Gå til innhold

Sønn snart 16 vant gavekort på trafikkskole - hvordan bruke det best mulig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn snart 16 var heldig å vinne gavekort på 5000 kr på trafikkskole. Det har utløpsdato om 1 år. Hvordan kan vi bruke dette på best mulig måte?  Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å starte med kjøretimer før han tidligst var 17 år, men på grunn av utløpsdato må vi bruke det før. Han har trafikalt grunnkurs og skal ikke ha moped. 

Anonymkode: 7cb2c...70d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selg det for 5000 og bruk pengene på kjøretimer om han ikke får brukt det før 😊

Anonymkode: 22e3f...81c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bare å starte med opplæringen? 5000kr er ikke så mange timer, og det er greit å komme i gang slik at man har et godt grunnlag for øvelseskjøring hjemme. Om dere syns det er tidlig å begynne to år før, så kan dere sikkert kjøpe en pakke om et år. 

Anonymkode: 7fd5c...a01

AnonymBruker
Skrevet

Siden det er ett år dere har så trenger dere jo ikke å tenke på det enda. Bruk tiden godt på øvelseskjøring, å så ser dere hva dere får for gavekortet når tiden nærmer seg 

Anonymkode: 5ce22...dad

AnonymBruker
Skrevet

Altså, kan dere ikke bare kjøpe alle kjøretimene før utløpsdato da? Forhåndsbetale for 5.000? 

Anonymkode: 59af6...f7d

AnonymBruker
Skrevet

Begynn å øvelseskjøre nå, book timer om 6 -7 mnd, ta de nært hverandre så dere får best brukt de. 

Anonymkode: bd535...a38

Skrevet

Bruk det på trafikalt grunnkurs. Alle som skal ta lappen må ha det før de starter med øvelseskjøring. Hva det koster vet jeg ikke, men det er på 17 timer og koster nok litt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Belima skrev (16 minutter siden):

Bruk det på trafikalt grunnkurs. Alle som skal ta lappen må ha det før de starter med øvelseskjøring. Hva det koster vet jeg ikke, men det er på 17 timer og koster nok litt.

Han har trafikalt grunnkurs 

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Min sønn snart 16 var heldig å vinne gavekort på 5000 kr på trafikkskole. Det har utløpsdato om 1 år. Hvordan kan vi bruke dette på best mulig måte?  Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å starte med kjøretimer før han tidligst var 17 år, men på grunn av utløpsdato må vi bruke det før. Han har trafikalt grunnkurs og skal ikke ha moped. 

Anonymkode: 7cb2c...70d

Hva koster trafikalt grunnkurs da, han må jo ha det før han får øvelseskjøre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han har trafikalt grunnkurs 

Snakk med den skolen som har gitt gavekortet og forhør dere om hvilke muligheter dere har. Kan dere ikke spare det til hans tid, så kan dere selge det, med mindre det står navn på det.

AnonymBruker
Skrevet

Ville nok prøvd å brukt det på et de obligatoriske kursene mtp hva de koster. Her jeg bor kostet bare de obligatoriske rundt 17000 til sammen, så hadde jeg rundt 10 kjøretimer oppå der igjen. Ble dyrt kan du si. 

Anonymkode: 64059...9d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville nok prøvd å brukt det på et de obligatoriske kursene mtp hva de koster. Her jeg bor kostet bare de obligatoriske rundt 17000 til sammen, så hadde jeg rundt 10 kjøretimer oppå der igjen. Ble dyrt kan du si. 

Men det er kanskje vanskelig å få til med tanke på at han bare er 16 år? 

Skrevet

Jeg hadde forhåndsbetalt noen av de litt dyrere timene, som langkjøring, mørkekjøring etc 😊

AnonymBruker
Skrevet

Det koster rundt 1000 kr per klokketime å kjøre med kjøreskolen, så 5000 kr er ikke så mye, egentlig. Hør om det går an å forhåndsbetale timer med gavekortet. Eventuelt kan dere prøve å selge det for 4500 kr til noen som driver med øvelseskjøring nå. Uansett er det vel ikke noen krise om han begynner å kjøre tidlig med kjøreskolen, de har en måte å lære bort på som de fleste foreldre klarer å matche privat. Det er lurt å få konkrete tips til hva man trenger å øve på fra kjøreskolen. Etter 5 klokketimer har det sett nok til å se hva som er hovedutfordringene hans med bilkjøring. 

Anonymkode: 58e9c...364

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde skapt et godt grunnlag for øvelseskjøring ved å bruke pengene på noen kjøretimer nå.

Det er anbefalt fra en del kjøreskoler, og jeg tenker det er en god ting.

Anonymkode: c59a7...fbb

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du gått på informasjonsmøtene om øvelseskjøring hos Statens vegvesen, hadde du fått beskjed om at vi anbefaler å starte øvelseskjøringen når eleven fyller 16 år.

Ta kjøretimene det kommende året, og øvelseskjør samtidig med ungdommen. Det aller beste er at eleven er på førerprøvenivå ett år før oppkjøring - altså 17 år. Da skal alt være på plass, slik at det siste året skal brukes på mengdetrening. La gutten kjøre til nabobyen, på ferietur, til ikea osv. Da får gutten masse erfaring i trygge rammer - med foreldrene ved sin side.

Alternativet er å ha denne mengdetrening ETTER å ha fått lappen - gutten opplever da masse nytt på egenhånd og det er da risikoen er stor.

Forskning viser at det er den første tiden etter at ungdommen har fått lappen som har mest risiko - og hvor ungdommen har flest ulykker.

Dersom ungdommen heller får disse erfaringene FØR lappen - altså sammen med foreldrene fra 17 til 18 år - er det mye tryggere og umgdommen blir en mye sikrere sjåfør etter oppkjøring.

Hilsen ansatt i Statens vegvesen.

Anonymkode: 6e9f8...e79

• Hjerte 1
Skrevet

Mine gutter forhåndsbetalte alle obligatoriske pakker. Fikk litt rabatt da. Også øvelseskjørte vi mye fra de var 16. Så hadde bare 4-5 "vanlige" kjøretimer. 

Kan også tipse om at enkelte forsikringsselskap har apper der man kan registrere kjøring. Får en del bonus på forsikringen da. Ene sønnen min hadde 40% bonus som 18-åring pga. denne ordningen.

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (11 timer siden):

Hva koster trafikalt grunnkurs da, han må jo ha det før han får øvelseskjøre. 

Det står jo i teksten du siterer at han har trafikalt grunnkurs. 

Anonymkode: 2ecdb...b4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...