. 3. Ellers andre ting det er lurt å tenke på som den lille trenger helt i starten? Vi har vogn, bilstol og alle de «store» tingene, i tillegg til en del klær 😊 Anonymkode: e8427...abb
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #2 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 1. Vi har kjøpt nattpose fra easygrow fra 0 mnd, men burde vi ha dyne i tillegg? Eller en nattpose til hvis den ene er i vasken? Altså ikke dyne og nattpose samtidig, men hva er best for nyfødt? 2. Har fått beskjed fra sykehuset om at vi må ha med lue i ull til baby. Noen som har tips om en lue som passer å bruke innendørs den første tiden? Har lue med snøring under halsen, men ser helst for meg en uten. 3. Ellers andre ting det er lurt å tenke på som den lille trenger helt i starten? Vi har vogn, bilstol og alle de «store» tingene, i tillegg til en del klær 😊 Hei! 1. Jeg syns nattpose var vanskelig å bruke når hun var veldig liten. De er liksom så skjøre at det er lettere å bare legge en liten dyne over. Men det er smak og behag. Vi begynte med pose når hun begynte å bevege seg litt mer. 2. Jeg fikk beskjed av de yngre jordmødrene at behovet for ullue var sterkt overdrevet (på sommeren) og at en tynn lue i bomull var mer enn godt nok. Hvis du likevel vil gå for ull er det den type luer du får opp hvis du søker på «ullue nyfødt» som er vanlige. Tynne kyser. 3. Gulpekluter og bleier! Utover det: husk at butikkene er åpne når dere kommer hjem. Mange kjøper alt for mye greier de aldri får bruk for Anonymkode: 063b3...dc7 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #3 Skrevet 17. juni 2022 Det er ikke behov for lue om sommeren, om det skulle være så får du låne på sykehuset. Anonymkode: d6bc6...997 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #4 Skrevet 17. juni 2022 1) Jeg ville hatt en liten babydyne i tillegg. Barna kan jo ha uhell gjennom bleien, eller gulpe mye, og da trenger du skift. Jeg har bare brukt dyne, men jeg hadde sommerbarn, og samsov med baby. (Baby lå i babynest i vår seng) Vet om flere som sverger til nattpose. Du må nesten bare prøve tenker jeg. Hva du foretrekker. Om sommeren når det er varmt er det ikke krise om dynen faller litt ned. 2) Rart sykehuset kommer med sånne beskjeder. Min lå ikke med lue på, fødte i juli. Hadde med en liten bomullslue som vi tok på ham når vi reiste fra sykehuset. Sykehuset bør jo ha babyluer tilgjengelig om de mener det er nødvendig. 3) Litt vanskelig å si når du ikke har listet opp alt du har kjøpt. Babynest, bæresjal, brystpumpe, babycall, utstyr til å skifte bleier (olje, tørrservietter, salve til sår stump) Jeg er litt sånn at jeg liker å ha alt på plass før baby kommer, men bare vit at butikkene ikke stenger, og dere kan få tak i ting etter fødsel og. Lykke til med fødsel og baby 💕 Anonymkode: a30ab...584
Molly_ Skrevet 17. juni 2022 #5 Skrevet 17. juni 2022 1. Elsker nattpose, men greit med to så du kan bytte ved uhell. Jeg orket ikke stresse med at hun kunne få dyna over ansiktet så derfor er nattpose gull for meg. 2. Syntes det var vanskelig å finne liten nok lue. Men om fødebaggen har nyfødtluene inne er de veldig fine, men de var utsolgt når jeg skulle føde så fikk ikke kjøpt dem. 3. Jeg avtalte med mamma at hun var klar for å handle det jeg evt trengte før hjemkomst. Gadd ikke kjøpe ammeting(annet enn ammeinnlegg, purelan og ammebh som jeg hadde med til sykehuset) da man jo ikke vet om man får til å amme. På sykehuset får man jo låne det man trenger evt. Men siden jeg fikk til ammingen kjøpte hun en pumpe for meg. Ellers manglet jeg bare helseteppe hjemme. Lykke til 🥳
