Gå til innhold

Pensjonsutvalget: regn med å måtte stå i jobb flere år ekstra

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.nrk.no/norge/nye-pensjonsforslag_-sa-mye-lenger-ma-du-jobbe-1.16003879

Unge må regne med å jobbe i flere år enn mange av dagens pensjonister har gjort. Er du født på 90-tallet kan du måtte stå minst tre år ekstra i jobben.

Vanlig pensjonsalder for dem som er født på 90-tallet, blir nemlig rundt 70 og et halvt år – mot dagens 67 år. Nedre aldersgrense for å ta ut pensjon for denne gruppen økes fra 62 år til omtrent 65 og et halvt år.

Anonymkode: e2be2...563

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen som er overrasket og/eller sjokkert over dette?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Glad jeg ikke er ung i dag. Blir et rotterace på de

Anonymkode: 08f36...a8f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er triste nyheter. Det er økende tall med demente, og det er trasig at en skal slite hele livet - endelig ta ut pensjon, og da er en blitt dement. Det er sett opp regnestykke mot de som er uføre, altså det er de utgiftene som medfører dette. Norge bruker mye penger ufornuftig, og burde her snu pengestrømmen i riktig retning.

Anonymkode: 14a17...91d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har jo visst i over ti år at vi født etter 1967 (?) må jobbe mye lengre enn de før oss. For min del var jeg innstilt på at jeg måtte jobbe mye lengre enn det pensjonsutvalget kom frem til, så dette var en gledelig overraskelse.

Anonymkode: d2b44...dfa

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har jo visst i over ti år at vi født etter 1967 (?) må jobbe mye lengre enn de før oss. For min del var jeg innstilt på at jeg måtte jobbe mye lengre enn det pensjonsutvalget kom frem til, så dette var en gledelig overraskelse.

Dette gjelder vel de som er født på 90-tallet? De som er født før kan slappe av. 

Skrevet

Hvis du jobber på sykehjem er det bare å legge deg inn som pasient etter at du har oppnådd pensjonistalderen. Kroppen er mentalt og fysisk utslitt allerede ved 60 år. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette gjelder vel de som er født på 90-tallet? De som er født før kan slappe av. 

Nei, det gjelder alle født etter et 1963 eller 1967, husker ikke nøyaktig årstall. Pensjonsreformen kom en gang på midten/slutten av 2000-tallet, men da hadde de ikke en løsning for de født etter 60-tallet. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Nope... Men hvis du er født før 1960 kan du slappe av:

Q6wy1zJttsnCAoILLECdLgDquTIfdf5BDy7me_Dh

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan man ikke omdisponere arbeidskraften i Norge? Altfor mange butikker og butikkansatte. Folk burde få seg andre interesser enn shopping!

Anonymkode: d1d81...402

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan man ikke omdisponere arbeidskraften i Norge? Altfor mange butikker og butikkansatte. Folk burde få seg andre interesser enn shopping!

Dette med pensjonsalder handler mer om at vi ikke har råd til pensjon til en gigantisk eldrebølge enn det handler om at vi trenger mer arbeidskraft.

Anonymkode: c6e4d...d78

• Liker 3
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Alle arbeidsplasser er viktige. Hvor skulle disse ellers jobbe? 

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er triste nyheter. Det er økende tall med demente, og det er trasig at en skal slite hele livet - endelig ta ut pensjon, og da er en blitt dement. Det er sett opp regnestykke mot de som er uføre, altså det er de utgiftene som medfører dette. Norge bruker mye penger ufornuftig, og burde her snu pengestrømmen i riktig retning.

At det er uføretrygd som er skyld i?  Min teori er at det blir flere på uføretrygd hvis pensjonsalderen økes.  Det er ganske mange som faller av når de er 50-60. Da er mange utslitt, og det er flere som rammes av kreft og hjerte/kar med økende alder.  Da blir det flere på uføretrygd fra 62 år og oppover enn det er i dag.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette med pensjonsalder handler mer om at vi ikke har råd til pensjon til en gigantisk eldrebølge enn det handler om at vi trenger mer arbeidskraft.

