AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #1 Skrevet 17. juni 2022 Jeg vet ikke helt hvor denne tråden hører hjemme, men jeg legger den her, så får moderator flytte den hvis den ligger feil. Relevant informasjon for tråden: Vi eier en liten og enkel enebolig, med nøktern standard. Dette er den første og eneste boligen vi noen gang har eid. Her har vi bodd i 20+ år, og hvis ikke noe spesielt skjer regner vi med å bo her i 20 år til fordi vi trives godt her, og boligen har en god størrelse for oss. For et par dager siden ble jeg kontaktet av et ungt par, jeg gjetter på at de var i midten av 20-årene. De ga meg et visittkort og fortalte meg at de var på utkikk etter bolig i dette området, at de var villige til å by over takst, og om vi kunne tenke oss å selge ville de at vi skulle kontakte dem. Jeg takket for henvendelsen, men ga visittkortet tilbake, og sa (med et smil) at vi nok kom til å bli boende så lenge vi klarte å gå i trapper. Paret tok avslaget pent, men spurte så om de kunne få lov til å stille meg et personlig spørsmål. Jeg godtok det. Essensen i spørsmålet var hvorfor vi, som middelaldrende, valgte å bo i en typisk førstekjøpsbolig i så mange år, og hvorfor vi ikke heller ville oppgradert til et "forever home" (var uttrykket de brukte) etter noen år. Da jeg svarte at det ikke var alle som hadde økonomi til å bo dyrere sa de ikke noe mer ut over at de takket de for seg, og gikk videre. Jeg snakket med flere naboer etter denne henvendelsen, og alle middelaldrende jeg snakket med hadde fått samme tilbud, og fått samme spørsmål, men hadde blitt utsatt for følelsesmessig utpressing, hvor det unge paret spilte på deres samvittighet: "hvorfor sitter dere, som sikkert har god økonomi, på de billige boligene? Det gjør det vanskeligere for oss unge å komme inn på boligmarkedet!" Hva synes dere om en slik fremgangsmåte for å få innpass i boligmarkedet? Anonymkode: 7daf4...cce 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #2 Skrevet 17. juni 2022 Hørtes veldig spesielt ut. Vil ikke akkurat si at en enebolig, uansett hvor stor eller liten den er, er typisk førstegangskjøp. Kan jeg spørre hvor i landet dette er? Anonymkode: 0f86e...d8f 46 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #3 Skrevet 17. juni 2022 1. Hva er "typisk"? 2. Hvorfor gidder du bry deg om hva fremmede mener? Og hvorfor gå inn i en diskusjon med de om hva som er best for deg? Anonymkode: 889f6...869 17
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #4 Skrevet 17. juni 2022 Totalt upassende og svært manipulativt. For noen troll. Hvis de tar kontakt igjen: hva med å (med et smil, selvsagt) si at politiet vil bli kontaktet om de ikke avslutter sin plagsomme opptreden og forsøk på å blackmaile dere til å selge deres hjem til dem. Anonymkode: 55e74...e2e 33 1 12
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #5 Skrevet 17. juni 2022 Frekt synes jeg! Vær glad for boligen dere har og ikke bry dere om dem! Anonymkode: 1b2ba...b12 13
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #6 Skrevet 17. juni 2022 Forkastelig måte å snakke til folk på. Anonymkode: 1d30e...24b 18
Sillymilly Skrevet 17. juni 2022 #7 Skrevet 17. juni 2022 Er det mulig. Snakk om frekkhet! Et hus er et hus. Hva er førstegangsbolig for noe? Vi kjøper bolig for å bo der.. og så lenge vi ikke vokser ut av huset(mangel på plass/soverom) eller må flytte pga jobb osv.. blir vi da boende i den boligen vi kjøpte 🤷♀️ Hva med alle som leier da? Er det også bare lov til å gjøre midlertidig? Eller de som kjøper leilighet, er det begrenset for hvor lenge de får bo der?? 9
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #8 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Totalt upassende og svært manipulativt. For noen troll. Hvis de tar kontakt igjen: hva med å (med et smil, selvsagt) si at politiet vil bli kontaktet om de ikke avslutter sin plagsomme opptreden og forsøk på å blackmaile dere til å selge deres hjem til dem. Anonymkode: 55e74...e2e Herregud så latterlig. Anonymkode: 5b4d6...161 1
Daria Skrevet 17. juni 2022 #9 Skrevet 17. juni 2022 Jeg trodde et typisk førstekjøpsbolig var en liten enroms, ikke en enebolig? Frekk oppførsel og virkelighetsfjern innstilling, jeg vil gjette på at de vil få seg et brutalt møte med realitetene (og muligens en velfortjent skyllebøtte) etter hvert... 35 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #10 Skrevet 17. juni 2022 Frekkhetens nådegave det der. Hadde hvert fall ikke solgt til noen som er så frekke! Typisk førstegangsbolig? En bolig er en bolig. Enkelte har et stor behov for å sette andre i bås! Anonymkode: 88018...e97 11
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #11 Skrevet 17. juni 2022 Her ville jeg vurdert et bud som var høyt nok til at en annen attraktiv bolig kunne blitt kjøpt. Takst er irrelevant når man får interesserte på denne måten. Da må det betales det det koster. Trenger du dobbelt av takst for å kjøpe din neste bolig så er det det som er prisen. Anonymkode: e6b10...9fa 2
Husflue Skrevet 17. juni 2022 #12 Skrevet 17. juni 2022 Må innrømme at det er noen steder som er så vakre at jeg har tenkt tanken å spørre om det er til salgs, men nå er det langt fra å beundre et sted evt spørre pent og det å si noe nedlatende til folk ville da aldri falt meg inn! Hvis du treffer på dem igjen så forslå en campingvogn kan være midt i blinken for dem😂 5 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #13 Skrevet 17. juni 2022 I utgangspunktet ser jeg ikke noe galt i å kontakte eieren av et hus man veldig gjerne vil ha, og spørre om de er interessert i å selge. Man vet jo aldri.... Men å gå inn i en diskusjon på denne måten er frekt og er bare nok en bekreftelse på hvor entitled noen unge mennesker er. De har liksom "rett" på å få kjøpe huset deres fordi de mener at de trenger det mer? Altså, hallo?? Anonymkode: e8406...6c6 27
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #14 Skrevet 17. juni 2022 Tenker disse folkene har sett seg ut et svært attraktivt område de gjerne ønsker å bo selv. Noen er kritisk til at "eldre" bor i større boliger, eller boliger de antar ikke dekker de eldres behov, lenger enn nødvendig. Realiteten er at den enkelte som har kjøpt en bolig og betaler for den har full rett til å bo der så lenge de vil! De kan også selge til hvem de vil. Å trykke dårlig samvittighet ned over ørene på folk er smakløst. Anonymkode: e0b44...d28 10
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #15 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hørtes veldig spesielt ut. Vil ikke akkurat si at en enebolig, uansett hvor stor eller liten den er, er typisk førstegangskjøp. Kan jeg spørre hvor i landet dette er? Anonymkode: 0f86e...d8f En liten by på østlandet. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 1. Hva er "typisk"? 2. Hvorfor gidder du bry deg om hva fremmede mener? Og hvorfor gå inn i en diskusjon med de om hva som er best for deg? Anonymkode: 889f6...869 1. "Typisk" var ordet de brukte. Jeg regner med at de tenker på at eiendommen er rimelig sammenlignet med andre boliger i området. 2. Jeg synes det er interessant å se hva andre mener om det jeg syntes var et helt absurd spørsmål. (At de viste interesse huset er helt greit, men oppfølgingsspørsmålet var ikke greit) Jeg gikk ikke inn i diskusjon med dem. Anonymkode: 7daf4...cce 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #16 Skrevet 17. juni 2022 Kommer fra en liten bygd, der noen brukte lignende fremgangsmåte mot eldre/ middelaldrende. Vet om flere som opplevde dette veldig støtende, nesten litt utrygt at noen kom på døren og var insisterende. Tror faktisk de fikk med grendalaget også, og prøvde å ta det opp på kommunestyremøte. Tror det handler om at en del unge tror de skal få alt i hendene. Det er for dyrt å bygge, påstår de. Må innrømme at jeg ser på sånne mennesker som veldig spesielle. Anonymkode: 94c55...5f7 9
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #17 Skrevet 17. juni 2022 Jeg er 55, og bor på landet/tettsted. Mange på min alder her har begynt å selge stort hus med hage, og kjøpt leilighet. Mange beholder hytta, og mange har bobil. Jeg ønsker meg leilighet, men mannen nekter 🙃 Anonymkode: 6f357...bb6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #18 Skrevet 17. juni 2022 Vil ikke si at et hus med trapper er typisk førstegangsbolig akkurat. Uansett, hvorfor bry seg om hva andre mener? Så lenge boligen oppfyller deres behov, er det jo helt ok. Anonymkode: 988e7...f12 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #19 Skrevet 17. juni 2022 Husflue skrev (19 minutter siden): Hvis du treffer på dem igjen så forslå en campingvogn kan være midt i blinken for dem😂 God idé 😂 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Noen er kritisk til at "eldre" bor i større boliger, eller boliger de antar ikke dekker de eldres behov, lenger enn nødvendig. Anonymkode: e0b44...d28 Det er dette jeg tror de tenkte. Denne boligen passer godt for småbarnsfamilier, med ikke like godt for familier med større barn og tenåringer, eller eldre. Det var sikkert derfor de tenker på det som et"førstekjøpsbolig". Anonymkode: 7daf4...cce 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #20 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kommer fra en liten bygd, der noen brukte lignende fremgangsmåte mot eldre/ middelaldrende. Vet om flere som opplevde dette veldig støtende, nesten litt utrygt at noen kom på døren og var insisterende. Tror faktisk de fikk med grendalaget også, og prøvde å ta det opp på kommunestyremøte. Tror det handler om at en del unge tror de skal få alt i hendene. Det er for dyrt å bygge, påstår de. Må innrømme at jeg ser på sånne mennesker som veldig spesielle. Anonymkode: 94c55...5f7 Jeg blir ikke akkurat sjokkert over å høre at det skjer flere plasser. Jeg håper det ikke sprer om seg, for selv om jeg tåler det vet jeg om mange, spesielt eldre, som ville blitt usikre og utrygge om de hadde fått en slik henvendelse. Anonymkode: 7daf4...cce 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå