AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #1 Skrevet 17. juni 2022 Har et par spørsmål til dere som har ammet. Håper noen vil dele sine erfaringer 😊 Er 38 uker på vei og er veldig innstilt på å få til amming når babyen kommer. Leser på ammehjelpen at man kan øve seg på håndmelking allerede før babyen kommer. Har prøvd å håndmelke (sett video på ammehjelpen.no) - men det kommer absolutt ingenting, uansett hvor mye jeg prøver å følge videoen. Er det flere som har prøvd å håndmelke rundt uke 38? Fikk du det til? jeg har også lest meg frem til at jeg har halvveis innovervendte brystvorter. Leser at dette kan være til hinder for ammingen. Noen her som har dette, og hvordan gikk det da i så fall med ammingen? Anonymkode: 6b829...479
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #2 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Har et par spørsmål til dere som har ammet. Håper noen vil dele sine erfaringer 😊 Er 38 uker på vei og er veldig innstilt på å få til amming når babyen kommer. Leser på ammehjelpen at man kan øve seg på håndmelking allerede før babyen kommer. Har prøvd å håndmelke (sett video på ammehjelpen.no) - men det kommer absolutt ingenting, uansett hvor mye jeg prøver å følge videoen. Er det flere som har prøvd å håndmelke rundt uke 38? Fikk du det til? jeg har også lest meg frem til at jeg har halvveis innovervendte brystvorter. Leser at dette kan være til hinder for ammingen. Noen her som har dette, og hvordan gikk det da i så fall med ammingen? Anonymkode: 6b829...479 Det finnes ikke noe som heter halvveis innadvendte, enten er de ekte innadvendte (og kommer aldri ut) eller så har man knopper som kommer litt/mye ut ved feks stimulering/berøring/kulde. Ekte innadvendte kan gjøre ammingen vanskelig, men skjold kan hjelpe. Håndmelking: Ofte må man klemme litt lenger inn i brystet enn man tenker, dvs, ca en fingerbredde bak selve rota på brystknoppen. Man må kanskje klemme hardere enn man tenker også. Anonymkode: c134a...431 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #3 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det finnes ikke noe som heter halvveis innadvendte, enten er de ekte innadvendte (og kommer aldri ut) eller så har man knopper som kommer litt/mye ut ved feks stimulering/berøring/kulde. Ekte innadvendte kan gjøre ammingen vanskelig, men skjold kan hjelpe. Håndmelking: Ofte må man klemme litt lenger inn i brystet enn man tenker, dvs, ca en fingerbredde bak selve rota på brystknoppen. Man må kanskje klemme hardere enn man tenker også. Anonymkode: c134a...431 Takk for svar! I følge ammehjelpen finnes det delvvis innadvendte brystknopper - https://ammehjelpen.no/flate-brystknopper/. Er der jeg har hentet det fra. Mine stikker ut i "vanlig tilstand", men trekker seg litt inn når man klemmer på området rundt knoppen, i tillegg til at det kommer slike "smilehull" som er beskrevet i artikkelen. Angående håndmelking så må jeg kanskje bare prøve litt til. Men er det slik at alle produserer råmelk et par uker før termin? Eller kan det variere? TS Anonymkode: 6b829...479
Molly_ Skrevet 17. juni 2022 #4 Skrevet 17. juni 2022 Jeg gjorde nada før fødsel mtp amming, ingen antydning til råmelk eller melk, likevel er jeg en real ammeku som lett heller produserer for mye melk enn for lite. Egentlig glad jeg ikke gjorde for mye for ble veldig sår de første dagene 😅 er det ikke hormoner ved fødsel som gjør at melken kommer i gang da? Men jeg har også flate knopper som var vanskelig for baby å få tak på. Men det er løsning på det og, fikk utdelt ammeskjold på sykehuset så da klarte baby å få tak. Klarte å slutte med skjoldene rundt 3 mnd da knoppene ikke er flate lengre og baby har fått dreisen på sugetaket. Litt styrere med skjold, men man venner seg til det 😊 1
Patriotpaula Skrevet 17. juni 2022 #5 Skrevet 17. juni 2022 Din situasjon høres ganske lik ut som meg. Samme «problem» med knoppene her. Nylig født, bruker skjold fordi baby slet med å få tak. Men med skjold går det helt supert med ammingen ⭐️ Tror det er veldig individuelt det med råmelk, noen har ingenting før fødsel, andre får litt etter fødsel, men andre kan få ut mer enn «normalen». Jeg har hatt litt råmelk en god stund før termin. Produksjonen skjøt i været etter fødsel, først råmelk, så vanlig melk. Tenker at du ikke skal tenke så mye på dette med råmelk akkurat nå. Du har forberedt deg litt med å se video av hvordan du håndmelker, det er supert! Og er uansett lettere å håndmelke når det er en mengde å få ut i stedet for