Gå til innhold

Beholde bøker, hjelpemidler og lignende fra bibliotek, skole osv.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Beholde hjelpemidler eller bøker for man slipper billigere unna med å betale gebyret enn å kjøpe nytt selv, hvor ille synes dere det er?

Anonymkode: 21635...625

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hvor ille synes du tyveri er? Om du synes det er innafor at andre stjeler dine ting også, så er det kanskje ikke så nøye for deg?

De fleste av oss synes det er en uting. (og så koster det samfunnet penger, så da er du en snylter i tillegg til en tyv). 

Anonymkode: 7ccfd...1ea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enn om andre som bruker bibliotek og skole gjør det samme som deg, hvor mye vil det koste samfunnet av ekstra utgifter, og hvem som skal betale for alt sammen?

Det du beskriver er tyveri på flere plan: tyveri av fellesgoder som også andre har behov for, tyveri av fellesskapets penger. På sikt fører slike tyverier til at hele tilbudet legges ned, for bibliotek/skole ikke lenger har råd til å kjøpe nytt til stadighet. Jeg har sett dette skje på flere steder der "noen" tar seg til rette og forsyner seg slik at andre ikke får noe.

Eller trodde du at alle andre bare har ubegrenset med penger?

Anonymkode: 77ea8...534

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Nei, hvor ille synes du tyveri er? Om du synes det er innafor at andre stjeler dine ting også, så er det kanskje ikke så nøye for deg?

De fleste av oss synes det er en uting. (og så koster det samfunnet penger, så da er du en snylter i tillegg til en tyv). 

Anonymkode: 7ccfd...1ea

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Enn om andre som bruker bibliotek og skole gjør det samme som deg, hvor mye vil det koste samfunnet av ekstra utgifter, og hvem som skal betale for alt sammen?

Det du beskriver er tyveri på flere plan: tyveri av fellesgoder som også andre har behov for, tyveri av fellesskapets penger. På sikt fører slike tyverier til at hele tilbudet legges ned, for bibliotek/skole ikke lenger har råd til å kjøpe nytt til stadighet. Jeg har sett dette skje på flere steder der "noen" tar seg til rette og forsyner seg slik at andre ikke får noe.

Eller trodde du at alle andre bare har ubegrenset med penger?

Jeg har da ikke skrevet jeg gjør det selv! Jeg greide å søle vann på en bok og var redd jeg måtte erstatte den, det trengte jeg ikke. Venner av meg forteller om å ha beholdt ting siden avgiften for å ikke levere ikke er så dyrt. Teorien deres er jo at de kjøper og det er naturlig det er billigere når det er brukt. De sier det er komunen/staten som betaler og ikke privatpersoner.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

De sier det er komunen/staten som betaler og ikke privatpersoner.

Og hvor tror du pengene til kommune/stat kommer fra? 🤔

Anonymkode: b74ce...3d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har da ikke skrevet jeg gjør det selv!

Du skrev heller ikke at det var noen andre som gjør det. Uansett spiller jo ingen rolle hvem som gjør dette, det er stjeling.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...