Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et fly som har avgang grytidlig lørdag morgen. Nå leste jeg at det blir mest sannsynlig flystreik fra midnatt. Bør jeg belage meg på at flyet blir kansellert?

Videoannonse
Annonse
Gjest Celina holmkold
Skrevet

Nei du drar til flyplassen Uansett 

Skrevet

Jeg leser at det muligens blir flystreik fra midnatt og at det er meldt varslet plassfratredelser fra midnatt. Vil disse starte streiken ved midnatt eller må de vente 4 dager? Jeg leste et annet sted at det må gå 4 dager fra varsel Til de kan streike

Skrevet
23 minutter siden, Klappe said:

Jeg leser at det muligens blir flystreik fra midnatt og at det er meldt varslet plassfratredelser fra midnatt. Vil disse starte streiken ved midnatt eller må de vente 4 dager? Jeg leste et annet sted at det må gå 4 dager fra varsel Til de kan streike

Fristen for å bli enige er midnatt natt til lørdag. Blir det ikke enighet, går 31 flyteknikere umiddelbart ut i streik.

Skrevet
Meg.no skrev (1 time siden):

Fristen for å bli enige er midnatt natt til lørdag. Blir det ikke enighet, går 31 flyteknikere umiddelbart ut i streik.

Så da har de levert varsel om plassfratredelser for 3 dager siden, da man må gi beskjed om dette minst 4 dager før?

Plassfratredelsen varsler plassoppsigelsens endelige omfang og angir presis hvem som vil bli tatt ut i konflikt. Plassfratredelse skal gis med minst fire dagers varsel.

 

Skrevet (endret)

Jeg håper bare de har kommet til enighet innen begynnelsen av juli da skal jeg ut og fly. Skjønner jo at mange vil streike nå med all pris økningen så må jo sannsynligvis lønningene også øke eller tar jeg feil?

Endret av GrønnNellik68
Skrevet (endret)
GrønnNellik68 skrev (12 timer siden):

Jeg håper bare de har kommet til enighet innen begynnelsen av juli da skal jeg ut og fly. Skjønner jo at mange vil streike nå med all pris økningen så må jo sannsynligvis lønningene også øke eller tar jeg feil?

Nei, her syns jeg de er helt urimelig og virkelig må realitetsorientere seg! De er langt utenfor hva som kan forventes med sine 18!!! Prosent. 
 

I utgangspunktet tjener de veldig godt med tanke på at de har videregående som utdannelse (pluss lærlingsperiode på 3 år) og tjener mellom 700 000 -850 000. Til sammenligning tjener en lege med 6 års utdannelse ( 6 år studielån og 6 år med tapt pensjon) 650 000 - 850 000 i grunnlønn (sistnevnte med full ansiennitet) samt at leger har 7 % lenger arbeidstid Ila uke grunnet pliktig utvidet arbeidstid. Nei de får skjerpe seg! Lurer virkelig hva tankegangen er her? Kjøre SAS konkurs slik at de mister arbeidsplassen permanent? 

Endret av snorkfrk
  • Liker 5
Gjest solavskjerming
Skrevet
snorkfrk skrev (4 minutter siden):

Nei, her syns jeg de er helt urimelig og virkelig må realitetsorientere seg! De er langt utenfor hva som kan forventes med sine 18!!! Prosent. 
 

I utgangspunktet tjener de veldig godt med tanke på at de har videregående som utdannelse (pluss lærlingsperiode på 3 år) og tjener mellom 700 000 -850 000. Til sammenligning tjener en lege med 6 års utdannelse ( 6 år studielån og 6 år med tapt pensjon) 650 000 - 850 000 i grunnlønn (sistnevnte med full ansiennitet) samt at leger har 7 % lenger arbeidstid Ila uke grunnet pliktig utvidet arbeidstid. Nei de får skjerpe seg! Lurer virkelig hva tankegangen er her? Kjøre SAS konkurs slik at de mister arbeidsplassen permanent? 

Det er ikke de med videregående, altså flymekanikerne som streiker nå.

Det er de med videregående + etterutdanning som streiker. I Norge heter det flytekniker, men kunne også hett flyingeniør. 

Skrevet

ja men den etterutdanningen er et års lenger lærlingsperiode og kurs som tas mens du er i jobb? 
 

I Europa stilles følgene krav til å bli flytekniker:

  • Bestått alle relevante flytekniske eksamener på en godkjent videregående skole. Godkjente skoler i Norge er de som har flyfag linje. Det er Bardufoss, Bodø, Skedsmo og Sola.
  • 3 års praksis
  • Fylt 21 år
  • Bestått kurs i en flytype, f.eks. Widerøes propellfly (Dash-8), eller SAS sine jetfly (Boeing 737). Det er ingen begrensninger på hvor mange flytyper man kan bli tekniker på.
  • Liker 1
Gjest Krokanrullene
Skrevet
snorkfrk skrev (4 timer siden):

Nei, her syns jeg de er helt urimelig og virkelig må realitetsorientere seg! De er langt utenfor hva som kan forventes med sine 18!!! Prosent. 
 

I utgangspunktet tjener de veldig godt med tanke på at de har videregående som utdannelse (pluss lærlingsperiode på 3 år) og tjener mellom 700 000 -850 000. Til sammenligning tjener en lege med 6 års utdannelse ( 6 år studielån og 6 år med tapt pensjon) 650 000 - 850 000 i grunnlønn (sistnevnte med full ansiennitet) samt at leger har 7 % lenger arbeidstid Ila uke grunnet pliktig utvidet arbeidstid. Nei de får skjerpe seg! Lurer virkelig hva tankegangen er her? Kjøre SAS konkurs slik at de mister arbeidsplassen permanent? 

Helt enig! Jeg skjønner ikke at de tør. 18 %! 
 

 

Gjest Krokanrullene
Skrevet
solavskjerming skrev (4 timer siden):

Det er ikke de med videregående, altså flymekanikerne som streiker nå.

Det er de med videregående + etterutdanning som streiker. I Norge heter det flytekniker, men kunne også hett flyingeniør. 

Men det heter ikke det. Det heter fortsatt flytekniker, og det er ikke en høyere utdanning. 
 

 

Skrevet

En skammens streik, Godt betalte skal ha mye mer. 

  • Liker 3
Skrevet

Jeg følger med. Vi er klare til første utenlandsreise på 2-3 år og skal til Hellas. Jeg håper det har roet seg før vi må reise. 

Ellers synes jeg kravet om 18% er latterlig. Spesielt med de lønningene der. Det er latterlig rett og slett.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
snorkfrk skrev (På 20.6.2022 den 7.08):

Bestått kurs i en flytype, f.eks. Widerøes propellfly (Dash-8), eller SAS sine jetfly (Boeing 737). Det er ingen begrensninger på hvor mange flytyper man kan bli tekniker på.

Er dette tilsvarende pilotene, at det er kurs den enkelte må finansiere?

Jeg syntes kravet var i overkant, men typisk handler det om forhandlinger: dette er det det koster hvis vi ikke får det viktige poenget igjennom.

Endret:

Og her er den andre sidens argumentasjon: https://nfo.no/sistenytt/derfor-er-denne-kampen-viktig-for-nfo/

litt mer nyansert når man får hele bildet, da fremstår ikke kravene så urimelige lenger.

Av dette kan vi utlede at NHO sin kommunikasjonsteam er verdt pengene sine og 10 ganger bedre enn NFO..

Endret av Druid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...