Gå til innhold

Vektnedgang og trening når man har dårlig viljestyrke og disiplin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har de siste 2 årene jobbet hardt for å forsøke gå ned i vekt. Det vil si kanskje mer med psyken enn med faktisk handling, men jeg har hatt null fremgang. Jeg forsøker stadig å begynne å endre kostholdet, spise regelmessig og normale porsjoner da jeg lett spiser usunt og overspiser i tillegg. Men jeg faller raskt tilbake i gamle vaner. Samme med treningen, kan holde det gående i en uke, men så finner jeg ikke motivasjon så da slutter jeg. 

Jeg har rett og slett ikke viljestyrke og disiplin nok til å klare dette.

Noen som har noen gode råd?

Anonymkode: 92271...fb4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forsøk å kun fokusere på kosthold. Det som har mest å si. Tren når du føler for det. Forsøk heller å gå litt turer hvor du ikke helt tenker over at det er trening. 

Da jeg var gått ned til ønsket vekt basert på kosthold, så måtte jeg trene for å vedlikeholde vekten. Ellers måtte jeg holdt meg unna alt av kos i evig tid (legger raskt på meg). Man ser også lettere kroppens endringer når man trener og er slankere. Så det ga motivasjon. 

Anonymkode: 23c73...2a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør designe miljøet så det blir enklere å lykkes. For eksempel, hvis du har en tendens til å kjøpe masse godis hver gang du er på butikken så kan det hjelpe å skrive bedre handleliste og handle bare en eller to ganger i uka. Da minimerer du antall valgsituasjoner der du må gå forbi for eksempel sjokoladehylla på vei til kassen.

Rett og slett lage vaner som gjør at det går mer på auto og mindre på ren viljestyrke. For som du har merket så er viljestyrke en begrenset ressurs.

Anonymkode: ba9d4...f04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må lære deg å ha  balanse. Du kan fint spise godteri og usunt i blant, så lenge du ellers har godt kosthold og klarer å begrense deg. Hvis du sliter veldig med overspising ville jeg anbefalt deg å søke opp ulike strategier for hjelp ang. bingeeating, eller søke hjelp av profesjonelle hvis du virkelig vil få til dette.

Noe som hjalp meg var å faktisk SPISE når jeg kjente søtsug, fordi da visste jeg at kroppen min heller trenger ordentlig mat og næring, så tok meg noe lett. Vet at det er vanskelig, men er kanskje bedre om du ikke har så mye usunt hjemme. Om du kjenner på søtsuget så gå deg heller en tur, eller ta en kjapp 10-minutters trening - da kan jeg love deg at suget forsvinner eller blir mindre etterhvert. Ikke start for hardt, for det er ofte da man feiler etterhvert, gjør det over tid og gradvis. Ikke kutt ut alt med en gang, og start å trene veldig ofte / hardt. Finn en balanse ang. hva som passer for deg, og gjerne søk opp bingeeating på youtube etc, garantert en del videoer om det der som kan hjelpe deg med noen tips.

Anonymkode: c0dc6...33e

AnonymBruker
Skrevet

Du må finne noe som virkelig motiverer deg og som kan holde deg gående. Hvorfor vil DU gå ned i vekt? Også må du tenke at det er mulig, kanskje visualisere litt. 

Sett deg små delmål.

Hold blodsukkeret stabilt gjennom dagen, da er det lettere å ikke gå på en smell. 

Få nok søvn. 

Begynn trening rolig, med f.eks en tur i uken også øker du etterhvert. Eller finn en treningsform du virkelig liker, da er det enklere å trene. 

Skap deg et godt liv du trives med, med sunn mat, trening og glede. Det er også lov å skeie litt ut, så lenge det ikke er for ofte. 

Tenk over hva det er som gjør at du ikke klarer å holde det lengre og om det er noe du kan endre på? F.eks at man slenger seg på sofaen på kvelden å spiser snop. I stede, lag noe sunt og godt snacks, gå en tur, driv på med en hobby osv. Får du ikke nok søvn, kan det påvirke sulten og hva du vil spise. Samme med stress og store blodsukker svigninger. 

Registrer alle kalorier og finn ut hvor mye du forbrenne, så har du kontroll og kanskje litt motivasjon der. Anbefalt å ha et kaloriunderskudd på ca. 500-1000 kalorier. 

Viktig å ikke gape over for mye av gangen også 😊

Anonymkode: 29a48...ab3

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode tips 😊

Anonymkode: 92271...fb4

AnonymBruker
Skrevet

Endre litt av gangen, innfør noe og vent et par uker til du legger til mer. Du må endre vanene, det handler ikke om motivasjon.

Du må også finne et kosthold du kan leve med. Ikke forvente å kunne gå tilbake til det du spiste før. Jeg gikk ned ved å spise mindre porsjoner, og når jeg skulle stabilisere økte jeg porsjonene litt igjen. Spiste hele tiden mat jeg hadde lyst på, ingen nei-mat, men hadde f.eks snacks kun to dager i uka og begrenset mengdene.

Anonymkode: 2004e...af4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å sette seg inn i ernæring og hva mat gjør med kroppen. Da er det plutselig lettere å velge riktig mat. Følg f.eks. Marit Kolby på Instagram, hun har endre mitt syn på mat og helse.

Anonymkode: 363c3...f76

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke om viljestyrke, men rutiner og vaner. Endre en ting om gangen og lag en vane ut av det. Det kan fort ta 2 år før en vane går på automatikk, men da har du den også for lang tid og det vil bli mye lettere derfra. 

Anonymkode: aaa70...6c6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...