AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #1 Skrevet 17. juni 2022 Hvordan er det å bo i disse plassene? Alt fra folk, sted, billig eller dyrt å bo, som arbeidsplass, aktiviteter for familie og single osv Anonymkode: 4ba6d...b77
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #2 Skrevet 17. juni 2022 Og kollektivtransport? Anonymkode: 4ba6d...b77
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #3 Skrevet 17. juni 2022 Dårlig kollektivtilbud. Hvis du skal bo på Geilo, bør du helst være interessert i vintersport. Der er det også mye merkepress på klær. Høye boligpriser og mange dyre butikker. Ingen kleskjeder der. Mange bemidlede, både fastboende og turister. På Ål er det bedre kulturtilbud, der er de også mer nedpå i forhold til status, merkeklær osv. Gol er det en del stoff, prostitusjon og det har vært hardt ungdomsmiljø der før i hvert fall. Felles for alle stedene er at du bør være opptatt av friluftsliv for å trives der, spesielt på Geilo, Og spesielt på Geilo bør du være forberedt på at folketallet mangedobles i høytidene. Faktisk i en sånn grad at det anbefales å storhandle inn i dagene FØR turistene inntar stedet. Kaos i trafikken osv. Anonymkode: 7cd97...4a8 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #4 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Gol er det en del stoff, prostitusjon og det har vært hardt ungdomsmiljø der før i hvert fall. Prostitusjonsmiljø på Gol.... 😁 Det var dagens 😂 Anonymkode: c2764...1cb
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #5 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Prostitusjonsmiljø på Gol.... 😁 Det var dagens 😂 Anonymkode: c2764...1cb Det er faktisk sant. Er møteplasser/hotellvirksomhet som trekker en del uønskede elementer fra Øst-Europa til stedet. Anonymkode: 43e50...e29 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #6 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Prostitusjonsmiljø på Gol.... 😁 Det var dagens 😂 Anonymkode: c2764...1cb https://www.hallingdolen.no/nyheiter/prostituerte-attende-pa-gol/ https://www.hallingdolen.no/nyheiter/utanlandske-prostituerte-opererer-i-hallingdal-med-base-i-gol/ https://www.facebook.com/Hallingdolen/posts/10162735654590313/ Anonymkode: 7cd97...4a8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #7 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): https://www.hallingdolen.no/nyheiter/prostituerte-attende-pa-gol/ https://www.hallingdolen.no/nyheiter/utanlandske-prostituerte-opererer-i-hallingdal-med-base-i-gol/ https://www.facebook.com/Hallingdolen/posts/10162735654590313/ Anonymkode: 7cd97...4a8 Jau jau.. kanskje me ska upp å puuula på skysskroa guutt.. 😁🤣😂 Anonymkode: c2764...1cb 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #8 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 17.6.2022 den 14.27): Hvordan er det å bo i disse plassene? Alt fra folk, sted, billig eller dyrt å bo, som arbeidsplass, aktiviteter for familie og single osv Anonymkode: 4ba6d...b77 Det er veldig fint å bo i Hallingdal. Er det noen hobbyer du liker å drive med? Har du familie som bli med eller skal du bo alene? Hvis jeg vet litt mer kunne jeg ha utdyper mer 🚵 Merk at dette er mine opplevelser og andre kan ha sine; folka: Jeg opplevde det som utfordrende å bli kjent med Geilingene. Virket som de var veldig interr i meg, men holder prat om seg selv tett til brystet. Folka var greie nok, men opplevde de aller fleste som opptatt av seg selv. På Ål er det litt bedre• herlige folk du merker setter pris på å møte nye. På gol havner de fleste innflyttere nettopp fordi det er kjernepunkt i dalen. Rausheten økte nedover dalen. bolig; dyrest på Geilo, billigst på ål og Gol er midt i mellom. aktivitetstilbudet er bra på alle plasser, men vil kanskje fremheve den nye storskolen på Gol som er blitt superbra• det finnes et eldorado for utendørsaktivitet hvis du liker det. På Geilo og gol det slalombakken for familiegruppen. På ål er det nok for de mer øvede. Bra treningsplass for alpinister• arbeidsplasser; på Geilo kan du få jobb ganske umiddelbart i turistnæringen. På gol kan du velge i litt mer andre yrker. På ål har de helse som satsing så her ligger felles legevakt og lokalsykehus bla. planlegger du å flytte finnes det mulighet alle plasser • det kommer kanskje mest Ann på hva du ser etter? Anonymkode: 1a13d...900
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #9 Skrevet 18. juni 2022 Takker alle for svar. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er veldig fint å bo i Hallingdal. Er det noen hobbyer du liker å drive med? Har du familie som bli med eller skal du bo alene? Hvis jeg vet litt mer kunne jeg ha utdyper mer 🚵 Merk at dette er mine opplevelser og andre kan ha sine; folka: Jeg opplevde det som utfordrende å bli kjent med Geilingene. Virket som de var veldig interr i meg, men holder prat om seg selv tett til brystet. Folka var greie nok, men opplevde de aller fleste som opptatt av seg selv. På Ål er det litt bedre• herlige folk du merker setter pris på å møte nye. På gol havner de fleste innflyttere nettopp fordi det er kjernepunkt i dalen. Rausheten økte nedover dalen. bolig; dyrest på Geilo, billigst på ål og Gol er midt i mellom. aktivitetstilbudet er bra på alle plasser, men vil kanskje fremheve den nye storskolen på Gol som er blitt superbra• det finnes et eldorado for utendørsaktivitet hvis du liker det. På Geilo og gol det slalombakken for familiegruppen. På ål er det nok for de mer øvede. Bra treningsplass for alpinister• arbeidsplasser; på Geilo kan du få jobb ganske umiddelbart i turistnæringen. På gol kan du velge i litt mer andre yrker. På ål har de helse som satsing så her ligger felles legevakt og lokalsykehus bla. planlegger du å flytte finnes det mulighet alle plasser • det kommer kanskje mest Ann på hva du ser etter? Anonymkode: 1a13d...900 Er du innflytter? Kan jeg spør om du flytta alene dit eller med familie? Hva du jobber med og angrer du for å ha flytta dit? Kjenner ingen der. Har fått jobb, begynner til jul. Har delvis familie med meg. Men har ikke takket ja enda. Anonymkode: 4ba6d...b77
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #10 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Takker alle for svar. Er du innflytter? Kan jeg spør om du flytta alene dit eller med familie? Hva du jobber med og angrer du for å ha flytta dit? Kjenner ingen der. Har fått jobb, begynner til jul. Har delvis familie med meg. Men har ikke takket ja enda. Anonymkode: 4ba6d...b77 Hvis du har fått jobb, vil jeg egentlig anbefale å bosette deg der du har fått jobb hvis du kan. Med mindre du er veldig glad i å kjøre bil på allslags føre. Det er 45 minutter med bil fra Geilo til Gol (på bar vei uten kø), og du kan glemme å basere deg på buss eller tog. Så er det jo garantert noen som kommer til å protestere på dette (f.eks. jeg har kjørt der i alle år og det har gått helt fint, blablabla), men det er faktisk ikke så kjekt å kjøre på vinterveier i mørket. Glatt, mørkt, kaldt, enkelte strekninger er det mye elg .... Kø fredager og før høytidene pga. hytteturistene osv. Ikke meg du spør, men det er nok ikke så vanskelig å få bekjente, nære venner er det verre med, spesielt hvis du er 30 +. Anonymkode: 7cd97...4a8
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #11 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hvis du har fått jobb, vil jeg egentlig anbefale å bosette deg der du har fått jobb hvis du kan. Med mindre du er veldig glad i å kjøre bil på allslags føre. Det er 45 minutter med bil fra Geilo til Gol (på bar vei uten kø), og du kan glemme å basere deg på buss eller tog. Så er det jo garantert noen som kommer til å protestere på dette (f.eks. jeg har kjørt der i alle år og det har gått helt fint, blablabla), men det er faktisk ikke så kjekt å kjøre på vinterveier i mørket. Glatt, mørkt, kaldt, enkelte strekninger er det mye elg .... Kø fredager og før høytidene pga. hytteturistene osv. Ikke meg du spør, men det er nok ikke så vanskelig å få bekjente, nære venner er det verre med, spesielt hvis du er 30 +. Anonymkode: 7cd97...4a8 Takk til deg. Ikke noe buss eller tog altså? Er det sånn at alle kjenner alle liksom? Anonymkode: 4ba6d...b77
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #12 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 19.6.2022 den 14.15): Takk til deg. Ikke noe buss eller tog altså? Er det sånn at alle kjenner alle liksom? Anonymkode: 4ba6d...b77 Det går buss og tog, men veldig sjelden. Og togstasjonen på Gol ligger langt fra sentrumsgaten, så du kan regne med en god gåtur hvis du skal ta toget derfra/dit. Togstasjonen er litt mer sentralt på Ål, og veldig sentralt på Geilo. Det er vel mer eller mindre sånn at alle kjenner alle. På godt og vondt. Mye sladder, det verste er jo det folk tror de vet ... Så er jeg enig i at folk nok kanskje er triveligere og rausere jo lenger ned i dalen du kommer. Men du kan jo kanskje ta deg en tur for å kikke? Du får vel ikke noe inntrykk av innbyggerne på en dagstur, men du ser jo de ytre forholdene. Anonymkode: 7cd97...4a8
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #13 Skrevet 30. juni 2022 Dersom du skal ta kollektivt, anbefales det å bo sentralt/sentrumsnært - det går ikke buss voldsomt ofte, sjekk gjerne vy eller hva det enn heter akkurat nå for busstider 😅 Vilanbefale Ål, folka er litt mer nedpå, og det er gode tilbud både kulturelt for voksne og små, samt i idrettsmiljø. Geilo påvirkes veldig av turisme (og kan da legge til at de som ferierer på Geilo gjerne har litt penger) og at på Gol er det dessverre hakket mer rus. Men helt ærlig - vil ungene dine ha rus, finner de den samme hvor du bor. Eneste ulempen i Hallingdal nå, og kanskje ekstra i Ål er at det er få hus til salgs. Det har presset prisene litt opp. Men sammenlignet med sentrale strøk er det jo ingenting. Bil anbefales mtp fritidsaktivitet og venner. Vil generelt anbefale Hallingdal, hadde gjerne flytta dit igjen, hadde det ikke vært for samboer😆 Anonymkode: c4292...075
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #14 Skrevet 30. juni 2022 Jeg flytta til Gol alene. Hadde noen venner der, men fant det vanskelig å bli kjent med nye, selvom alle var hyggelige, så var det lite kontakt utenom den fastsatte aktiviteten vi ble kjent i. Anbefaler helst å kjenne noen fra før. Tror du vil være avhengig av bil, kollektivtilbudet den gang var omtrent ikke-eksisterende, og tviler på det har blitt særlig bedre. Firehjulstrekker anbefales! Utvalget av mat og restaurant er greit, spesielt i turist-sesonger. Klestilbudet er så som så, men nå har jo "alle" internett, så med mindre du er fornøyd med cubus, så baser klesvalgene dine på nett. Om du kan kjøpe bolig, anbefaler jeg det på det sterkeste! Leiemarkedet der er veldig gammeldags, siden de fleste eier sitt eget. Hadde gjerne flytta opp igjen hvis jeg hadde hatt muligheten til å kjøpe, og at vennene mine fortsatt bodde der (alle har flytta av div grunner de og). Anonymkode: 28167...6d1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #15 Skrevet 5. juli 2022 Vær forberedt på at det er MYE naturødeleggelse på disse stedene. De prøver så hardt de kan å bygge ned mest mulig natur der, for lokalpolitikerne tror visst at hyttebygging er løsningen på alle verdensproblemer. Anonymkode: b7889...0b0
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #16 Skrevet 6. juli 2022 Mye sant som har kommet frem i tidligere innlegg her, men vil bare komme med en kommentar vedr. Gol og rus. Jeg jobber i dalen og kjenner VELDIG godt til de forskjellige rusmiljøene og ungomdsmiljøene i Hallingdal. Gol skiller seg absolutt ikke ut i negativ retning der. Når det gjelder Gol, Ål og Geilo så er det ganske likt, kanskje noe mer "gammel rus" på Ål, altså en del flere eldre rusmisbrukere, men i ungdomsmiljøene er det ganske likt. Det fikk en del oppmerksomhet i lokalavisen for en tid tilbake, men det var rett og slett fordi noen ville sette fokus på det og gjøre en innsats for ungdommene. Da kom det frem at det ikke er verken bedre eller verre i Hallingdal enn andre mindre steder på Østlandet. Det er riktig at det ble avdekket et "bordell"/prostitusjonsvirksomhet på Gol, men tror det skal være borte nå, Dette var uansett ikke noe lokalbefolkningen merket noe til og jeg vet ikke om noen som en gang vet hvor disse utenlandske horene holdt til. Det er for tiden stor mangel på arbeidskraft i hele Hallingdal, innen de aller fleste bransjer, så jobbmulighetene er store. Det er generelt utfordrende å skaffe bolig, leiemarkedet er ganske sprengt, men spesielt på Gol bygges det masse nytt i sentrum for tiden, så der er det i alle fall mulig å få kjøpt seg leilighet. Skole og barnehagetilbudet er bra. På Gol er det i alle fall løpende barnehageopptak, som betyr at du får plass i barnehage uansett når på året du flytter dit. det er en helt ny skole, idrettshall og masse aktivitetstilbud. På Geilo har de også ganske ny skole, jeg kjenner ikke barnehagetilbudet like godt, men tror de skal ha god dekning. Du bør helst være glad i ski om du skal bo på Geilo og du må like turister....Det er dessuten et litt større "snobbepreg" på Geilo enn videre nedover i dalen. Både Gol og Ål har videregående skoler, med litt forskjellige tilbud. Gol har det beste tilbudet av spisesteder, mens Ål har den beste kulturskolen og lokalsykehus. Vil, som andre lenger opp i tråden, anbefale deg å bo i samme kommune som du skal jobbe, eller nabokommunen, da det er litt avstander, men tross alt greit å kjøre. Kollektivtransport funker kun om du kan følge skolebussen og den går ikke om sommeren.... Anonymkode: e21ae...133
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå