AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #1 Skrevet 17. juni 2022 Et innlegg fra en barnehagestyrer: https://www.klikk.no/foreldre/kommentarer/kommentar-vi-ma-slutte-a-gi-barn-premie-for-a-vaere-normale-7164303 Hun mener det er for mye premiering og at mange barn premieres for ting de klarer helt fint og har klart lenge. Typ klistremerke for å gå på do når det er lenge siden de slutta med bleie. Premiering for å oppfylle en aldersadekvat forventning. Jeg er litt delt, fordi jeg tror på positiv forsterkning. Jeg tror det er viktig å få ros for det positive man gjør og belønning for å strekke seg og få til vanskelige ting. Men det kan vel også bikke over. Å få kjøpe seg typ et helt Lego-sett fordi man var hos legen for eksempel, litt overkill med mindre barnet har helt legeangst og faktisk var kjempeflink. Hva mener du? Hvor legger dere lista? Anonymkode: 161a0...41b
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #2 Skrevet 17. juni 2022 Heller premie for legebesøk enn premie for å gå på do. Vi premierer der vi trenger å premiere og tenker at en bhgstyrer bør passe seg litt for å dømme andre så mye, hun vet ikke hva som er grunnen til at man velger som man gjør. Anonymkode: e49cb...05b 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #4 Skrevet 17. juni 2022 "Hvis en fireåring går på do og tisser, er det da riktig å si: «Nå var du flink»? Nei, for det er en aldersadekvat forventning om at barna skal klare å tisse på do når de er fire år." Jeg synes det er irrelevant at det er en "aldersadekvat forventning", dersom akkurat dette barnet har slitt lenge med akkurat dette og endelig får det til f.eks. Men er enig i at det er unødvendig å premiere ting som er "lett" for barnet og som det har gjort hundre ganger før. Vi premierer for et par ting som jevnaldrende klarer uten problemer, men som er en utfordring for akkurat vårt barn. Men vi premierer ikke for ting som går av seg selv for ham, selv om andre på samme alder kanskje ikke klarer det samme. Og det er ikke snakk om en legoeske for en liten prestasjon liksom. 😛 Premierer heller ikke for blodprøver f.eks., selv om han synes det er grusomt, da får han jo premie fra skuffen der, og det holder i massevis. Anonymkode: f3f3d...2a8 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #5 Skrevet 17. juni 2022 Jeg kan bruke premie om det er noe jeg vet kan være gunstig! For eksempel er det nå sommerles. Barnet har slitt litt med lesing i 1.klasse, og det har løsnet i løpet av 2.klssse. Nå trenger barnet mengdetrening. Barnet er godt i gang, og har hatt utrolig fremgang! Gledelig! De får jo premier underveis gjennom sommerles. Jeg har sagt at om barnet leser 1000 sider, så får barnet 100 kr av meg. Leser barnet 2000 sider, blar jeg opp 200 kr. Barnet leser lette bøker med litt bilder etc. Så antall sider vokser raskt. I går leste barnet 60-80 sider. Kanskje feil å stimulere barn på denne måten, men det å få til lesing skikkelig vil gjøre livet og skolegang så utrolig mye lettere. Så...litt i de baner jeg tenker! Anonymkode: 7f7e5...f28 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #6 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): "Hvis en fireåring går på do og tisser, er det da riktig å si: «Nå var du flink»? Nei, for det er en aldersadekvat forventning om at barna skal klare å tisse på do når de er fire år." Jeg synes det er irrelevant at det er en "aldersadekvat forventning", dersom akkurat dette barnet har slitt lenge med akkurat dette og endelig får det til f.eks. Men er enig i at det er unødvendig å premiere ting som er "lett" for barnet og som det har gjort hundre ganger før. Vi premierer for et par ting som jevnaldrende klarer uten problemer, men som er en utfordring for akkurat vårt barn. Men vi premierer ikke for ting som går av seg selv for ham, selv om andre på samme alder kanskje ikke klarer det samme. Og det er ikke snakk om en legoeske for en liten prestasjon liksom. 😛 Premierer heller ikke for blodprøver f.eks., selv om han synes det er grusomt, da får han jo premie fra skuffen der, og det holder i massevis. Anonymkode: f3f3d...2a8 Ja, det er helt sant og et perspektiv hun ikke berørte i det hele tatt. At barn er ulike og kan ha utypiske utfordringer. Anonymkode: 161a0...41b
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #7 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg kan bruke premie om det er noe jeg vet kan være gunstig! For eksempel er det nå sommerles. Barnet har slitt litt med lesing i 1.klasse, og det har løsnet i løpet av 2.klssse. Nå trenger barnet mengdetrening. Barnet er godt i gang, og har hatt utrolig fremgang! Gledelig! De får jo premier underveis gjennom sommerles. Jeg har sagt at om barnet leser 1000 sider, så får barnet 100 kr av meg. Leser barnet 2000 sider, blar jeg opp 200 kr. Barnet leser lette bøker med litt bilder etc. Så antall sider vokser raskt. I går leste barnet 60-80 sider. Kanskje feil å stimulere barn på denne måten, men det å få til lesing skikkelig vil gjøre livet og skolegang så utrolig mye lettere. Så...litt i de baner jeg tenker! Anonymkode: 7f7e5...f28 Ikke dumt Forhåpentligvis løsner det såpass at det blir moro å lese og det blir da en periode med vinn-vinn penger OG leseglede. Anonymkode: 161a0...41b
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #8 Skrevet 17. juni 2022 Hun skriver det i siste avsnitt, at det handler om "helt oppegående barn" og at det kan fungere i overgangsfaser, men innlegget kunne nok vært bedre hvis hun hadde poengtert akkurat det litt tidligere. Når man legger dette til grunn forstår man nok hovedbudskapet hennes. Selv er jeg helt enig med henne. Det å premiere helt normal oppførsel er ingen god strategi i lengden. Anonymkode: 46341...cca 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå