AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #1 Skrevet 17. juni 2022 Jeg er helt, helt åpen for at jeg er den som er kjip her, men vil gjerne ha innspill. Samboeren min har en tendens til å fiske etter skryt til stadighet, og jeg kan ikke hjelpe for at jeg syns det er rimelig barnslig.. For eksempel var vi ute og kjørte her om dagen etter en skikkelig regnskur. Det står noen mennesker på et busstopp vi skal forbi, rett ved en stor søledam. Samboeren min svinger unna søledammen slik at han ikke spruter vann på de som står langs veien, og så sier han "Se, var jeg ikke flink nå? Jeg sprutet ikke vann på dem ". Jeg blir litt perpleks, tenker at det skulle da bare mangle? "Joda, kjempeflink..." sier jeg litt usikkert, for jeg er ikke vant til at voksne mennesker skal ha skryt for helt normale ting.. Et annet eksempel er ting han gjør hjemme. Han er arbeidsledig nå, men jobber litt som freelancer, og har veldig, veldig rolige dager. Står opp rundt klokken 11, ser serier på tv, jobber litt et par timer i løpet av dagen. Og med en gang han jobber mer enn en times tid, så begynner han igjen, "I dag har jeg vært flink, ikke sant? nå skal jeg slappe av resten av kvelden!". Samme om han setter på en vaskemaskin, støvsuger eller hva som helst av småoppgaver. "Er jeg ikke flink?". Joda, men er du er barn? Hvis jeg ikke bekrefter at han er flink så har han en tendens til å tro at jeg er sur. Er det normalt at voksne folk trenger så mye skryt? Han er i starten av trettiårene... Anonymkode: bde01...6ac 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #2 Skrevet 17. juni 2022 Når jeg skulle svare i denne tråden at jeg bekrefter og skryter av noe han har gjort hver dag så er det ikke akkurat dette jeg tenker på.. har ei venninne som er sånn, men jeg er glad i henne og bekrefter henne så ler vi sammen. Hun ble mishandlet i barndommen og fikk aldri bekreftelse på noe, ikke skryt heller. Så hun er spesiell der og jeg forstår det. Kjæresten din minner veldig om henne, bare at hun går i traumeterapi og jobber med det, å bli tryggere og bekrefte og skryte av seg selv for sånne ting. Har han vært gjennom noe lignende eller Aldri ble sett? Anonymkode: e057a...088 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #3 Skrevet 17. juni 2022 Heh😅 Vet ikke helt, tror mange kan fiske etter skryt og ønske at noen ser dem og ser hva de gjør for deg/familien/samfunnet, men de færreste sier "se så flink jeg var nå!!" Min mann gjør mye bra og er opptatt av å gjøre det som er rett, men han synes det er feil å trekke det frem. Poster ikke sånt på sosiale medier for eksempel. Kanskje det handler om motivasjon for å gjøre gode gjerninger? Fordi man ønsker oppmerksomhet og kred for det, vs. fordi man vil ha den gode følelsen med seg selv. Anonymkode: 56097...2f9 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #4 Skrevet 17. juni 2022 Det verste jeg vet er folk som fisker etter skryt, eller har et behov for bekreftelse hele tiden. Det blir så ufattelig falskt om man skal måtte gi slike ting når man blir bedt om det. Dessuten er folk som trenger bekreftelse støtt og stadig ikke akkurat noe jeg vil definere som partnermateriale. Tyder på en veldig høy grad usikkerhet. Anonymkode: fd0e4...cb5 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #5 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Er det normalt at voksne folk trenger så mye skryt? Han er i starten av trettiårene... Anonymkode: bde01...6ac Nei det er ikke normalt. Man skryter heller ikke av ting det er naturlig og forvente fra voksne folk. Neste gang han fisker etter skryt for ett eller annet man naturlig forventer, så spør om han vil ha en premie. Kanskje han tenker seg om. Anonymkode: aae2a...421
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #6 Skrevet 17. juni 2022 Denne mannen har nok hatt en helt jævlig oppvekst. Skryt av han du, det går over når han vet at du ser på han som god og flink. Anonymkode: 16907...1d3 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #7 Skrevet 17. juni 2022 Kanskje han håper du skal se at han står på som arbeidsledig? Det er jo ikke akkurat en situasjon som gir mye god feedback, bare mindre penger, avslag eller intervju en ikke får jobb på...helt til man får jobb. Anonymkode: d8ac1...3c6 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #8 Skrevet 17. juni 2022 Høres ut som fyren din, lider av dårlig selvbilde, kombinert med å prøve å holde humøret oppe. Tydelig at han føler på å være en god person, når han får til noe, og ikke føler seg helt udugelig. Og har ekstra behov for å bli sett. Anonymkode: 7c477...4f8 1
Isambard Skrevet 17. juni 2022 #9 Skrevet 17. juni 2022 Det høres litt merkelig ut. Kan det være han føler på at du ser ned på ham eller noe? Er det derfor han vil rette oppmerksomheten mot det bra han gjør? Det skinner jo gjennom at du ikke er kjempeimponert over hvordan han bruker dagene sine. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #10 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje han håper du skal se at han står på som arbeidsledig? Det er jo ikke akkurat en situasjon som gir mye god feedback, bare mindre penger, avslag eller intervju en ikke får jobb på...helt til man får jobb. Anonymkode: d8ac1...3c6 Det har du nok rett i. Godt poeng. Anonymkode: 16907...1d3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #11 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Denne mannen har nok hatt en helt jævlig oppvekst. Skryt av han du, det går over når han vet at du ser på han som god og flink. Anonymkode: 16907...1d3 Nei, det går ikke over av at han får skryt. Jeg har møtt typen. Det som fikk det til å gå over var at jeg til slutt gjorde et poeng av det, til andre også. "Det er så viktig at dere gir Petter bekreftelse for dette. Han trenger det." Anonymkode: 44e70...6aa 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #12 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det går ikke over av at han får skryt. Jeg har møtt typen. Det som fikk det til å gå over var at jeg til slutt gjorde et poeng av det, til andre også. "Det er så viktig at dere gir Petter bekreftelse for dette. Han trenger det." Anonymkode: 44e70...6aa Oj da! Du høres litt ond ut. Stakkars mann. Anonymkode: 16907...1d3 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #13 Skrevet 17. juni 2022 Jeg har faktisk ett familie-medlem som oppfører seg på denne måten. Hvis hun for eksempel skal lage middag til seg selv, og så spiser hun opp det aller meste. I "beste" fall, så har man kanskje en halv potet, og en håndfull biter med grønnsaker igjen etter at hun er ferdig. Men å faktisk koke nok poteter til HELE familien, det tenker hun aldri over. Eller hun bryr seg ikke. men likevel skal hun absolutt skryte av seg selv hele tiden. "er det ikke fantastisk å få middag når du kommer hjem fra jobb?" kan hun spørre ektemannen sin. eller "se, så fantastisk flink kokk jeg er!" liksom, og flere andre lignende kommentarer. Men når ektemannen hennes skal lage middag, så lager han jo selvfølgelig mer enn nok til både seg selv og til henne, pluss de fire barna deres. Likevel har jeg aldri hørt ham skryte uhemmet av seg selv, og kreve at noen andre skal gi ham mest mulig ros på grunn av dette. Anonymkode: 36b71...c5d
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #14 Skrevet 17. juni 2022 Mitt råd er å ikke gi ros når han ber om drt. Men gi ros når han minst forventer det. Finn på hva som helst. Bare han selv ikke har lagt opp til rosen. Er råd jeg selv fikk iht iht å håndtere en som var veldig disfunksjonell i livet mitt. Råd gitt av en psykolog. Det fungerte overraskende bra. Feks, den genseren kledde du. Syntes det er bra du har fått sendt noen søknader. Dette taklet du bra. Osv i situasjoner der han selv ikke har lagt på til å bli roset Anonymkode: 7c477...4f8 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #15 Skrevet 17. juni 2022 Det høres litt spesielt ut ja - men jeg la merke til dette med «så nå kan jegslappe av resten av kvelden». Kan det være at han føler han må forsvare/vise at han har gjort noe, for hvis ikke kommer du til å pirke på det senere? Anonymkode: 53041...660 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #16 Skrevet 17. juni 2022 Litt spesielt om det skjer så ofte. Handler vel mer om usikkerhet hos han. Hvis jeg jobber en ekstra time, så kan jeg fint tenke inni meg "Nå er jeg fornøyd". Men jeg har ikke behov for å si det til andre. Jeg er ikke så usikker på meg selv. Jeg vet når jeg presterer bra og når jeg presterer dårlig. Anonymkode: 214e3...c85
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #17 Skrevet 17. juni 2022 Jeg og kjæresten gir hverandre skryt og bekreftelse hele tiden, vi er litt kvalme der nesten. Men vi er nyforelsket, og synes alt den andre er og sier og gjør er helt fantastisk. Synes det er fint vi er sånn da, det gjør godt med komplimenter fra den man elsker. Men det å fiske etter skryt som han her gjør, det er litt rart.. kan du ikke snakke med han om det? Føler som andre her at det kanskje ligger en litt radbrukket selvtillit eller noe under der, bare det å være arbeidsledig er jo sykt lite kult og en knekk for selvtilliten, så han trenger kanskje VELDIG å føle at han er flink og bra og et topp menneske og at det er en mening i livet. Anonymkode: 8b43a...898 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #18 Skrevet 29. juni 2022 Jeg har grublet en stund på responsen jeg fikk her, og tenkt nøye over om det kanskje er sånn at jeg får han til å føle seg mindreverdig. Det er ikke helt umulig at det stemmer. Samtidig tror jeg dette er litt sånn han bare er. I det siste har jeg også lagt merke til at han kommuniserer med meg litt som et barn kanskje ville gjort med moren sin. Dette blir en tenkt situasjon, men hvis han for eksempel hadde kastet noe i søpla fra andre siden av rommet, og han traff, så ville han garantert sett på meg og sagt "Se jeg traff! Tror du jeg får det til en gang til?", og jeg blir litt paff kjenner jeg For hvordan responderer jeg uten at det høres ut som jeg snakker til et barn? Dette er oppførsel jeg forventer av en seksåring som får til noe han syns er stas. Han er en oppegående og empatisk fyr, men jeg begynner å stusse på om han er litt fanget i en barnslig måte å kommunisere på. Kanskje han fikk for lite oppmerksomhet som barn.. Anonymkode: bde01...6ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå