AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #1 Skrevet 17. juni 2022 Hvorfor blir jeg trekt for fem uker ferie her? Har det med foreldrepermisjonen å gjøre? Har ikke blitt det tidligere i samme bedrift 🤔 Det er så lite i feriepenger i år fordi jeg bare jobbet halve året i fjor pga. studier, forresten. Men trodde i det minste jeg skulle få den summen... Spør her først før jeg evt. tar kontakt med arbeidsplassen, i tilfelle det er et veldig dumt spørsmål 😅 Anonymkode: 8208d...dc1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #2 Skrevet 17. juni 2022 Det er vanlig praksis å trekke alle feriedagene på feriepengeutbetalingen hvis den ansatte har tenkt å ta fem uker ferie. Så slipper du og arb.giver å passe på å trekke hver gang du tar ferie. Anonymkode: 788db...319 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #3 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vanlig praksis å trekke alle feriedagene på feriepengeutbetalingen hvis den ansatte har tenkt å ta fem uker ferie. Så slipper du og arb.giver å passe på å trekke hver gang du tar ferie. Anonymkode: 788db...319 Ser det nå... herregud så irriterende, men det burde jeg jo tenkt på egentlig. Anonymkode: 8208d...dc1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #4 Skrevet 17. juni 2022 Fordi du har fastlønn og fem ukers ferie. Derfor trekkes den femte ferieuka på denne måten. Når du avvikler ferie vil du få fastlønnet din som vanlig. 😊 Anonymkode: 2a0e9...f2f 3
lillsunshine Skrevet 17. juni 2022 #5 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvorfor blir jeg trekt for fem uker ferie her? Har det med foreldrepermisjonen å gjøre? Har ikke blitt det tidligere i samme bedrift 🤔 Det er så lite i feriepenger i år fordi jeg bare jobbet halve året i fjor pga. studier, forresten. Men trodde i det minste jeg skulle få den summen... Spør her først før jeg evt. tar kontakt med arbeidsplassen, i tilfelle det er et veldig dumt spørsmål 😅 Anonymkode: 8208d...dc1 Du har jo fått den summen på lønnsslippen, det er kode 290 feriepenger til gode. Men fordi du ikke har opptjent fullt feriepengegrunnlag og samtidig blitt trukket for 5 uker ferier, så blir beløpet såpass lite. Som andre sier, så vil du få vanlig lønn måneden du tar ut ferie. Vanligvis må man avtale om man ikke skal ha ta ut full ferie med arbeidsgiver/lønningskontoret. Siden du bare har vært ansatt halve året? så kan ikke arbeidsgiver vite om du har jobbet en annen plass før det og evt. får feriepenger der. Derfor må man melde inn selv om man skal ta ut mindre ferie enn vanlig, også vil vanligvis lønningskontoret kreve at man må bevise at man ikke har opptjent feriepenger fra et annet sted. For om man egentlig har fullt opptjent er arbeidsgiver pliktet til å sørge for at du tar ut full ferie. Det måtte iallfall jeg gjøre i min jobb i fjor da vi kom til ferieplanlegging. Det ble så mye styr at jeg endte opp med å bare ta fem uker og gå litt i minus i stedet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå