Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på aap, men føler meg snart klar for å begynne å jobbe igjen etter mye god behandling. Jeg skal starte med lav stillingsprosent og jobbe meg oppover det jeg klarer. Nav har sagt de kan hjelpe meg. Jeg har også kontakt med 2 bemanningsbyrå som ringer i ny og ne, men der er det som regel fulltidsstillinger. 

Men hvordan fungerer dette i praksis? Finnes det arbeidsplasser som ansetter noen f.eks 20% med muligheten for å øke litt og litt? Hva med de dagene man ikke har helse til å jobbe? Som er noen dager i måneden som regel hvor jeg ikke klarer noe. 

Anonymkode: 39ee8...baa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville snakket med nav, mulig de kan hjelpe deg med praksisplass eller arbeidsutprøving. 

Anonymkode: 5d54e...a75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ville snakket med nav, mulig de kan hjelpe deg med praksisplass eller arbeidsutprøving. 

Anonymkode: 5d54e...a75

Ja, tror de skal det. Men lurer litt på om det funker i praksis og hvordan. Er det nav som da betaler lønn, eller står jeg fortsatt på aap? Finnes det bedrifter som tar til seg folk på aap? Jeg skal ha møte med de etter sommeren, men ville bare høre om noen har erfaring? 😊

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er på aap, men føler meg snart klar for å begynne å jobbe igjen etter mye god behandling. Jeg skal starte med lav stillingsprosent og jobbe meg oppover det jeg klarer. Nav har sagt de kan hjelpe meg. Jeg har også kontakt med 2 bemanningsbyrå som ringer i ny og ne, men der er det som regel fulltidsstillinger. 

Men hvordan fungerer dette i praksis? Finnes det arbeidsplasser som ansetter noen f.eks 20% med muligheten for å øke litt og litt? Hva med de dagene man ikke har helse til å jobbe? Som er noen dager i måneden som regel hvor jeg ikke klarer noe. 

Her er det bare å søke ufør, i 95% av tilfellene. Det du søker finnes ikke og fåtallet arbeidsgivere, ei heller reglene som er i dag, vil at du skal tilbake til arbeidslivet.

Så får andre gjerne sutre fordi det er så mange trygdede her i landet.. 

Anonymkode: 1889a...79e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta en prat med nav. Du kan få prøve deg i arbeidstrening mens du fortsatt har aap. Med rett arbeidsgiver kan du begynne med litt arbeidstrening og jobbe deg oppover.

Du kan også spørre om å få hjelp av en jobbspesialist til å finne en lønnet jobb.

Anonymkode: 5957f...cdd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her er det bare å søke ufør, i 95% av tilfellene. Det du søker finnes ikke og fåtallet arbeidsgivere, ei heller reglene som er i dag, vil at du skal tilbake til arbeidslivet.

Så får andre gjerne sutre fordi det er så mange trygdede her i landet.. 

Jeg vil virkelig ikke over på uføre 100% 😔 Jeg ønsker å jobbe, men må ta en rolig opptrapping for å se kapasiteten min, så jeg ikke blir sykemeldt igjen. Jeg melder meg på mye frivillig arbeid nå, men vil gjerne ha en arbeidsplass da jeg har blitt friskere. 

Så da bør jeg heller ta en rå sjanse på å starte minimum 50% og håpe det går bra? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil virkelig ikke over på uføre 100% 😔 Jeg ønsker å jobbe, men må ta en rolig opptrapping for å se kapasiteten min, så jeg ikke blir sykemeldt igjen. Jeg melder meg på mye frivillig arbeid nå, men vil gjerne ha en arbeidsplass da jeg har blitt friskere. 

Så da bør jeg heller ta en rå sjanse på å starte minimum 50% og håpe det går bra? 

Ts

Det er mange der ute som har lyst til å arbeide deltid men realititen er at det finnes nesten ikke mulighet for det. 

For all del, ønsker deg all lykke til som du kan få og håper det ordner seg for deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags jobb vil du ha?

Skrevet

Helsevenet har deltid i bøtter og spann 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Jeg er i samme situasjon som deg, men kommet litt videre. Dessverre fant jeg ingen arbeidsgiver som var villig til å tilrettelegge, og til slutt ba NAV meg om å søke uføretrygd. 

3 minutter siden, Kaneel said:

Helsevesenet krever, vel, helse. Hvis du sliter fysisk eller sosialt vil det være vanskelig å kunne fungere der.

Anonymkode: f2cc5...d00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva slags jobb vil du ha?

Jeg er åpen for mye. Har en bachelor i økad. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg, men kommet litt videre. Dessverre fant jeg ingen arbeidsgiver som var villig til å tilrettelegge, og til slutt ba NAV meg om å søke uføretrygd. 

Anonymkode: f2cc5...d00

Veldig synd at det skal være slik, men det er dessverre slik det er. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er mange der ute som har lyst til å arbeide deltid men realititen er at det finnes nesten ikke mulighet for det. 

For all del, ønsker deg all lykke til som du kan få og håper det ordner seg for deg. 

Det er virkelig trist 😔 takker, håper jeg er maks heldig. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Kaneel skrev (10 minutter siden):

Men da må jeg vel ha utdanning innen helse? Og det har jeg jo ikke. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du må samarbeide med NAV om dette. Tar du jobb for et bemanninsbyrå mister du mest sannsynlig AAP-en. Da går du kraftig ned i lønn sammenlignet med å være arbeidsledig.

Og dersom du blir syk igjen, må du gjennom månedsvis med nye søknader, uten å få støtte i perioden.

Systemet er dessverre så tungvint, at det er veldig fort gjort å bli "fanget" i uføra.

Anonymkode: a9153...369

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men da må jeg vel ha utdanning innen helse? Og det har jeg jo ikke. 

Ts

Du kan for eksempel jobbe som miljøarbeider (ikke forveksle med miljøterapeut, det krever utdanning) i omsorgsbolig. Mange steder trenger ekstrahjelp, spesielt nå om sommeren, og du kunne kanskje startet med noen få vakter. 

Anonymkode: d1299...eb3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er virkelig trist 😔 takker, håper jeg er maks heldig. 

Ts

Føler du at livet er blitt "maks heldig" for din del, så langt? Du kan ikke basere deg på maks heldig. 

Anonymkode: 9e155...343

• Liker 2
Skrevet

Helsesektor trenger mye arbeidskraft. 

Du kan søke som miljøarbeider i omsorgsboliger, institusjon eller andre ting. Støttekontakt. Du kan søke som assistent på pleiehjem. Mange muligheter. 

Når du ser på stillingsannonser så er det bare å søke selv om det står at de krever utdanning. Vet om mange som har fått jobb uten utdanning, selv om det står som et krav. Så ikke sett begrensninger for deg selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kan for eksempel jobbe som miljøarbeider (ikke forveksle med miljøterapeut, det krever utdanning) i omsorgsbolig. Mange steder trenger ekstrahjelp, spesielt nå om sommeren, og du kunne kanskje startet med noen få vakter. 

Anonymkode: d1299...eb3

Finn frem 10 miljøarbeider stillinger på FINN, som ikke krever likevel en eller annen utdanning (relevant bachelor) eller fagbrev eller relevant arbeidserfaring fra før av. 

På FINN er det 434 miljøarbeider stillinger, men når jeg ser kjapt gjennom, så krever de alle et eller annet relevant.

Det ser ut som de stillingene som er utlyst forveksler miljøarbeider og miljøterapeut, som du riktig har påpekt, så de skriver miljøarbeider i stedet for miljøterapeut. 

Det er veldig få miljøarbeider stillinger der de tar inn folk uten noe relevant. De må ta hensyn til brukere, og da kan de ikke ta hvem som helst, dessverre.

Miljøarbeider er fortsatt mer "avansert" enn støttekontakt, for å si det slik.

Anonymkode: 9e155...343

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er lett for NAV og si du kan finne 20% stillinger og ringe inn syk når du ikke kan jobbe. Men det er så uforutsigbart for arbeidsgiverne. Det er dem det går ut over. Ringer du inn syk en gang i mnd, så må arbeidsgiver de første 16 dagene betale sykepenger før NAV overtar. Altså NAV legger alt ansvar over på arbeidsgiver. 

Forstår ikke at det ikke finnes bedre ordninger. Feks at NAV betaler arbeidsgiver for at du/andre jobber 20%, men går på topp. Da gjør det ikke noe at du blir syk, og det er roligere slik du kan jobbe i ditt tempo. 

Tror dessverre det er få jobber som er aktuell. Kanskje barnehage og sykehjem. Men det har du kanskje ikke helse til? Hjemmekontor/mulighet for det hadde vært perfekt, men er få stillinger og som regel fulltid.

Anonymkode: 2f95b...ef1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...