Gå til innhold

Blir satt opp på 9,5-11 timers vakter i sommerturnusen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp begynt i ny jobb. Sommerturnusen er nå blitt lagt og jeg bemerker meg at jeg har blitt satt opp på flere 9,5-11,5 timers vakter. Er dette virkelig lov? 

Anonymkode: 96aa8...304

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har nettopp begynt i ny jobb. Sommerturnusen er nå blitt lagt ut og jeg bemerker meg at jeg har blitt satt opp på flere 9,5-11,5 timers vakter. Er dette virkelig lov? 

Ooops. Ble borte et ord. 

Skrevet

Du må jo nesten sjekke hva som står i kontrakten din... Men ja, i utgangspunktet er det fullt lovlig. Er det snakk om overtid utover normal arbeidstid skal du ha overtidsbetalt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har nettopp begynt i ny jobb. Sommerturnusen er nå blitt lagt og jeg bemerker meg at jeg har blitt satt opp på flere 9,5-11,5 timers vakter. Er dette virkelig lov? 

Foreslår du snakker med tillitsvalgt, leder eller andre med kompetanse der du jobber og får forklart tariffavtalen deres og hva som er lokale avtaler. 

Anonymkode: 8b62c...739

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (29 minutter siden):

Du må jo nesten sjekke hva som står i kontrakten din... Men ja, i utgangspunktet er det fullt lovlig. Er det snakk om overtid utover normal arbeidstid skal du ha overtidsbetalt.

Hvis man følger AML er det ikke lov, det er ikke lov å planlegge for overtid. Dog så er det en del tariffavtaler som kan avvike fra AML der tillitsvalgte har inngått egen avtale med arbeidsgiver, så TS må nesten sjekke hva som gjelder i tariffavtalen. 

Anonymkode: 1c4c5...ab9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva jobber du som? Jeg vet at noen leger jobber lengre vakter, men tror det da er snakk om hvilende nattevakter og sånt.

Er du lege?

Anonymkode: 7119e...547

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Knirke said:

Hva regnes som normal arbeidstid da? Vi får ikke overtidsbetalt. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Foreslår du snakker med tillitsvalgt, leder eller andre med kompetanse der du jobber og får forklart tariffavtalen deres og hva som er lokale avtaler. 

Anonymkode: 8b62c...739

Det er snakk om en liten bedrift som ikke er tilknyttet noen fagforening og ikke har noen tariffavtale. Leder - som da er eneste leder - sier at det er lovlig. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis man følger AML er det ikke lov, det er ikke lov å planlegge for overtid. Dog så er det en del tariffavtaler som kan avvike fra AML der tillitsvalgte har inngått egen avtale med arbeidsgiver, så TS må nesten sjekke hva som gjelder i tariffavtalen. 

Se svar over. Bedriften har ingen tariffavtale. Hva er AML? Er det arbeidsmiljøloven?

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva jobber du som? Jeg vet at noen leger jobber lengre vakter, men tror det da er snakk om hvilende nattevakter og sånt.

Er du lege?

Jobber på restaurant. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Ut ifra din situasjon høres ikke dette lovlig ut nei. Dessverre mange useriøse arbeidsgivere som utnytter unge arbeidstaker, fordi det er mangel på jobber, lett å finne erstattere.

Anonymkode: 10464...088

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du lege?

For leger er inntil 19 timer lov, men da skal det i teorien være 3 timer hvile på et flertall av vaktene, noe ingen bryr seg om. Vakter med hvilende vakt deler av tiden kan gå over dager. For legevakt er det ingen grenser for hva man kan pålegges.

Anonymkode: 5daba...2e8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Ut ifra din situasjon høres ikke dette lovlig ut nei. Dessverre mange useriøse arbeidsgivere som utnytter unge arbeidstaker, fordi det er mangel på jobber, lett å finne erstattere.

Anonymkode: 10464...088

Jeg er over 30, men har aldri vært borti lignende i hele mitt liv. Alle jeg har jobbet hos før har forholdt seg til 8-timers vakter. De tilfellene jeg har jobbet utover 8 timer før, har det vært på grunn av sykdom og da var det ikke planlagt. Jeg har da selvfølgelig blitt SPURT om jeg ønsker og har da hatt muligheten til å si nei.

AnonymBruker
Skrevet

Aml åpner for vakter på 12,5 timer. Organiseringen rundt dette følger gitte kriterier, snakk med din leder evt tillitsvalgt om hva som gjelder på din arbeidsplass.  

Anonymkode: 7a1b0...723

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nesten 12 timer på resturant? Åh wow.....  brutalt.
Jeg jobber også 12timers vakter en gang i blandt, men det er mest en kontorjobb og jeg har mulighet til å hvile, strekke på beina. På en resturant er man jo på føttene hele tiden og tempoet er som regel høyt.

At det er lov er en ting. En annen ting er om det egentlig er greit gjort mot et menneske. Man blir jo fullstendig utkjørt.
Er det mange slike vakter du har?
Hva står i kontrakten din? Er du fast ansatt, deltid, tilkalling?

