Gå til innhold

Lifesum og forvirret.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er en mann som har et ønske om å gå ned noen kilo så fikk beskjed her inne om å laste ned Lifesum, det er nå gjort men problemet mitt er at den sier jeg ikke spiser nokk! Jeg mangler i snitt 800 kcal hver kveld jeg skal legge meg, jeg har og diabetes så det er begrenset hva jeg kan kaste i meg og jeg trener litt noe som da tar bort kallorier jeg har klart og få i meg. Føler ikke jeg spiser for mye, er jo mett etter mat for det meste. Målet de har gitt meg er 2300 kcal pr dag, i går manglet jeg 977 kcal.

Jeg har jo lyst til å gå ned i vekt men får nå beskjed om å passe på siden det er skadelig med for lite kcal, så hva burde gjøres nå?

Anonymkode: 75f9c...74d

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at du regner riktig da? 2300 kcal er ikke veldig mye. På lifesum kan du også fjerne fratrekket som gjøres for trening, noe jeg selv har valgt å gjøre fordi det passer meg bedre å gi kroppen litt ekstra dagen etter i stedet for samme dag. 

Anonymkode: 87ad0...862

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er du sikker på at du regner riktig da? 2300 kcal er ikke veldig mye. På lifesum kan du også fjerne fratrekket som gjøres for trening, noe jeg selv har valgt å gjøre fordi det passer meg bedre å gi kroppen litt ekstra dagen etter i stedet for samme dag. 

Anonymkode: 87ad0...862

Jeg tastet in høyde, vekt og ønsket vekt så gjorde den resten selv. Om jeg skal få i meg enda mer så sliter jeg virkelig her siden jeg ikke klarer få i meg 2300 en gang i løpe av dagen. nå har jeg spist middag og mangler da 1104 Kcal for å nå målet i dag, sykklet 2 mil i dag men selv med fratrekk fra det mangler jeg ca 600 Kcal. Skal maule en boks med makrell i tomat og en gulerot før jeg legger meg men ikke så mye Kcal i det heller. Går fort ned i vekt da så noe bra er det jo men om det er skadelig for kroppen å få i seg for lite så burde jeg vel får gjort noe med det.

Skrevet

Legger du inn smør på brødskiven, olje i pannen når du steker egg, saft, brus etc? De fleste spiser ikke for lite, de legger bare ikke inn det usynlige.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tastet in høyde, vekt og ønsket vekt så gjorde den resten selv. Om jeg skal få i meg enda mer så sliter jeg virkelig her siden jeg ikke klarer få i meg 2300 en gang i løpe av dagen. nå har jeg spist middag og mangler da 1104 Kcal for å nå målet i dag, sykklet 2 mil i dag men selv med fratrekk fra det mangler jeg ca 600 Kcal. Skal maule en boks med makrell i tomat og en gulerot før jeg legger meg men ikke så mye Kcal i det heller. Går fort ned i vekt da så noe bra er det jo men om det er skadelig for kroppen å få i seg for lite så burde jeg vel får gjort noe med det.

Makrell i tomat er kaloritett   ca 290 kall i en boks.

Veier du absolutt all mat?

Om jeg skal ned i vekt må jeg spise maks 1400 kalorier om dagen  men jeg er kvinne da. Syntes 2300 høres mye ut om du skal ned i vekt

Anonymkode: 873be...f02

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Pga diabetesen så spiser jeg veldig lite brød, ikke noe pasta, ris, poteter, sukker, mel osv. legger inn olje når jeg steker, drikker cola zero, kaffe og te men får bare lakt in vann som drikker ser det ut til. Lurer i meg en krone is hver dag, det er vel nesten det eneste jeg tar som er direkte usunt med tanke på diabetesen.  Veier alt jeg ikke kan scane strekkoden på eller som har forskjelige størelser og vekt slik som reker og moreller og fører det inn på gram.

AnonymBruker
Skrevet

Last ned myfitnesspal og se om den sier det samme? Generelt også en mye bedre app. Om kaloriene i seg selv er problemet så vil jo fett være ekstremt effektivt, bruk mer sunne oljer i matlaging, ved å blande mer sunt fett i maten så reduserer det også påvirkningen på blodsukkeret ditt.

Anonymkode: b416a...d70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Makrell i tomat er kaloritett   ca 290 kall i en boks.

Veier du absolutt all mat?

Om jeg skal ned i vekt må jeg spise maks 1400 kalorier om dagen  men jeg er kvinne da. Syntes 2300 høres mye ut om du skal ned i vekt

Veier og fører opp alt i appen ja. Jeg å syntes det høres mye ut men appen sier jeg spiser alt for lite og att jeg burde ligge noe høyere enn den samme appen har annbefalt. har gått ned snart 4 kg siden begynelsen av Mai.

AnonymBruker
Skrevet

Men veier du når du bruker strekkoder? Om du ikke gjør det blir det feil. 

Eks. Du skanner smørboksen og får da opp feks 4 g automatisk.  Men de fleste bruker mer enn 4 g på ett knekkebrød.  Du må veie ALT. 

Du kan skanne drikkevarer også, olje ol og. Du legger det inn som annen mat. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men veier du når du bruker strekkoder? Om du ikke gjør det blir det feil. 

Eks. Du skanner smørboksen og får da opp feks 4 g automatisk.  Men de fleste bruker mer enn 4 g på ett knekkebrød.  Du må veie ALT. 

Du kan skanne drikkevarer også, olje ol og. Du legger det inn som annen mat. 

Om det ikke er fast velt på varene veier jeg det, men er det eksempelvis fiskekaker så scaner jeg strekkoden og skriver anntal.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal spise 2300 kalorier og treningen forbrenner 800, så vil appen trekke fra kaloriene. Du spier 2300 - 800 trente = 1500 og du mangler da 800 i følge appen. Det gjør du ikke! Skru av den funksjonen, eller regn i hodet. Jeg skrev til deg i den andre tråden at du kan bruke lifesum og MFP til inspirasjon, men notere ned på en annen måte fordi de er så upresise og urealistiske. 

Anonymkode: 645e6...530

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ønsker å gå ned i vekt, så spiser du ikke mer om du føler deg tilfreds. Noen dager vil du være mer sulten, så da er det dumt å spise mer enn du har lyst på nå. Det går an å slanke seg uten app også, så ikke la den bestemme at du har spist for lite (med mindre det er virkelig lite da). Og selvfølgelig at det er trygt ift diabetesen.

Anonymkode: 5cc0f...c98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Lifesum, men holder treningen utenom. Spiser ikke opp treningskaloriene. Fungerer fint.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, prøver en uke eller to uten å telle brukte kalorier 🙂 Takk for svar alle sammen 🙂

Skrevet

Men hva er det du spiser da?

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (17 minutter siden):

Men hva er det du spiser da?

I dag. Frokost var 2 knekkebrød med skinke og 2 egg, lunch er grønnsaker, youghurt og fiskekaker. middag var 4 torskebiter og en halv pose blomkål og brokoliblanding også har jeg tatt noen reker litt utenom alt. til kvelds kommer jeg til å unne meg 2 brødskiver med smør og kanskje spise en liten boks med makkrel i tomat.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

I dag. Frokost var 2 knekkebrød med skinke og 2 egg, lunch er grønnsaker, youghurt og fiskekaker. middag var 4 torskebiter og en halv pose blomkål og brokoliblanding også har jeg tatt noen reker litt utenom alt. til kvelds kommer jeg til å unne meg 2 brødskiver med smør og kanskje spise en liten boks med makkrel i tomat.

Og Lifesum vil at du skal spise MER?? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Og Lifesum vil at du skal spise MER?? 

Jepp, men nå som jeg ikke tar med trening og forbrenning så blir det vel noe bedre tall skun tru. Synes jeg spiser mye jeg. Vet jo at mange med diabetes sliter med å holde vekta pga de kutter ut mat med mye karbo i.

Skrevet

Du er allerede på 1100 kcal før kveldsmaten. Ville ikke stappet i meg mer en jeg fikk plass til. Mett er jo det beste målet, spesielt om det er under kcal-grensen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er mann bør du absolutt ikke gå under 1800 kcal hvis du ikke vil miste muskler. Mtp at du er diabetiker bør du også ha litt flere gode fettkilder i kostholdet ditt for bedre balanse i blodsukkeret (avokado, fet fisk, fullfett meieriprodukter er gode kilder til fett). 

Når det er sagt bør du alltid dobbeltsjekke at pakningen og lifesum har samme næringsinnhold for jeg har opplevd mange feil hos lifesum. Vei alt i en periode slik at du lærer porsjonsstørrelsene i steden for å tippe. 

Du har gått ned mye siden starten av mai så ikke vær redd for å øke kcal. Å holde seg under 1800 kcal vil ødelegge for deg i lengden, spesielt om du teoretisk går ned i vekt på 2300 kcal. 2300 kcal er ikke en uvanlig anbefaling for menn som skal ned i vekt, spesielt om du også trener noe. 

Anonymkode: 01f79...5de

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...