Gå til innhold

Vi trenger ordning for gratis celleprøve

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er så mye fokus på at man må ta celleprøve hvert tredje år. Men hvorfor har ikke myndighetene gjort det lettere for oss å få tatt disse celleprøvene? 

Jeg fikk nylig innkalling til celleprøve. På mitt fastlegekontor er det kun to menn, og jeg ønsker av ulike grunner ikke å gå til en mann. Jeg ønsker heller ikke å bytte fastlege kun på grunn av at jeg må ta celleprøve hvert tredje år.

Tenkte først at jeg kunne spørre fastlegen om å få henvisning til offentlig gynekolog. Så fant jeg ut at det på grunn av ferieavvikling er to måneders ventetid på time hos fastlegen for eventuelt å få tak i den henvisningen. Det er dessuten mange måneders ventetid for å få time hos nærmeste offentlige gynekolog, så er jeg heldig får jeg tatt celleprøven før vi bikker 2023. Prøvde så å ringe Aleris. Der nekter allmennlegene å ta celleprøve, så jeg blir tvunget til å gå til en gynekolog. Det koster et sted rundt 2200-2500.

Jeg skjønner at det er lurt med underlivsundersøkelse av og til. Problemet er at jeg ikke trenger det fordi jeg var hos en offentlig gynekolog før jul av andre årsaker. Så i praksis ender jeg med å betale opptil 2500 kr for å få tatt en celleprøve. Er det rart at unge mennesker dropper å gjennomføre celleprøver? Hvorfor finnes det ikke en gratis ordning for de som ønsker å få tatt celleprøve, og som av ulike grunner ikke kan bruke fastlegen? Det hjelper ikke å si at man kan gå til en annen lege når det ikke finnes andre leger på fastlegekontoret. Og hva med de som ikke har fastlege? 

Anonymkode: c415e...b8d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo gratis hos fastlegen (så og si), at du har valgt en fastlege du ikke vil gå til er jo ikke systemfeil, det er jo din feil. 

Hvis du tok celleprøve for et par mnd siden trenger du ikke det nå, men hvis du ikke tok det ville jeg tatt det nå. 

Anonymkode: 33fe2...1a1

• Liker 28
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du var hos gynekolog for et halvt år siden, hvorfor stresser du med dette da???

Og du tok vel celleprøve da?

Det er ikke ordningen som er vanskelig, du er vanskelig. Mannlig lege eller ikke, samma det vel.

Anonymkode: 978f8...846

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Koste en bagatell hos fastlegen, antagelig mye mindre enn du bruker på f.eks. frisør, og hva er viktigst?

Anonymkode: 492ad...ab3

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Folk som kommenterer her på kvinneguide er så jævlig nedlatende og fæle i svarene sine 🙄 ikke leser man innlegg ordentlig heller virker det som...

Angående emnet, jeg tror jeg ville byttet fastlege allikevel hvis jeg var deg. Hvis du ikke er EKSTREMT fornøyd med han du har nå. Byttet selv nylig av samme grunn som deg, fordi jeg må ta celleprøve og ikke vil gå til mann. Er veldig kjekt når man kan gjøre alt på en plass ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man må ha en kvinnelig fastlege for gyn så bytter man fastlege. 

Men helt ærlig gjør de jo sikkert dette en titalls ganger i uka, så jeg har aldri reflektert over at det er forskjell på mann og kvinne når det gjelder leger. 

Anonymkode: d0bb3...47b

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan skrive til fastlegen på helsenorge og be om henvisning. Da slipper du å vente 2 måneder på time for å så vente på gynekologen. Når det er skrevet så er det primært en fastlegejobb og det er ikke gitt at du får henvisning om det ikke er særskilte grunner. Vi har et tilnærmet gratis tilbud hos fastlegen for celleprøver. Om du ikke ønsker å ta i mot tilbudet må du gå privat.

Anonymkode: 32f25...b2f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan skrive til fastlegen på helsenorge og be om henvisning. Da slipper du å vente 2 måneder på time for å så vente på gynekologen. Når det er skrevet så er det primært en fastlegejobb og det er ikke gitt at du får henvisning om det ikke er særskilte grunner. Vi har et tilnærmet gratis tilbud hos fastlegen for celleprøver. Om du ikke ønsker å ta i mot tilbudet må du gå privat.

Anonymkode: 32f25...b2f

Enig i denne.

Jeg er i alle fall ikke interessert i å betale enda mere skatt bare fordi enkelte har sine personlige preferanser. Er det traumer eller overgrep som ligger bak får man alltid henvisning, så da løser det seg på den måten. 

Anonymkode: d0bb3...47b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Her er jo problemet at du ikke vil gjøre det hos fastlegen da. Men syns det bar ekstremt at du må vente 2 mnd på henvisning, det må jo kunne gjøres på nett. Jeg kan i alle fall be min lege om deg.

Jeg ber bare om henvisning til gyn, fordi jeg har ekstra problemer der nede. Tar er par mnd, koster ca 450 kr, og så er det gjort. 

Når du vet du ikke vil til fastlegen må du beregne mer tid rett og slett.

Anonymkode: 7c61a...008

• Liker 2
Skrevet

Du kan ta celleprøve hos både jordmor og helsesøster. ( sykepleier) Turnuslege kan og ta. Skjønner ikke problemet, egentlig, det var du som hadde et problem her, ikke oss andre

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gynekologene har viktigere saker å ta tak i enn en rutinemessig celleprøve, dette var i media for noen år siden. Bruk fastlegen, bit tenna sammen og gjør det, du har valgt den legen, og du skal ikke ha bedre behandling enn andre. Legene gjør dette hver dag. 

Anonymkode: 9c3e9...b0b

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2022 den 14.38):

Det er så mye fokus på at man må ta celleprøve hvert tredje år. Men hvorfor har ikke myndighetene gjort det lettere for oss å få tatt disse celleprøvene? 

Jeg fikk nylig innkalling til celleprøve. På mitt fastlegekontor er det kun to menn, og jeg ønsker av ulike grunner ikke å gå til en mann. Jeg ønsker heller ikke å bytte fastlege kun på grunn av at jeg må ta celleprøve hvert tredje år.

Tenkte først at jeg kunne spørre fastlegen om å få henvisning til offentlig gynekolog. Så fant jeg ut at det på grunn av ferieavvikling er to måneders ventetid på time hos fastlegen for eventuelt å få tak i den henvisningen. Det er dessuten mange måneders ventetid for å få time hos nærmeste offentlige gynekolog, så er jeg heldig får jeg tatt celleprøven før vi bikker 2023. Prøvde så å ringe Aleris. Der nekter allmennlegene å ta celleprøve, så jeg blir tvunget til å gå til en gynekolog. Det koster et sted rundt 2200-2500.

Jeg skjønner at det er lurt med underlivsundersøkelse av og til. Problemet er at jeg ikke trenger det fordi jeg var hos en offentlig gynekolog før jul av andre årsaker. Så i praksis ender jeg med å betale opptil 2500 kr for å få tatt en celleprøve. Er det rart at unge mennesker dropper å gjennomføre celleprøver? Hvorfor finnes det ikke en gratis ordning for de som ønsker å få tatt celleprøve, og som av ulike grunner ikke kan bruke fastlegen? Det hjelper ikke å si at man kan gå til en annen lege når det ikke finnes andre leger på fastlegekontoret. Og hva med de som ikke har fastlege? 

Anonymkode: c415e...b8d

Det koster 1200kr hos privat gynekolog, ikke 2500kr. Har du ikke råd så tåler du å vente noen måneder på gratis offentlig gynekolog. 

Anonymkode: bdd26...8b7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bestill time hos en annen lege enn fastlegen din da. Null problem. 

Anonymkode: 2bb15...d38

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er gratis/under frikortordningen. Du betaler for å snike i helsekøen, så klart koster det penger. 
Tviler sterkt på at folk dropper celleprøve på grunn av at det er dyrt å gå privat uten henvisning.  

