Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Så vidt jeg vet har Inspera innstillinger som gjør at universitetet/høgskolen kan velge hvilke filformater som tillates opplastet. Dessverre ser det ut som om de fleste fagansvarlige hopper over akkurat dette og tillater alle filformater.

Én ting er at man bør lese oppgaven godt nok til å få med seg hva som er tillatt filformat, men formatet har fint lite med besvarelsens totale kvalitet å gjøre, med mindre faget er innenfor IKT.

Dersom funksjonaliteten i Inspera hadde vært utnyttet ordentlig ville man spart både universitetet/høgskolen og studentene for mye ressurser. Studentene fordi de må konte av en ikke-faglig grunn, utdanningsinstitusjonen fordi de må gjennomføre ny sensur. 

• Liker 5
AnonymBruker
Heisann12345 skrev (2 timer siden):

Hjelper nok ikke å klage.

På en eksamen jeg hadde med 4 deler, så misforsto jeg den ene delen. Da strøk jeg på hele eksamen, for da er ikke eksamen forstått. Det ble ikke endret.

du må nok dessverre konte

Men det er jo noe helt annet, hvis en eksamen som krever at alle delene av den er bestått før hele bestås, så er det jo greit. Det er en del av dealen for den eksamenen. 

Formatfeil som Word i stedet for PDF virker unødvendig strengt å reagere på dersom alt ellers er ok med besvarelsen. Man har nok formelt sett rett til å styrke studenter som leverer i feil format, men det syntes jeg er unødvendig strengt med tanke på ressursbruk. 

Anonymkode: bfa58...6a0

• Liker 3
AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er jo noe helt annet, hvis en eksamen som krever at alle delene av den er bestått før hele bestås, så er det jo greit. Det er en del av dealen for den eksamenen. 

Formatfeil som Word i stedet for PDF virker unødvendig strengt å reagere på dersom alt ellers er ok med besvarelsen. Man har nok formelt sett rett til å styrke studenter som leverer i feil format, men det syntes jeg er unødvendig strengt med tanke på ressursbruk. 

Men kanskje ikke unødvendig strengt med tanke på at det minste man burde kunne forvente er at studenten leser oppgaveteksten.

Anonymkode: 57f01...637

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det synes jeg også. Jeg hadde ikke strøket noen pga det, så lenge jeg klarte å åpne og lese besvarelsen, og den så grei ut.
TS, du har ikke noe å tape uansett, så jeg ville klaget. 
Hilsen sensor

Anonymkode: ee97c...f89

• Liker 4

Annonse

AnonymBruker
Topsi skrev (7 minutter siden):

Jeg leverte en eksamen i Word istedetfor pdf i inspera,  dette  var i 2016.eksamenskontoret sa at så lenge jeg fikk levert var det ok. Jeg var kanskje heldig

Tja, men da jeg tok eksamen for noen år siden (2016-2019) ar det ikke et krav å levere i pdf, det ble kanskje anbefalt, men det var det. Men nå i vår sto det at det SKULLE leveres i pdf, så ting har kanskje endret seg. 

Virker unødvendig strengt å stryke pga det.

Anonymkode: d0bbf...ee9

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Leverte filen som word fil og ikke pdf. Endte med stryk, er det vits å klage eller vil noe slikt ikke blitt endret på?

Anonymkode: 6a0a9...8b1

Dette var unødvendig strengt. Joda, dette er slikt som etterhvert setter seg i ryggmargen, innlevering skal som hovedregel i pdf. Det er også slik at vi er mennesker og i blant glemmer vi eller er så hyperstresset at vi overser slike ting. KLAG. Selvsagt skal du klage. Du bør trekkes i karakter, men å stryke kun fordi det er feil format virker merkelig. Jeg lurer på om de i det hele tatt har lest besvarelsen din, om de har fått den opp osv.

Anonymkode: f656b...42e

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Ghostface skrev (5 minutter siden):

Vet ikke om det hjelper for man har selv ansvaret for å vite slike ting på forhånd.

At man selv har ansvaret betyr likevel ikke at man kan være heldig og få klagesensorer som ikke stryker en kun pga dette. 

Anonymkode: ee97c...f89

• Liker 1
AnonymBruker

Sjansen er stor for å bestå med et lite trekk for formalia (a la feil med rekkefølge på kildeliste eller feil linjeavstand) på en klage. 

Fordi de som gir sensur ofte laster ned/printer ut hele kull fra inspera og da får de ut alle i pdf og andre format må lastes ned én og én og er da svært lett å stryke de som man ikke får lest fordi man ikke har vurderingsgrunnlag. 

På en klage vil den ene oppgave sendes til to eksterne sensorer. De vil ha én fil å åpne.... Og tada. 

(planen feiler om 17 stk har klaget og de laster ned alle på én gang og din ikke kommer med.)

Anonymkode: e00d2...e2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...