LilleMy1989 Skrevet 17. juni 2022 #6 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hei! Er førstegangsfødende med termin i sommer og har noen spørsmål kanskje noen med mer erfaring kan hjelpe med. 1. Vi har kjøpt nattpose fra easygrow fra 0 mnd, men burde vi ha dyne i tillegg? Eller en nattpose til hvis den ene er i vasken? Altså ikke dyne og nattpose samtidig, men hva er best for nyfødt? 2. Har fått beskjed fra sykehuset om at vi må ha med lue i ull til baby. Noen som har tips om en lue som passer å bruke innendørs den første tiden? Har lue med snøring under halsen, men ser helst for meg en uten. 3. Ellers andre ting det er lurt å tenke på som den lille trenger helt i starten? Vi har vogn, bilstol og alle de «store» tingene, i tillegg til en del klær 😊 Anonymkode: e8427...abb 1. Brukte ikke egen i sengen pga samsoving og sovende amming. Uansett har du vel dyne til vogn? Isåfall brukes denne til både vogn og seng. Du har altså sannsynligvis nok. Og så har du kanskje et teppe i tillegg? Mange bruker det istedenfor dyne/pose (bla har vi gjort det). 2. Bruker lue innendørs bare den/de første dagene etter fødsel. Uansett er tynn ullue greit å ha til hjemreise og trilletur. Norsk sommer er ikke nødvendigvis så varm 😅 Jeg har både juni-barn og juli-barn og begge har hatt tynn ullue fra feks joha. 3. Bleier. Gikk 1pk i døgnet første ukene. Olje og kluter til bleieskift, qtips til navlestell, gulpekluter til stelleunderlag - amming/flaske - bading osv. Til mor: kurv med vannflaske, sjokolade/snacks, fjernkontroller, lader/powerbank, ammeinnlegg og andre ting som er kjekt å ha i nærheten når du ammer. Amming kan ta MYE tid. Jeg ammet annenhver time døgnet igjennom og ammingen vart gjerne en 1/2 time. Dvs jeg ammet vel 6timer i døgnet 😆 Du bør absolutt ha madrassbeskytter/tisselaken i deres og babyens seng + vogn! Vi snakker mulighet for tiss, gulp, melk og enorme mengder svette fra deg den første tiden 🙈 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #7 Skrevet 17. juni 2022 Vi tenkte bruke nattpose men da baby var nyfødt var hun for liten (de skal ikke kunne få hodet ned i posens hodeåpning) så da var det fint at vi hadde en babydyne Brukte det også i vogna i starten siden vi ikke hadde kjøpt vintervognpose (fødte 2. mars og syntes vinterpose var for varmt, kjøper det til neste vinter tenker jeg). Følte ikke det var noe fare for at baby skulle få dynen over ansiktet i starten for hun lå så rolig, klarte ikke sparke den noe sted. Dro heller ikke dynen helt opp til halsen på baby, bare til brystet og så hadde hun armene over med body/pysj på. Fordel med pose når den passet var at det ble lettere å flytte tilbake i bedsidecrib uten at baby ble kald og våknet, etter nattamming. Jeg skulle ønske jeg hadde ammeskjold som passet da vi kom hjem fra sykehuset. Glad vi hadde en pumpe + Purelan og amme-kompresser fra MAM. Glad vi hadde smokk og en flaske, men det hadde vi fra sånne gratispakker Babyolje, engangskluter, noen klær i str 50, små bleier, babyteppe.. Vi hadde bare med en liten bomullslue på sykehuset, sånn til å tre på hodet ikke sånn med snøring. Str 56, fulgte med en body som sett. Synes de med snøring var veldig vanskelig å ta på baby i starten pga dobbelthaken og sånn... Og nei de trenger ikke lue inne men første døgnet/når de kommer ut så sa sykehuset at de skulle ha på lue iallfall for de er kalde da? Mitt sykehus hadde egentlig ullluer til babyene sa de men det var tomt så derfor brukte vi den bomullsluen vi hadde med, men det funket fint det. Anonymkode: b1225...813
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #8 Skrevet 17. juni 2022 Anbefaler helseteppe og en baby dyne. Helseteppet er praktisk i sommervarmen. Bomullslue er fint. Ull kan fort klø. Luftige plagg og gjerne potetmel i bleien så det ikke blir klamt. Anonymkode: 21bf2...ae3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå