Gå til innhold

Hvor lenge overlever man høyt blodtrykk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man kutter ut blodtrykksmedisin og går rundt med rundt 160-180/100-110 i blodtrykk?

Anonymkode: d610e...e8c

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lenge. Helt til du får hjerneslag. Men det trenger du ikke dø av heller så.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
KristinF skrev (1 minutt siden):

Lenge. Helt til du får hjerneslag. Men det trenger du ikke dø av heller så.

Og det trenger ikke skje det heller. Det er bare snakk om noe økt risiko etter mange år med høyt blodtrykk. 

Anonymkode: 46d23...f3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det henger mest sammen med hvorfor man har høyt blodtrykk. Hvis man har høyt blodtrykk fordi man har hjertesvikt, sykelig fedme, diabetes eller annen underliggende sykdom, er sjansen større for at kroppen tar skade av det og man risikerer å dø for tidlig. Samme hvis det er mange i familien som har hatt hjerte/kar-sykdommer i relativ ung alder. Hvis man har høyt blodtrykk uten annen underliggende sykdom, og har få eller ingen tilfeller av hjerte/kar-sykdommer i familien, er det vel litt som et lotteri; man vet ikke hvem som vinner og hvem som taper.

Anonymkode: 802a9...fb7

AnonymBruker
Skrevet

Er vel mulig for Alle å redusere blodtrykket gjennom sunn mat og trening?

Anonymkode: 6c5f9...36c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er vel mulig for Alle å redusere blodtrykket gjennom sunn mat og trening?

Anonymkode: 6c5f9...36c

Nei, ikke når man har en underliggende tilstand, da er det medisiner.

Anonymkode: eb86c...b65

• Liker 2
Skrevet (endret)

Etterhvert som du eldes, så kommer du mest sannsynligvis til å få en eller annen grad av hjertesvikt, nyresvikt og retinopati, samt økt risiko for hjerneslag. Du har også økt risiko for aneurismer, sånn som AAA, som kan rumpere.

Du kan bruke Norrisk 2 for å vurdere risikoen for kardiovaskulære sykdommer og død.

Edit: ser nå at jeg skrev i "du"-form, og det ble litt stygt 😅 Husk at dette er statistikk og beregninger på befolkningsnivå, det betyr ikke at DU eller dine nærmeste 100% sikkert blir rammet av det.

Endret av FeiteFrida
AnonymBruker
Skrevet

Hmm. Takk for info. Da dropper jeg den muligheten. 

AnonymBruker
Skrevet

Noe spesiell grunn til at du ikke vil gå på medisiner? Får du bivirkninger kan det være andre typer du kan prøve?

Høyt blodtrykk er ikke spesielt bra for kroppen..

Anonymkode: a4d18...5cd

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt hva som er grunnen for at du vil droppe medisiner jeg?

Anonymkode: eb86c...b65

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis man kutter ut blodtrykksmedisin og går rundt med rundt 160-180/100-110 i blodtrykk?

Jeg har gått noen år med forhøyet blodtrykk. Fastlegen min sendte henvisning til hjerteavdelingen for ultralydundersøkelse av hjertet. Det resulterte i mer medisin. Hadde blodtrykksenkende medisiner fra før. Fikk en type medisin til for å få ned undertrykket og senke tempoet på hjertet. 

Jeg hater å ta tabletter, men kjenner at det er et nødvendig onde. En ting er at jeg ble mye bedre opplagt og ikke så fort sliten som før. For det andre så er sjansen for hjerneslag og andre hjerte/kar sykdommer redusert. Det frister ikke å bli sittende på sykehjem som en grønnsak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...