Gå til innhold

20 år gammel jente i en 70 år gammel dame kropp. Orker ikke mer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Griner mens jeg skriver dette innlegget, men jeg orker seriøst ikke leve slik lenger. Har så ufattelig mange symptomer, og har prøvd mitt beste å overse en del, men i dag orker jeg ikke mer. Jeg er ei 20 år gammel jente. Likevel føles det som om kroppen min tilhører en 70 år gammel dame. 

Mine symptomer:

Kraftige synsforstyrrelsr (kanskje det symptomet som plager meg mest da det innebærer dobbelsyn, tåkesyn, et øye som er mørkere enn det andre om kvelden, rennende øyne, lysglimt, fluer, skygger osv)

Ledd som knekker. Her snakker vi ALLE leddene i kroppen min, og de knekker hele tiden, og gjerne etter hverandre.

Kortpustet

Nummenhet og tinglende følelse i ben, føtter og hodet.

Dårlig balanse, selv når jeg står stille

Rektal blødning i over et år

Nakke som rister hver gang jeg bøyer meg

Korsryggsmerter som noen ganger er mer intenst.

Tåkehjerne, forvirring, blanding av ord, klarer noen ganger ikke forme ord, treg i respons

hender som rister

nummenhet som kun var i en side av kroppen, men nå kan jeg godt bli nummen i rumpa selv etter 15 minutter med sitting. (Var ikke sånn før)

Knær som er ekstremt vonde. Er noen ganger holder på å falle fordi det gjør SÅ vondt. 

Muskelspasmer (hender jeg opplever det utover dagen, men er som regel ALLTID når jeg skal legge meg)

Skjønner rett og slett ikke hva som skjer. Jeg spiser normalt, og har kun jernmangel sist gang jeg sjekket (som jeg tar fremdeles)

Skammer meg så sykt av de gangene jeg har gått til legen, fordi jeg er jo så ung. Tok en MR av nakken, hodet og ryggen over en uke siden, og har ikke fått noe svar tilbake (da regner jeg vel med at det var ok???) 

Er så fryktelig redd for at det er Parkinsons eller MS, men akkurat nå så bryr jeg meg nesten ikke lenger? Har uansett ingen venner, og sliter med angst og depresjon. Vil egentlig bare forlate verden i slike tider som dette, men men. 

Noen andre som har lignende symptomer? Vet at angst kan skylde en del av disse, men har hatt synsforstyrrelser lenge før jeg fikk diagnosert angst og depresjon. 

Anonymkode: 88b8c...96f

• Hjerte 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å nevne, men sliter også en god del med hodepine, og altså da smerter bak øynene, fatigue, muskelsvakhet osv 

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sender deg en stor klem, dette høres slitsomt og vondt ut ❤

Anonymkode: 6890c...9fb

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Gjør yoga. En time daglig. Gå tur. Øv opp egen balanse, sinnsro og kroppsbeherskelse. Ikke vær en passiv tilskuer til eget forfall 

Anonymkode: f3a4b...528

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

føler med det. Og det er kamp å få hjelp i helsevesenet. Du blir ikke hørt eller trodd. Og når prøvene er normale, da var det liksom ikke noe da, selv om du fortsatt har et hav av problemer. slik er fastlegen min. når blodprøvene er fine, da prater vi ikke mer om det .. 

Anonymkode: 47b35...3a0

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Gjør yoga. En time daglig. Gå tur. Øv opp egen balanse, sinnsro og kroppsbeherskelse. Ikke vær en passiv tilskuer til eget forfall 

Anonymkode: f3a4b...528

Har begynt å gå et par runder i skogen tidlig på morgen, og sørger for at jeg får inn minst 10000 steg hver dag. Har drevet med litt yoga tidligere, men skal gi det et nytt forsøk, og da gjerne med lengre økter. Balanseøvelser har jeg egentlig ikke tenkt på, så tusen takk!  Har kun vært plaget med synsforstyrrelser tidligere. Alle disse andre symptomene dukket opp i år etter en sterk periode med mye stress antakeligvis. Slite fremdeles med stress søvn, og mobilavhengighet, så jeg tror det er en tilknytning der også. Vil kun leve for meg selv, samt se min egen helse forbedres. Det er det eneste jeg har fokus på nå. 

- TS

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Intravaskulært trykk i hodet? 
Har du tatt MRI av hodet? 

Man kan bli veldig sliten hvis hjertet ikke pumper ordentlig. 
Har du tatt EKG?

Anonymkode: c97e0...2f3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skriv ut det du skrev her og gi legen. Det ser ut som om du har mye tenke på så jeg håper det fikser seg. .)

Anonymkode: 2b2b1...df3

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trist å lese, det er som en yngre versjon av meg. Du må nesten dra deg selv gjennom det off.helsevesenet, for så å evt gå privat(eller før, om du har råd). Jeg fikk diagnoser som fibromyalgi og ME. Siste utvei er å søke hjelp i utlandet. Men da må du ha støtte. Klem🌺🌞

Anonymkode: 32387...95c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Livet er smerte. En test

Anonymkode: 4c8a3...843

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har begynt å gå et par runder i skogen tidlig på morgen, og sørger for at jeg får inn minst 10000 steg hver dag. Har drevet med litt yoga tidligere, men skal gi det et nytt forsøk, og da gjerne med lengre økter. Balanseøvelser har jeg egentlig ikke tenkt på, så tusen takk!  Har kun vært plaget med synsforstyrrelser tidligere. Alle disse andre symptomene dukket opp i år etter en sterk periode med mye stress antakeligvis. Slite fremdeles med stress søvn, og mobilavhengighet, så jeg tror det er en tilknytning der også. Vil kun leve for meg selv, samt se min egen helse forbedres. Det er det eneste jeg har fokus på nå. 

- TS

Trener man yoga øver man også balanseevnen. Yoga er veldig bra for skjellettet, blodtrykk, hjerte og pust. 

Anbefaler ashtanga yoga - det er en litt hard yogaform, men utrolig bra trening. 

Anonymkode: f919a...3fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Trist å lese, det er som en yngre versjon av meg. Du må nesten dra deg selv gjennom det off.helsevesenet, for så å evt gå privat(eller før, om du har råd). Jeg fikk diagnoser som fibromyalgi og ME. Siste utvei er å søke hjelp i utlandet. Men da må du ha støtte. Klem🌺🌞

Hvor gammel er du og hvordan går det med dg nå? Er så utrolig redd for at dette kan utvikle seg til noe alvorlig, eller rett og slett bare bli verre. Jeg må ta tak i det nå før jeg ender opp enda mer deprimert og kanskje ufør. TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor gammel er du og hvordan går det med dg nå? Er så utrolig redd for at dette kan utvikle seg til noe alvorlig, eller rett og slett bare bli verre. Jeg må ta tak i det nå før jeg ender opp enda mer deprimert og kanskje ufør. TS

Jeg nærmer meg 50 år. Har lært meg å leve med alt, men utviklet dessverre flere tilstander og sykdommer, så i dag er jeg ufør. Og det er helt pyton…håper du får hjelp. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg nærmer meg 50 år. Har lært meg å leve med alt, men utviklet dessverre flere tilstander og sykdommer, så i dag er jeg ufør. Og det er helt pyton…håper du får hjelp. 

Kan jeg spørre om hvilke tilstander og sykdommer du har utviklet eller blir det for personlig? 

Så du lever bare med det altså? Driver du med noe yoga, mindfulness osv? Vil gjerne høre fra deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan jeg spørre om hvilke tilstander og sykdommer du har utviklet eller blir det for personlig? 

Så du lever bare med det altså? Driver du med noe yoga, mindfulness osv? Vil gjerne høre fra deg. 

Jeg har problemer med alt mulig; fra muskel og skjelett til slimhinner🥺Hodepine, synsforstyrrelser, besvimelser, magesår,(og/eller ibs-c). Prolapser. Mye nervesmerter. Merker at smerteterskelen er endret. Dulter jeg bort i noe med hånd eller fot, får jeg lett blåmerker, evt hovner opp-men får smerter typisk 4-7 dager etterpå der jeg feks ikke klarer å skære en skive en gang. Kroniske smerter i hele kroppen; også øyner og tenner får medfart…🥲

Jeg tøyer ganske mye, og prøver hypopressiv trening for å få ned buktrykk. Yoga er for smertefullt; mosjonerer litt på ellipsemaskin; synes den er ok. Og går til psykolog. Sliter ennå med å akseptere dette 100%.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kosthold? 

Anonymkode: c35d1...64a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må få tatt MR med kontrast av hjernen og henvisning til revmatolog. 

Du er alt for ung til å slo deg til ro med dette, yoga og mindfulness kan du bedrive når du vet hva du feiler.

Anonymkode: 095d4...428

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Oi, det var skikkelig mye symptomer. Og mye av det kan være stress og angst, men det er jo veldig viktig å sjekke det ut, for det går dessverre også an å ha alvorlig sykdom som ung.

Jeg synes du skal ta kontakt med fastlegen din for å høre om det har kommet svar på MRen du tok. Jeg synes dessverre endel av det du forteller om minner om ms, som jeg har selv, men mye som ikke ligner også. Husk bare at ms trenger ikke være helt krise, selv om det ikke er noen morsom sykdom. For nakken din kan du google lhermittes og se om du synes det ligner.

God bedring, jeg håper legene finner ut hva som feiler deg.

Anonymkode: 237d5...949

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde samme symptomer, og hadde tomme jernlagre og d-vitaminmangel. Smertene kommer også litt tilbake ved dårlig kosthold (raske karbohydrater som sukker og hvitt mel).

Anonymkode: 2872c...dec

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Griner mens jeg skriver dette innlegget, men jeg orker seriøst ikke leve slik lenger. Har så ufattelig mange symptomer, og har prøvd mitt beste å overse en del, men i dag orker jeg ikke mer. Jeg er ei 20 år gammel jente. Likevel føles det som om kroppen min tilhører en 70 år gammel dame. 

Mine symptomer:

Kraftige synsforstyrrelsr (kanskje det symptomet som plager meg mest da det innebærer dobbelsyn, tåkesyn, et øye som er mørkere enn det andre om kvelden, rennende øyne, lysglimt, fluer, skygger osv)

Ledd som knekker. Her snakker vi ALLE leddene i kroppen min, og de knekker hele tiden, og gjerne etter hverandre.

Kortpustet

Nummenhet og tinglende følelse i ben, føtter og hodet.

Dårlig balanse, selv når jeg står stille

Rektal blødning i over et år

Nakke som rister hver gang jeg bøyer meg

Korsryggsmerter som noen ganger er mer intenst.

Tåkehjerne, forvirring, blanding av ord, klarer noen ganger ikke forme ord, treg i respons

hender som rister

nummenhet som kun var i en side av kroppen, men nå kan jeg godt bli nummen i rumpa selv etter 15 minutter med sitting. (Var ikke sånn før)

Knær som er ekstremt vonde. Er noen ganger holder på å falle fordi det gjør SÅ vondt. 

Muskelspasmer (hender jeg opplever det utover dagen, men er som regel ALLTID når jeg skal legge meg)

Skjønner rett og slett ikke hva som skjer. Jeg spiser normalt, og har kun jernmangel sist gang jeg sjekket (som jeg tar fremdeles)

Skammer meg så sykt av de gangene jeg har gått til legen, fordi jeg er jo så ung. Tok en MR av nakken, hodet og ryggen over en uke siden, og har ikke fått noe svar tilbake (da regner jeg vel med at det var ok???) 

Er så fryktelig redd for at det er Parkinsons eller MS, men akkurat nå så bryr jeg meg nesten ikke lenger? Har uansett ingen venner, og sliter med angst og depresjon. Vil egentlig bare forlate verden i slike tider som dette, men men. 

Noen andre som har lignende symptomer? Vet at angst kan skylde en del av disse, men har hatt synsforstyrrelser lenge før jeg fikk diagnosert angst og depresjon. 

Lever dette skriftlig til fastlegen. Bytt lege hvis han ikke tar deg alvorlig. Klem ❤

Anonymkode: 54e91...e62

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...