Anonymkode: 873ee...8f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva regnes som normal arbeidstid da? Vi får ikke overtidsbetalt. 

Det er snakk om en liten bedrift som ikke er tilknyttet noen fagforening og ikke har noen tariffavtale. Leder - som da er eneste leder - sier at det er lovlig. 

Se svar over. Bedriften har ingen tariffavtale. Hva er AML? Er det arbeidsmiljøloven?

Jobber på restaurant. :) 

Siden det ikke er andre ordninger/tariffavtaler (slik det f. eks. er i helsevesenet), så gjelder da AML. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/

Altså maks 9 timers arbeidstid i løpet av et døgn. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Aml åpner for vakter på 12,5 timer. Organiseringen rundt dette følger gitte kriterier, snakk med din leder evt tillitsvalgt om hva som gjelder på din arbeidsplass.  

Anonymkode: 7a1b0...723

Hvor finner man mer informasjon om dette isåfall? Som nevnt over så er dette snakk om et lite sted som ikke er tilknyttet noen fagforening. 

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber også 12timers vakter en gang i blandt, men det er mest en kontorjobb og jeg har mulighet til å hvile, strekke på beina. På en resturant er man jo på føttene hele tiden og tempoet er som regel høyt.

At det er lov er en ting. En annen ting er om det egentlig er greit gjort mot et menneske. Man blir jo fullstendig utkjørt.

Ja, det er brutalt. :) 
Nå I sommer? 5 stykker. 

Jeg er fast ansatt, men har heldigvis prøvetid. :) Den uken er jeg satt opp nesten 50 timer... 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Siden det ikke er andre ordninger/tariffavtaler (slik det f. eks. er i helsevesenet), så gjelder da AML. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/

Altså maks 9 timers arbeidstid i løpet av et døgn. 

Takk for svar. :) 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvor finner man mer informasjon om dette isåfall? Som nevnt over så er dette snakk om et lite sted som ikke er tilknyttet noen fagforening. 

Ja, det er brutalt. :) 
Nå I sommer? 5 stykker. 

Jeg er fast ansatt, men har heldigvis prøvetid. :) Den ene uken er jeg satt opp nesten 50 timer... 

Takk for svar. :) 

Skrevet

Noen avtaler gir rom for gjennomsnittlig arbeidstid ila 6 uker f.eks. 

Eksisterer dette i bedriften?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er du lege?

Leger er unntatt  arbeidsmiljøloven og kan jobbe 19 aktive timer i strekk

Anonymkode: 8aa1d...002

Skrevet (endret)

Du er blitt fast ansatt og starter med å jobbe 50 timers uker og vakter opp mot 12 timer? Hva er avtalen mtp. på lønn siden du er fast ansatt, er det utbetalt etter timer eller skal du få fast månedslønn? Om det er det siste så mistenker jeg at sjefen har en plan om å "gjennomsnittsberegne" timene dine. Dvs. at du får mer vakter nå og jobber mindre utover høysesong og han sier det jevner seg ut. Dvs. du går glipp av masse overtidsbetaling osv...

Jeg får en litt dårlig følelse her. Kjenner også igjen fra restaurantbransjen at man ofte blir stående over oppsatt tid, så visst du faktisk er satt opp på en 12 timers vakt til stengetid, så må du kanskje regne med at du kommer til å jobbe lenger da det fortsatt er oppgaver igjen å gjøre når restauranten har stengt, pluss folk som blir sittende over fordi de kommer i siste liten. Derfor er det i det hele tatt ganske sykt at du blir satt på så lange vakter i utgangspunktet.

Pass godt på å føre absolutt alt du jobber av timer for deg selv, slik at du har dokumentasjon på hva du faktisk har jobbet. Det kan være at du får bruk for dette senere, visst du oppdager at du feks. jobber mye over fastlønn.

Har dessverre ikke noen gode råd, annet enn at de finner på mye rart i restaurantbransjen og dessverre får noen ofte komme unna med det. Generelt sett ville jeg nok sett meg om etter annen jobb sporenstreks, da ting som regel ikke blir bedre, bare verre og å starte på denne måten lover ikke bra. Ville lest kontrakten godt før jeg signerte, og passe på at du har prøvetid å forholde deg til.

Endret av lillsunshine
  • Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

I restaurantbransjen er det helt vanlig med 12 timers vakter. Er det i tillegg snakk om sesongjobb er det ofte flat lønn og ingen overtidsbetaling. Jeg var ansatt et sted hvor jeg jobbet opptil 16 timer i døgnet. Overtid var innbakt i månedslønna, dvs at slike dager skjelden gjorde utslag med mindre det totale timetallet ila en måned oversteg grensen for hva som sto i kontrakten.

Om det er greit er en helt annen sak. Derfor burde man være organisert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg og jobber lange vakter av og til. Innen helse, mer en slags vaktfunksjon (ikke lege). 
Går helt greit da det som oftest er rolige perioder. 
Da vi begynte med dette var det en prosess med samtaler med oss ansatte, tillitsvalgte osv. 

Høres ekstremt merkelig ut at ts bare har fått dette tredd nedover hodet…ikke greit. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...