nå hvor det er ingenting eller minimale mengder å få ut.. Og den virkelige produksjonen starter først etter fødsel 😄 Lykke til ⭐️⭐️ 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #6 Skrevet 17. juni 2022 Ikke alle som får ut melk før fødsel. Jeg har aldri fått ut en dråpe på forhånd. Men da jeg spontanaborterte i uke 12 så kom det faktisk melk ut etterpå, så jeg har jo tydeligvis melk i puppene i svangerskapet selv om det ikke kommer en dråpe før etter fødsel/abort. Vet ikke hva som menes med innovervendte brystvorter... Mine er helt flate bortsett fra når jeg fryser, men da jeg ammet, og særlig rett etter fødsel var knoppen ute hele tiden i alle fall. Anonymkode: e19a8...129 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #7 Skrevet 17. juni 2022 Tusen takk for fine svar 😊 Da tror jeg at jeg ikke skal tenke så mye på dette med råmelk før fødsel, siden det virker som at det er veldig individuelt. Kan heller bare øve meg på selve håndmelkingsgrepet i tilfelle jeg trenger det senere. Skal kikke litt på brystskjold - høres ut som at det kanskje kan være aktuelt for meg. Har ikke snakket med jordmor om det fordi jeg har ikke tenkt på at det kunne være en problemstilling før jeg begynte å lese om det nå mot slutten av svangerskapet. Kan uansett ikke gjøre så mye mer enn å bare forberede meg så godt som mulig - og går det ikke, så går det ikke. TS Anonymkode: 6b829...479
Molly_ Skrevet 17. juni 2022 #8 Skrevet 17. juni 2022 Ang brystskjold så får du hjelp til dette på barsel, var de som hjalp meg hvertfall. Kjøpte egne på apoteket på vei hjem bare. Pinget på dem hver gang jeg skulle amme for å få hjelp i starten, og når man får forskjellig person hver gang så finner man til slutt det tipset som gjør at man får det til 1
Kassiopeia8 Skrevet 17. juni 2022 #9 Skrevet 17. juni 2022 Jeg hadde mye melk, som også lakk ukontrollert, så jeg hadde ikke problemer med å håndmelke. Men tenker du bare må finne teknikken som funker for deg! Jeg hadde også delvis innovervendte brystknopper, men disse har blitt «sugd ut» ved ammingen😅 de er hvertfall ikke innovervendte nå lengre. Så det kan gå seg til! Ellers er det lurt å vurdere skjold dersom det blir vanskelig. Men anbefaler dere å prøve dere fram litt først. De første dagene har baby veldig liten magesekk, så man trenger ikke stresse så mye med å få til ammingen perfekt fra starten av. Prøv dere fram med stillinger og teknikker som funker for mor og barn og prøv å kose deg med det. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #10 Skrevet 17. juni 2022 Jeg har innovevendte brystknopper, og var veldig bekymret for om jeg skulle få til amming. Hadde nesten ikke noe råmelk, så håndmelking fungerte ikke på meg. Med ammeskjold klarte baby å suge, og på dag 2/3 begynte jeg å pumpe meg. Da kom det ut noen få ml med råmelk som jeg ga til baby. Men måtte supplere med morsmelkerstatning, siden jeg ikke hadde nok melk. Nå har jeg fått litt mer melk, men fortsatt ikke nok til å fullamme. Gir morsmelkerstatning på flaske i tillegg, det fungerer helt fint. Når man bruker ammeskjold er det ikke så stor forskjell på flaskesmokken og skjoldet, så mindre sjanse for sugeforvirring. Siden du ikke har ekte innovevendte brystknopper, så vil det nok bli lettere for deg Anonymkode: ce125...ca6 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #11 Skrevet 18. juni 2022 Jeg brukte skjold de første ukene, babyen hadde null sjangs for å få tak på de ikke-eksisterende nipplene mine😅 men de blir større etterhvert, og babyen blir sterkere i sugetaket så her i gården gikk det plutselig fint en dag vi var ute på besøk og hadde glemt skjoldet hjemme, babyen var vel 3-4 uker 😜 ville prøvd uten først, for det er litt ekstra stress å huske på skjoldet hver gang du skal ut, og vaske og styre etter hver amming, men hvis det ikke går er det null stress å ty til skjold altså reddet ammingen vår Anonymkode: d198b...5f9 1
Luckiness Skrevet 18. juni 2022 #12 Skrevet 18. juni 2022 Du vil få veiledning på barsel til dette og evt ammepoliklinikk. I tillegg kan du søke veiledning hos ammehjelpen. Men å kjøpe inn brystskjold på forhånd kan selvsagt være greit, så slipper du å styre med det hvis behovet er der. Gi gjerne beskjed allerede når du er på føden (før barsel) om problemstillingen din slik de er obs fra start av og gjerne kan få prioritert ammeveiledning ekstra hos deg. En del barselavdelinger er som kjent travel, og da kan det være lurt å være litt i forkant
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå