Gå til innhold

Funker svømming som kondisjonstrening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overvektig og trenger både å gå ned i vekt og å komme i form. Jeg vet at førstnevnte gjøres først og fremst med kosthold, men jeg vil jo også komme i bedre form.

Jogging og intervalltrening er ting jeg synes er utrolig kjedelig, men jeg har alltid likt å svømme. Både i basseng og når vi har vært ute og svømmet i vann så har jeg alltid vært sistemann opp, jeg har alltid blitt småirritert når de andre er ferdige og jeg vil svømme mer. 

Men jeg hørte noen si at svømming fungerer dårlig som kondisjonstrening fordi vannet avkjøler kroppen såpass at man ikke svetter noe særlig. Stemmer dette? Kan jeg komme i bedre fysisk form, med tanke på at jeg er i dårlig form nå, med svømming?

Anonymkode: 12dd2...f09

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sant! Jeg trente mye svømming fordi eksen min jobbet på bassenget og vi fikk gratis inngang. Så hvorfor ikke, jeg svømte 1000 meter i uka ca, jeg gikk mye ned i vekt og fikk en flott sterk svømmerkropp. 

Anonymkode: 1670f...018

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du får pulsen skikkelig i gang 

Anonymkode: 8769e...de0

AnonymBruker
Skrevet

Har du sett hvor bra kropper svømmere har? Så trening i basseng er en skånsom treningsmetode som kan gi deg en fastere kropp og bedre kondis. 
Men du får ikke så mye bedre kondis av å svømme rolig frem og tilbake, må nok trene intervall der også. 

Anonymkode: b8bcc...26e

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke sant! Jeg trente mye svømming fordi eksen min jobbet på bassenget og vi fikk gratis inngang. Så hvorfor ikke, jeg svømte 1000 meter i uka ca, jeg gikk mye ned i vekt og fikk en flott sterk svømmerkropp. 

1000 meter i uka og du gikk mye ned bare av dette? Det er omtrent 20 minutters trening, kanskje 30 om du svømmer sent - men dess senere man svømmer, dess mindre trening er det jo. 

Mente du 1000 meter til dagen? 

Anonymkode: e9b36...2b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Har du sett hvor bra kropper svømmere har? Så trening i basseng er en skånsom treningsmetode som kan gi deg en fastere kropp og bedre kondis. 
Men du får ikke så mye bedre kondis av å svømme rolig frem og tilbake, må nok trene intervall der også. 

Anonymkode: b8bcc...26e

Jeg regner med svømmere også trener styrke og annet utenom selve svømmingen?

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS

Jeg vil jo tro at du får bedre kondis av å svømme enn av å løpe med samme intensitet. Da du tross alt har en god del mer motstand når du svømmer enn når du løper

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

TS

Det vil jeg tro, og i tillegg så har vel de som blir skikkelig gode i svømming et visst genetisk anlegg for det også. Å tro at du får kroppen til Michael Phelps av å plaske rundt i et basseng noen dager i uken er nok litt som å tro at du vil se ut som Usain Bolt bare du sprinter nok 100 metere, ganske urealistisk.

Skrevet

Om du skal få utbytte av kondisjon under en svømmeøkt så se deg ut en som svømmer litt raskere enn deg selv og prøv å hold følge. Da får du opp puls og kan jobbe med effektiv pust. Fort gjort å svømme i kosetempo 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

1000 meter i uka og du gikk mye ned bare av dette? Det er omtrent 20 minutters trening, kanskje 30 om du svømmer sent - men dess senere man svømmer, dess mindre trening er det jo. 

Haha ja nei, mente 10000, ikke 1000 😅 

AnonymBruker
Skrevet

For å få opp pulsen, slik at det blir en kondisjonsøkt, må du ha høyt nok tempo. Jeg sliter med at det er så mange i bassenget, og må svømme sikksakk. Det mest irriterende er damer som svømmer tre på rad for å prate sammen. Da kan man heller rusle en tur 😊 

Anonymkode: 5f314...02f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvilken tid har du på 1000 meter bryst, crawl eller butterfly? 

Anonymkode: 872f4...5a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2022 den 15.31):

Jeg er overvektig og trenger både å gå ned i vekt og å komme i form. Jeg vet at førstnevnte gjøres først og fremst med kosthold, men jeg vil jo også komme i bedre form.

Jogging og intervalltrening er ting jeg synes er utrolig kjedelig, men jeg har alltid likt å svømme. Både i basseng og når vi har vært ute og svømmet i vann så har jeg alltid vært sistemann opp, jeg har alltid blitt småirritert når de andre er ferdige og jeg vil svømme mer. 

Men jeg hørte noen si at svømming fungerer dårlig som kondisjonstrening fordi vannet avkjøler kroppen såpass at man ikke svetter noe særlig. Stemmer dette? Kan jeg komme i bedre fysisk form, med tanke på at jeg er i dårlig form nå, med svømming?

Svømming kan være veldig god kondisjonstrening, så absolutt. Det er jo en utholdenhetsidrett. Men det er som med alt annet: Hvis du svømmer i rusletempo får du resultater deretter.

Svetting har ingenting med effekt av kondisjonstrening å gjøre. Svetting er kroppens måte å kjøle seg av på. Du trenger åpenbart ikke svette like mye når du er i vann, da vann leder varme vekk fra kroppen mye mer effektivt enn luft.

Resultater av kondisjonstrening får du av å trene hjertet og muskler med en kombinasjon av intervaller og lengre turer. De turene kan gjerne være svømmeturer 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det krever en viss teknikk for å klare å bruke svømming som målrettet trening. Jeg er ikke god nok, så jeg klarer ikke å svømme med så høy intensitet og varighet som om jeg feks. løper. Svømming som trening er noe helt annet enn å plaske rundt i bassenget.

For skjelettet er det vel også viktig/lurt med noe vektbærende aktivitet?

Anonymkode: b2370...533

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, Sandum.PT said:

Svømming kan være veldig god kondisjonstrening, så absolutt. Det er jo en utholdenhetsidrett. Men det er som med alt annet: Hvis du svømmer i rusletempo får du resultater deretter.

Svetting har ingenting med effekt av kondisjonstrening å gjøre. Svetting er kroppens måte å kjøle seg av på. Du trenger åpenbart ikke svette like mye når du er i vann, da vann leder varme vekk fra kroppen mye mer effektivt enn luft.

Resultater av kondisjonstrening får du av å trene hjertet og muskler med en kombinasjon av intervaller og lengre turer. De turene kan gjerne være svømmeturer 😊

Tusen takk for bra og nyttig svar!

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det krever en viss teknikk for å klare å bruke svømming som målrettet trening. Jeg er ikke god nok, så jeg klarer ikke å svømme med så høy intensitet og varighet som om jeg feks. løper. Svømming som trening er noe helt annet enn å plaske rundt i bassenget.

For skjelettet er det vel også viktig/lurt med noe vektbærende aktivitet?

Anonymkode: b2370...533

Ja, er nettopp det. Jeg tror nok både teknikk og fysisk form er såpass dårlig at det vil ta litt tid før jeg kan svømme på en måte som faktisk har noe for seg. Men vil jo aldri komme dit om jeg ikke prøver?

TS

Skrevet

Svømming er god kondisjonstrening. Veldig bra for kroppen, og man får mindre belastninger på beina. Jeg var mye plaget med beinhinnebetennelse, og at jeg tråkket over foten tidligere. Svømming var utmerket i slike situasjoner. Det er også greit å gjøre aktiviteter som man liker å gjøre. :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tusen takk for bra og nyttig svar!

Ja, er nettopp det. Jeg tror nok både teknikk og fysisk form er såpass dårlig at det vil ta litt tid før jeg kan svømme på en måte som faktisk har noe for seg. Men vil jo aldri komme dit om jeg ikke prøver?

TS

Hvis du har dårlig teknikk, men ønsker å bruke svømming til kondisjon så anbefaler jeg voksenkurs/teknikkkurs i svømming/crawl hvis det finnes hvor du bor. Da får du noe fast å gå til, i tillegg til å får bedre teknikk og ikke minst bli kjent med mange ulike øvelser som kan øke intensiteten.

Anonymkode: d7801...df7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...