Anonymkode: c6e4d...d78

Tull. Hundretusener er uføretrygdet og mange arbeidsledige. Det finnes max 26.000 ledige stillinger nå.

Anonymkode: b60a0...41f

Gjest Adobyen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tull. Hundretusener er uføretrygdet og mange arbeidsledige. Det finnes max 26.000 ledige stillinger nå.

Anonymkode: b60a0...41f

Nei, det er fordi statistikkene sier at levealderen øker. Derfor vil de ikke at folk skal motta alderspensjon så mange år.

Husk at uføre betyr at man er syke, og mange sykdommer reduserer levealderen. Jeg ble ufør etter mange år med løsemidler, og har ingen tro på å bli særlig gammel.

Endret av Adobyen
Skrevet

Dette kan være bra. Mange sliter med at de må slutte i jobben alt for tidlig. Dessuten holder kontakten med et arbeidsliv enn ofte friskere og yngre både fysisk og mentalt. Dessuten vil de ha bedre råd siden lønnet arbeid tross alt er bedre en pensjonsutbetaling. På den annen side vi det gå ut over de mulighetene man har som pensjonist til å reise og fokusere mer på egne behov. En løsning kan være å gi eldre arbeidstagere vesentlig mer ferie. For min del ville et forlenget arbeidsliv kombinert med f eks 2- 3 måneders ferie vært helt glimrende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tyv1 skrev (55 minutter siden):

Dette kan være bra. Mange sliter med at de må slutte i jobben alt for tidlig. Dessuten holder kontakten med et arbeidsliv enn ofte friskere og yngre både fysisk og mentalt. Dessuten vil de ha bedre råd siden lønnet arbeid tross alt er bedre en pensjonsutbetaling. På den annen side vi det gå ut over de mulighetene man har som pensjonist til å reise og fokusere mer på egne behov. En løsning kan være å gi eldre arbeidstagere vesentlig mer ferie. For min del ville et forlenget arbeidsliv kombinert med f eks 2- 3 måneders ferie vært helt glimrende.

Ikke ubetinget enig. Skal man ha ennå flere som bruker arbeidsplassen som oppbevaringsplass spør nå jeg. I min bransje er det et problem at mange over 60 gjør relativt mye mindre enn andre og har for mange goder, noe som går utover andre kolleger som da får betydelig økt arbeidsmengde. Det gjelder selvsagt ikke alle, men alt for mange pensjonister bruker den siste jobben før de faktisk går av som venterom. Det bidrar også til at yngre arbeidstakere ikke kommer til, ettersom stillingene forblir bundet opp lenger. 

Syntes egentlig det hadde vært bedre å sette ned pensjonene noe, heller enn å forlenge antall år, så kan folk ta ansvar selv og spare opp så mye ekstra de ønsker. Man er uansett sikret et minimum fra folketrygden selv om det skaleres ned litt. 

Det må bli slutt på å sy puter under armene til folk.

Anonymkode: 34ad1...51d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Økende tall med demente skyldes økende alder, ikke at man blir dement tidligere.

En 70-åring vil kunne leve godt og selvstendig til minst 90, moren min er 92 og trenger ingen hjelp. 20 år som pensjonist er ganske lenge det.

Anonymkode: 8e713...3ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Økende tall med demente skyldes økende alder, ikke at man blir dement tidligere.

En 70-åring vil kunne leve godt og selvstendig til minst 90, moren min er 92 og trenger ingen hjelp. 20 år som pensjonist er ganske lenge det.

Anonymkode: 8e713...3ac

Hun er heldig. Farmoren min ble 97, hun var hjemme og klarte seg til 96, men det er endel som kommer på sykehjem en god del år før det. Dessuten er det faktisk også noen som har gener som f.eks gir kreft. Moren min er 78 år, og har uhelbredelig kreft. Jeg håper hun blir 80, mormoren min ble nesten 81  hun hadde også kreft. Moren min har alltid levd sunt og aldri røyket eller drukket alkohol. Så jeg syns det er trist at de setter opp pensjonsalderen. Mange får færre år å være pensjonist. 

Anonymkode: 3788a...5fb

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...