Her lager du et problem utav absolutt ingenting. 

Anonymkode: 19fb8...b05

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hvis du har traumer, ts, eller andre tungtveiende grunner vil jeg råde deg til å gå privat. Finn deg en du liker som du bruker fast ved behov. Det skulle eksistert, dog, et tilbud som ligner TOO-team for mennesker med angst eller overgrepserfaringer. Tannleger har kommet langt på dette feltet. Gynekologer ikke like langt, dessverre.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalte ingenting for å ta en celleprøve hos fastlegen, fordi jeg hadde frikort. 

Når jeg tok vevsprøve ble det gjort hos en privat gynekolog, men med refusjonsavtale. Så jeg betalte vel bare 300 - 400 kr. 

Anonymkode: 9f36b...9a3

AnonymBruker
Skrevet

Celleprøve er vel hvert femte år, med dagens tester? Du har med andre ord god tid til å stå på venteliste til kvinnelig lege eller planlegge envisning time til offentlig gynekolog.

Anonymkode: 9d55b...222

Skrevet (endret)

Jeg fylte 25 i starten av året, og har mast i over ett år på fastlegen om å få ta celleprøve og en gynekologisk undersøkelse av ulike årsaker. Alle gangene har jeg fått til svar av fastlegen at: Nei det er ikke nødvendig. Ta p-pille kontinuerlig så slipper du store blødninger. Det er ikke behov for celleprøve enda. Jeg skriver ut cyklokapron til deg og ta paracet så slipper du smerter. Du er så ung det er neppe noe galt. Det er sikkert bivirkninger av covid-vaksinen. 

Nei. Sist gang jeg hadde mens trodde jeg faktisk at jeg var "døden nær" da jeg våknet til det som så ut som et mord i sengen og uutholdelige smerter. I dag dro jeg til privatpraktiserende gynekolog. Celleprøve og grundig undersøkelse ble gjort. Verdt hver eneste krone å få bekreftet og/eller avkreftet årsaker til plagene. 

Jeg er overrasket over at det skulle være vanskelig å få gjennomført den prøven og undersøkelsen hos fastlegen, eventuelt bare få henvisning til offentlig gynekolog. 

Endret av Lacuna
Skrevet
Tvillingsjel skrev (3 timer siden):

Hvis jeg måtte til gynekolog ville jeg gått til en kvinnelig privatpraktiserende. Ikke offentlig gynekolog, da jeg ønsker å bruke den samme hver gang, istedenfor å få tildelt en tilfeldig til hver eneste undersøkelse. Velger jeg en privatpraktiserende kan jeg bestille time hos den samme flere ganger, istedenfor å blotte meg for en ny hver gang.

Jeg har hatt samme offentlige gynekolog i ti år - fastlegen har i journalen hvem jeg går til og henviser dit hver gang.

Vi har en offentlig fastlegeordning og helsevesen med lave egenandeler - jeg ser ingen grunn til å ha egne gratis ordninger fordi noen av ulike årsaker ikke ønsker å benytte seg av det tilbudet som finnes. Da får man gå privat. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Daria skrev (18 minutter siden):

Jeg har hatt samme offentlige gynekolog i ti år - fastlegen har i journalen hvem jeg går til og henviser dit hver gang.

Vi har en offentlig fastlegeordning og helsevesen med lave egenandeler - jeg ser ingen grunn til å ha egne gratis ordninger fordi noen av ulike årsaker ikke ønsker å benytte seg av det tilbudet som finnes. Da får man gå privat. 

Du ser ikke grunnen til å ha et eget team for mennesker med ekstrem angst/overgrepsproblematikk? Skal vi legge ned TOO også, for de som lider av ekstrem tannlegeskrekk? Og gjøre slik at de ikke kommer seg til tannlegen? Slik som en del av oss traumeutsatte som ikke kommer oss til gynekolog pga tidligere traumer? Det som er positivt med slike team er at man får psykologhjelp samtidig, parallelt med gradvis eksponeringsterapi.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...