AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #1 Skrevet 17. juni 2022 Har et barn på 3,5 som har hatt litt problemer med vondt i beina. Litt diffust da vi først sjekka det opp, men det ble tatt røntgen og gjort gode undersøkelser før et drøyt års tid siden. Fant ingenting. Det har fortsatt vært smerter i beina, men de er nå lokalisert til bak knærne, og spesielt det venstre. Det kommer klager på smerter ut av det blå innimellom, men ikke ofte. Som regel er det i sammenheng med å bli båret "feil", og alltid hvis barnet har sittet på nakken. Smertene kommer etter at barnet settes ned igjen. Hyler i smerte og vil ikke stå på beina. Går over i løpet av et minutt eller to. Det jeg da tenker - kan det være noen nerver som kommer i klem ved diverse aktiviteter eller stillinger? De siste dagene har det også vært et par episoder med vondt i albueleddet, innvendig. Har kommet i liggende stilling, liggende på denne armen. Igjen - noe som kommer i klem? Skal selvfølgelig kontakte legen og høre om en time etterhvert, men ønsker å høre om noen har vært borti noe lignende? Frisk og aktiv ellers. Anonymkode: 78b68...dfa
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #2 Skrevet 17. juni 2022 Det eneste jeg kan koble det til hos oss er at det ene barnet alltid satt litt krøllete med beina i bilstolen og enten slappet av eller sovnet, og våknet med et vræl hver gang fordi beinet hadde sovnet. Men å si om det alltid var på samme sted, det vet jeg ikke... Men det stemmer med hyling og at det går over etter to minutter. Anonymkode: 11871...fc0
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #3 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det eneste jeg kan koble det til hos oss er at det ene barnet alltid satt litt krøllete med beina i bilstolen og enten slappet av eller sovnet, og våknet med et vræl hver gang fordi beinet hadde sovnet. Men å si om det alltid var på samme sted, det vet jeg ikke... Men det stemmer med hyling og at det går over etter to minutter. Anonymkode: 11871...fc0 Takk for innspill! Kan jo absolutt være at beina sovner, og det er jo kjempevondt når de "våkner" igjen! Eneste jeg tenker på rundt det, er at det er forholdsvis kort tid på arm eller nakke som skal til, så jeg tror ikke noe rekker å dovne bort på den tiden 🤔 Men jeg vet jo ikke det sikkert! Anonymkode: 78b68...dfa
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #4 Skrevet 17. juni 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Har et barn på 3,5 som har hatt litt problemer med vondt i beina. Litt diffust da vi først sjekka det opp, men det ble tatt røntgen og gjort gode undersøkelser før et drøyt års tid siden. Fant ingenting. Det har fortsatt vært smerter i beina, men de er nå lokalisert til bak knærne, og spesielt det venstre. Det kommer klager på smerter ut av det blå innimellom, men ikke ofte. Som regel er det i sammenheng med å bli båret "feil", og alltid hvis barnet har sittet på nakken. Smertene kommer etter at barnet settes ned igjen. Hyler i smerte og vil ikke stå på beina. Går over i løpet av et minutt eller to. Det jeg da tenker - kan det være noen nerver som kommer i klem ved diverse aktiviteter eller stillinger? De siste dagene har det også vært et par episoder med vondt i albueleddet, innvendig. Har kommet i liggende stilling, liggende på denne armen. Igjen - noe som kommer i klem? Skal selvfølgelig kontakte legen og høre om en time etterhvert, men ønsker å høre om noen har vært borti noe lignende? Frisk og aktiv ellers. Anonymkode: 78b68...dfa Voksesmerter borreliose Rheumatoid artritt Mange muligheter, men voksesmerter er veldig vanlig. Husker jeg hadde det selv som barn og det var så vondt at jeg gråt noen ganger. Anonymkode: c24ce...99d
snillOnkel Skrevet 17. juni 2022 #5 Skrevet 17. juni 2022 Når smertene forsvinner høres det ikke veldig alvorlig ut. Har du inntrykk av at det virkelig er smerter? Kanskje barnet gjerne vil fortsette å sitte på nakken, og later som det har vondt og ikke kan gå?
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #6 Skrevet 17. juni 2022 snillOnkel skrev (40 minutter siden): Når smertene forsvinner høres det ikke veldig alvorlig ut. Har du inntrykk av at det virkelig er smerter? Kanskje barnet gjerne vil fortsette å sitte på nakken, og later som det har vondt og ikke kan gå? Voksne trodde jeg hadde for små sko, det var leddgikt 🙃 Barn klarer ikke alltid si nøyaktig hvor de har vondt. Anonymkode: dcdb6...15a 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #7 Skrevet 17. juni 2022 Har han vondt noe sted når han sover? Er det kun når og hver gang han sitter på ryggen? Hevelse, rødt el lign? Når skjer dette med albuen? Hva med om han sitter på gulvet, eller har løpt mye? Vanskelig å si med bare det du sier, da kan det være mye, men virker jo som utløsende faktor er klem i området rundt låret. Sovende føtter kan være både vondt og skummelt. Siden det skjer så raskt kan det også være dårligere sirkulasjon/oksygenmetning i blodet fra før? Er dette sjekket? Anonymkode: 2225c...d80
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #8 Skrevet 17. juni 2022 Takk for flere innspill! Det er helt klart ekte smerter, vi ser stor forskjell på "beina mine virker ikke", og et barn som sitter på knærne og roper au mens tårene spruter. Hvis vi skal rett i bilsetet, og det er vondt, så må barnet ha beinet utstrakt ut av setekanten til det gir seg. Er veldig konsekvent med at det er bak knærne hver gang, men det er jo selvfølgelig vanskelig å vite at det pekes på helt riktig sted. Klager innimellom på vondt i beina på natta, men da er det mer leggene. Men igjen, ikke godt å vite dette med plassering. Ingen hevelser eller rødhet. Ikke klart å pinpointe spesifikke situasjoner det skjer i, utover de gangene på nakken osv. Dette med albuen har vært i liggende stilling, og liggende på denne armen, mener jeg, så jeg har derfor tenkt at den stivner eller sovner. Men det har aldri skjedd før, og nå to ganger på et par dager. Ikke gitt det har noen sammenheng med beina, men verdt å gruble litt på allikevel, kanskje? Litt usikker på om sirkulasjon og oksygenmetning ble sjekket da vi så på dette sist, men jeg noterer meg det bak øret til legetimen! Anonymkode: 78b68...dfa
snillOnkel Skrevet 17. juni 2022 #9 Skrevet 17. juni 2022 hm, ikke for å ødelegge helgen din, men kanskje dere bør ta noen blodprøver? Av og til kan vondt i beina ("beinmargsspreng") være første tegn på leukemi
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #10 Skrevet 28. juni 2022 Siden du nevner leggene om natten og bak knærne på nakken..kan det være krampe? Anonymkode: 2225c...d80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå