Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg forsvart masteroppgaven min, og den ble vurdert til en C… Det verste var nesten at veilederen min virket mer skuffet enn meg, skikkelig kjip følelse. Jeg vet at veileder ikke kan garantere noe som helst mtp karakter, og hen ser seg jo også litt blind på oppgaven. Men føler meg likevel så uendelig skuffet, både fordi jeg har B-snitt utenom, men også fordi jeg la ned uhorvelig mye arbeid i oppgaven. Dette gjelder forresten humaniora. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men følte bare for å dele det med noen. Venner og familie er veldig opptatt av dette med at graden har jeg jo uansett, men jeg klarer ikke å se helt sånn på det akkurat nå…

Anonymkode: f9d54...0e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørre om karakterbegrunnelse? 
Var sensor fra studiestedet eller ekstern? 

Anonymkode: b4aff...7d3

AnonymBruker
Skrevet

Vi får karakterbegrunnelse på den justerende muntlig eksamenen,  så den har jeg allerede fått. Det var to sensorer, én ekstern og én intern. 

AnonymBruker
Skrevet

Var du uenig i begrunnelsen, da? 
Ellers tenker jeg at C per definisjon er en god karakter, og det vil ikke ha så stor betydning i praksis. Det lukker i praksis (oftest) døren til akademia mtp doktorgrad, men det er jo ikke aktuelt for de fleste uansett. 

Anonymkode: ccb21...257

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har B i snitt kan du fortsatt ta en Phd, så løpet er ikke helt kjørt😉

Anonymkode: f481f...145

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! ❤️ Jeg er ikke helt enig i begrunnelsen, nei, og synes de har bedømt oppgaven veldig strengt. Hadde håpet på en B. 

Jeg skal jobbe som lærer, og har ingen ambisjoner om en karriere innen akademia, så det er ingen krise sånn sett, men synes likevel at det er skuffende mtp hvor mye arbeid som ligger bak. 

Skrevet

C på masteroppgave er egentlig en veldig bra karakter, men jeg skjønner at du er skuffet når du har jobbet såpass med den. Siden du skal jobbe som lærer så ser jeg ikke noe poeng med å klage på den, egen erfaring er at etter en tid så tenker man svært lite på både masterkarakteren og andre karakterer når man er kommet seg i jobb.

Tillat deg å være skuffet nå noen dager - så legg det bak deg og nyt sommeren og levert masteroppgave :)

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner virkelig ikke hvorfor folk blir skuffet over en C. Nå tar jeg riktignok «bare» en bachelor, og har B i snitt, og blir OVERLYKKELIG hver gang jeg får A og B. Har så langt aldri blitt skuffet for de få C jeg har fått heller. C er en helt grei prestasjon som man overhodet ikke trenger å føle skam eller skuffelse over. Det er en «jevnt over god prestasjon». Og det er noe som heter at «bestått er bestått». Vær glad du har bestått graden din. Ingen vil se så nøye på karakterene uansett. Personlig egnethet er vel så viktig. Du har jo fortsatt B i snitt sannsynligvis. Tenk på alle de som går ut av uni med E, D og noen få C. De har kanskje større grunn til å føle på skuffelse. At du fikk en C betyr bare at de to aktuelle sensorene vurderte den til en C. Noen andre kunne vurdert den til en B. Sannsynligvis vippet du nok ned pga et eller annet. Men hvorfor lage problemer ut av ingenting. Man kommer lengre om man ser det positive. Du har fått en mastergrad med B i snitt. Og en helt grei karakter på masteren. Det er sommer. Slapp av, nyt ferien før du skal ut i jobb.

Anonymkode: af0e3...189

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner virkelig ikke hvorfor folk blir skuffet over en C. Nå tar jeg riktignok «bare» en bachelor, og har B i snitt, og blir OVERLYKKELIG hver gang jeg får A og B. Har så langt aldri blitt skuffet for de få C jeg har fått heller. C er en helt grei prestasjon som man overhodet ikke trenger å føle skam eller skuffelse over. Det er en «jevnt over god prestasjon». Og det er noe som heter at «bestått er bestått». Vær glad du har bestått graden din. Ingen vil se så nøye på karakterene uansett. Personlig egnethet er vel så viktig. Du har jo fortsatt B i snitt sannsynligvis. Tenk på alle de som går ut av uni med E, D og noen få C. De har kanskje større grunn til å føle på skuffelse. At du fikk en C betyr bare at de to aktuelle sensorene vurderte den til en C. Noen andre kunne vurdert den til en B. Sannsynligvis vippet du nok ned pga et eller annet. Men hvorfor lage problemer ut av ingenting. Man kommer lengre om man ser det positive. Du har fått en mastergrad med B i snitt. Og en helt grei karakter på masteren. Det er sommer. Slapp av, nyt ferien før du skal ut i jobb.

For meg hadde C vært helt krise, ettersom jeg skal videre og man må ha minimum B på masteren for å bli tatt opp som stipendiat ved mitt fakultet. 

Anonymkode: d8a38...726

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke sikkert, noen steder blir man ikke vurdert som søker med mindre man har B eller bedre på masteroppgaven. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar! ❤️ Jeg er ikke helt enig i begrunnelsen, nei, og synes de har bedømt oppgaven veldig strengt. Hadde håpet på en B. 

Jeg skal jobbe som lærer, og har ingen ambisjoner om en karriere innen akademia, så det er ingen krise sånn sett, men synes likevel at det er skuffende mtp hvor mye arbeid som ligger bak. 

Har en venninne som var i samme situasjon. Etter 15 år som lærer tenker hun absolutt ikke noe på den C-en på masteren, den er helt uten betydning. Det er ikke det man ser på i jobbsøkerbunken så fort man har litt arbeidserfaring. Det eneste negative med C-en for hennes del var nettopp det at hun etter endel år i arbeidslivet søkte på en stipendiatstilling, men hennes skisse ble ikke engang vurdert siden hun fikk C på masteroppgaven. Noe som er synd for akademia, for hun ville gjort en glimrende jobb. Men sånn er det. Legg dette bak deg, gratulerer med master! Godt jobba!

AnonymBruker
Skrevet

Master er master

Anonymkode: d577a...2af

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Master er master

Selvsagt ikke. I mange tilfeller er master i seg selv helt ubrukelig, det er noe som åpner dører for å komme seg videre. I mitt yrke får du ikke jobb engang med kun master.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt ikke. I mange tilfeller er master i seg selv helt ubrukelig, det er noe som åpner dører for å komme seg videre. I mitt yrke får du ikke jobb engang med kun master.

Og du er???

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg godt, jeg fikk D på masteroppgaven min, i juss 🙈 Var kjempeskuffa! Seks år siden nå og jeg tenker aldri på det, og har en god jobb 😊 Skuffelsen kommer til å gå over, men det er veldig lov å føle det sånn ❤️

Anonymkode: 1e18a...b02

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

I utgangspunktet ikke jeg heller, jeg har fått noen C-er opp igjennom. Men på masteroppgaven kan jeg skjønne det. Man legger inn helt ekstremt mye tid og energi i den oppgaven (forventet tidsbruk er ca 900 timer når oppgaven teller 30 studiepoeng, men mange jobber nok mer enn dette). Det må føles ekstremt kjipt å ikke få den uttellingen man ønsker, når man har lagt ned så mye arbeid. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk C, klagde, og gikk til en B. Forstår godt skuffelsen, jeg gråt da jeg fikk C. Og var overlykkelig da ny vurdering førte til B!

Anonymkode: af495...153

AnonymBruker
Skrevet

Nei, mange krever A eller B på masteren for å få et stipendiat. Grunnen er så enkel at masteroppgaven er det nærmeste man kommer selvstendig forskning før et evt stipendiat, og det å vise over snittet god forståelse for forskningsprosessen og formidling av denne er helt nødvendig for å ha et godt grunnlag for å gjennomføre en phd. 

Hele innlegget ditt bærer preg av at du ikke forstår forskjellen på master og bachelor, at du ikke forstår omfanget av en masteroppgaven og hvor avgjørende karakteren her kan være. Det jeg har uthevet er nemlig helt feil. Mange vil se på karakterene,bl.a. for en videre karriere i akademia, muligheten til å søk stipendiat, mulighet for å bli inkludert i en forskningsgrupper ect så har karakterene mye å si. Jeg har selv fått muligheter pga A på masteroppgaven som jeg ikke ville fått med C eller lavere, og det gjaldt flere på mitt kull. 

Anonymkode: a1251...226

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk D på min og var helt knust. Klagde og fikk da C, noe som fortsatt var utrolig skuffende med tanke på at jeg hadde A og B i alle andre fag (endte da heldigvis på B i snitt). 

Det som føltes verst var jo at jeg virkelig jobbet hardt med oppgaven og var så uforberedt på at de skulle ha så mye kritikk. Brukte veilederen min hele veien og hun ga aldri noen indikasjon på at noe var "galt" med den, og oppgaven var klar 1 mnd før innlevelse, så jeg hadde jo god tid til å redigere og evt endre hvis jeg hadde fått tilbakemelding på at det burde gjøres. 

Så jeg forstår deg, TS. 

Anonymkode: 0651c...139

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg fikk D på min og var helt knust. Klagde og fikk da C, noe som fortsatt var utrolig skuffende med tanke på at jeg hadde A og B i alle andre fag (endte da heldigvis på B i snitt). 

Det som føltes verst var jo at jeg virkelig jobbet hardt med oppgaven og var så uforberedt på at de skulle ha så mye kritikk. Brukte veilederen min hele veien og hun ga aldri noen indikasjon på at noe var "galt" med den, og oppgaven var klar 1 mnd før innlevelse, så jeg hadde jo god tid til å redigere og evt endre hvis jeg hadde fått tilbakemelding på at det burde gjøres. 

Så jeg forstår deg, TS. 

Anonymkode: 0651c...139

Det er akkurat det som er så kjipt! Det var en 60 stp-oppgave, og jeg la ned så mye arbeid i den. Jeg ble også ferdig en god stund før leveringsfristen og veilederen min var veldig positiv og avslappet. Som sagt så vet jeg at det ikke er noen garanti for at karakteren blir god, men det gir jo likevel en slags pekepinn. Sensorene sa at det var en veldig sterk C, men det hjelper ikke akkurat så mye. 

Takk til alle som har tatt seg tid til å svare 😊TS

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...