AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #1 Skrevet 16. juni 2022 Han jeg dater nå nevner eksen sin noen ganger. F.eks. hvis vi snakker om et reisemål så kan det komme "der var jeg med eksen, var et fint hotell der", hvis vi snakker om mat en ikke liker "eksen min var veldig kresen i matveien, godt du ikke er det", osv. Jeg begynner å synes det er litt irriterende at hun dras opp ved gjevne mellomrom. Samtalene fortsetter ikke rundt henne, men slike tilfeller nevnes ofte i forbifarten. Overdriver jeg eller er det merkelig av han? Hadde det vært omvendt situasjon ville jeg heller sagt "der har jeg vært på ferie" uten å behøve å si hvem, eller som i det andre eksempelet "jeg kjenner noen som er kresne, det er ikke bra". Føler mange samtaler kan snus littegrann hvor man likevel får frem poenget uten at denne eksen må dras opp hver gang, selvom det jo dreier seg om henne. Jeg tror egentlig ikke han bryr seg noe om henne lenger, og jeg vil bare ikke være hun gærne sjalu dama.. Hva tenker dere?..:( Anonymkode: 3faf8...c7e 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #2 Skrevet 16. juni 2022 Jeg tenker at dette varierer fra par til par. Vi har snakket mye om ekser. Hva falt vi for med dem, hvordan var forholdene, hvorfor tok det slutt. Vi synes det er interessant. Men ingen av oss er sjalu, og vi er begge veldig sikre på at vi er den andres store kjærlighet. Vi følte oss en del fram i denne tematikken i starten - "er det greit at jeg forteller dette?" var et spørsmål som gikk igjen. Men jeg synes heller ikke det er noe rart at du reagerer som du gjør, og det er helt innafor å gi beskjed om det. Jeg ville gjerne visst det om min kjæreste tenkte på denne måten, for da hadde jeg selvsagt nevnt eksen minst mulig. "Hun gærne sjalu dama" blir du ikke før du klikker av å høre navnet hennes bli nevnt, vil overvåke ham eller stadig mistenker at han er interessert i andre. Anonymkode: f4225...ff2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #3 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Han jeg dater nå nevner eksen sin noen ganger. F.eks. hvis vi snakker om et reisemål så kan det komme "der var jeg med eksen, var et fint hotell der", hvis vi snakker om mat en ikke liker "eksen min var veldig kresen i matveien, godt du ikke er det", osv. Jeg begynner å synes det er litt irriterende at hun dras opp ved gjevne mellomrom. Samtalene fortsetter ikke rundt henne, men slike tilfeller nevnes ofte i forbifarten. Overdriver jeg eller er det merkelig av han? Hadde det vært omvendt situasjon ville jeg heller sagt "der har jeg vært på ferie" uten å behøve å si hvem, eller som i det andre eksempelet "jeg kjenner noen som er kresne, det er ikke bra". Føler mange samtaler kan snus littegrann hvor man likevel får frem poenget uten at denne eksen må dras opp hver gang, selvom det jo dreier seg om henne. Jeg tror egentlig ikke han bryr seg noe om henne lenger, og jeg vil bare ikke være hun gærne sjalu dama.. Hva tenker dere?..:( Anonymkode: 3faf8...c7e Når folk gjør sånn pleier jeg alltid å spørre om de ikke er helt over eksen ennå, siden de nevner henne så mye. Det har i alle tilfeller jeg har gjort det fått vedkommende til å slutte. Har datet en del. "har merket at du nevner eksen din ganske mye, og jeg pleier å ta slik som et tegn på at man ikke er helt over eksen, er du helt over henne eller har dere noe uoppgjort?" Sier det selvsagt med genuin naiv nysgjerrighet. Men egentlig er det en slags hersketeknikk for å få dem til å slutte. Anonymkode: 9fc72...453 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #4 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han jeg dater nå nevner eksen sin noen ganger. F.eks. hvis vi snakker om et reisemål så kan det komme "der var jeg med eksen, var et fint hotell der", hvis vi snakker om mat en ikke liker "eksen min var veldig kresen i matveien, godt du ikke er det", osv. Jeg begynner å synes det er litt irriterende at hun dras opp ved gjevne mellomrom. Samtalene fortsetter ikke rundt henne, men slike tilfeller nevnes ofte i forbifarten. Overdriver jeg eller er det merkelig av han? Hadde det vært omvendt situasjon ville jeg heller sagt "der har jeg vært på ferie" uten å behøve å si hvem, eller som i det andre eksempelet "jeg kjenner noen som er kresne, det er ikke bra". Føler mange samtaler kan snus littegrann hvor man likevel får frem poenget uten at denne eksen må dras opp hver gang, selvom det jo dreier seg om henne. Jeg tror egentlig ikke han bryr seg noe om henne lenger, og jeg vil bare ikke være hun gærne sjalu dama.. Hva tenker dere?..:( Anonymkode: 3faf8...c7e Kommer an på hvordan, hvor tidlig og hvor lenge siden det ble slutt. Så vet ikke. Her går det i naturlig inn i noe, en meget skjelden gang. Anonymkode: 6cfdc...8c2
Maestro Skrevet 16. juni 2022 #5 Skrevet 16. juni 2022 Tror det er individuelt. Jeg prater om min eks samboer endel. For vi hadde det veldig gøy sammen, å er gode venner den dag i dag selv om vi ikke treffes. Prater litt på snap innimellom, om hverdag og sånn. Typen og nevner eks forloveden, så der er vi begge ganske åpne til hverandre. Men hans forhold var dritt mens mitt var ganske ok(var mye dårlig og for all del 😂) Typen reagerer ikke på at vi snakker om eksen vår, han har tilogmed bilde av første kjæresten fra VGs i lommeboka. Det plager ikke meg. ☺️ Men vennene våre reagerer på at vi snakker så åpenlyst om eksene våre 😂 men som jeg sier til dem, min eks formet meg mye og det var første samboer. Er ikke bare å pakke det bort og glemme. Det er et kapittel i livet mitt. Men viss det plager deg, kan du ikke bare gi beskjed da?
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #6 Skrevet 16. juni 2022 Nei, huff , sånt liker jeg ikke og det hadde jeg sagt til han og' . Anonymkode: 05a89...dc2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #7 Skrevet 17. juni 2022 Syns ikke minst det er illojalt mot eksen og prate om henne. Og sånn tenker jeg generelt. Et forhold er egentlig ganske privat. Men ser hvor lett folk har for å brette ut alle eksens verste sider inkl kropp og sengeprestasjoner med en gang forholdet er brutt. Tilliten og lojalitet brytes altså umiddelbart sammen med bruddet. Og det blir ikke riktig syns jeg. På samme måte som dersom man har taushetsplikt i et yrke. Da kan man fortsatt ikke røpe alt man opplevde på arbeidsplassen og med hvem, med en gang man slutter i jobben. Slik burde det vært i forhold også. Anonymkode: 5d542...900 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #8 Skrevet 17. juni 2022 Typen min har totalforbud mot å snakke om eksen. Mest fordi hun er helt ufyselig. Ellers liker jeg ikke at han snakker om andre ekser heller. Men han pratet for mye om dem i starten og til slutt fikk jeg helt nok og sa tydelig i fra at nå holdt det. Anonymkode: 9b591...a02 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #9 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Syns ikke minst det er illojalt mot eksen og prate om henne. Og sånn tenker jeg generelt. Et forhold er egentlig ganske privat. På samme måte som dersom man har taushetsplikt i et yrke. Da kan man fortsatt ikke røpe alt man opplevde på arbeidsplassen og med hvem, med en gang man slutter i jobben. Slik burde det vært i forhold også. Anonymkode: 5d542...900 100% Min moralske taushetsplikt står sterkt. Hvis det er snakk om et sted man har vært. Så spør fyren hva jeg gjorde der, kan jeg si at jeg og eksen var på ferie der f.eks. Men ikke så mye mer... Hovedtrekkene til hvorfor det ble slutt er også ok å si noe om, synes jeg. Synes det virker som at menn som bare har hatt én dame før, snakker om henne. Mens de som har hatt flere, sikkert har hørt av en annen dame at hun ikke vil høre så mye om forrige dame. Har man vært sammen i mange mange år og har barn sammen så er det og naturlig å nevne. Men ikke å snakke i det vide og brede.. Anonymkode: 69918...72e 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #10 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Han jeg dater nå nevner eksen sin noen ganger. F.eks. hvis vi snakker om et reisemål så kan det komme "der var jeg med eksen, var et fint hotell der", hvis vi snakker om mat en ikke liker "eksen min var veldig kresen i matveien, godt du ikke er det", osv. Jeg begynner å synes det er litt irriterende at hun dras opp ved gjevne mellomrom. Samtalene fortsetter ikke rundt henne, men slike tilfeller nevnes ofte i forbifarten. Overdriver jeg eller er det merkelig av han? Hadde det vært omvendt situasjon ville jeg heller sagt "der har jeg vært på ferie" uten å behøve å si hvem, eller som i det andre eksempelet "jeg kjenner noen som er kresne, det er ikke bra". Føler mange samtaler kan snus littegrann hvor man likevel får frem poenget uten at denne eksen må dras opp hver gang, selvom det jo dreier seg om henne. Jeg tror egentlig ikke han bryr seg noe om henne lenger, og jeg vil bare ikke være hun gærne sjalu dama.. Hva tenker dere?..:( Anonymkode: 3faf8...c7e Vi snakker om gamle erfaringer i blant uten at vi legger noe mer i det enn prat. Han tåler ikke lukta av cappuccino for en eks drakk det hele tiden. Jeg svarer med, ja da har vi samme smak på det og da, jeg syns det er godt. Noe mer legger jeg ikke i det. Anonymkode: 1038f...734
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #11 Skrevet 17. juni 2022 Ekskjærester er jo en del av livet historikken til folk. Føler det ville vært kunstig å bevisst unngå å snakke om ekser dersom det er naturlig i samtalen. Selv har jeg god kontakt med et par ekser og det samme har samboeren med et par av sine. Jeg har selv møtt et par av dem flere ganger da de har vært innom på besøk noen ganger. Har også bodd et par uker sammen hjemme hos en av hans ekser. Poenget er at å ha en eks kan være helt uproblematisk. Mange forblir jo gode venner med en man har vært kjæreste med. Det er ikke unaturlig. Om man syntes dette er vanskelig, så bunner det mye i egen usikkerhet, evt sjalusi. Selv er jeg veldig glad for at mine foreldre er svært gode venner og har jevn kontakt selvom de har vært skilt i mange år og har nye partnere på hver sin kant. De er tross alt mine foreldre og besteforeldre til mine barn. At de ikke skulle hatt god kontakt ville vært utrolig trist og fjollete. Anonymkode: a1f76...ab2 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #12 Skrevet 17. juni 2022 Tenker at det er overreaksjon å gå i taket eller legge ned totalforbud om at folk skal kunne snakke om ekser som gjerne har vært stor del av livet deres over kortere eller lenger tid, men man bør jo begrense snakk om ekser til et minimum. Samme om man slenger masse dritt om eksene sine eller forherliger dem virker det bare negativt inn på et nytt forhold. Anonymkode: 99a2f...db0 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #13 Skrevet 17. juni 2022 Ikke vits i å prate så mye om eksen med mindre man har barn sammen eller tett kontakt i hverdagen. Jeg tenker ikke på det som "kunstig" å utelate eksen fra samtaler om mitt liv, med mindre han åpenbart er tema. Jeg har feks vært mye på x sted fordi min eks er derifra og bor der. Men jeg prater om stedet, ikke min eks. Ja, min nåværende person er usikker på seg selv. Derfor trenger jeg ikke ta opp eksen hele tida og gjøre ham mer usikker. Det skal sies at jeg ikke anser meg selv som nær venn av min eks, så det er ikke naturlig å inkludere ham, besøke ham etc. Tvert imot skjønte jeg av bruddet at han har snakket meg mye etter munnen og skjult ting for meg, sånn at grunnlaget for å fortsette som nære venner ikke er helt tilstede. Men heller dette snakker jeg ikke om til nåværende kjæreste. Jeg har bare delt at jeg kasta opp da eksen slo opp med meg, fordi han spurte hvordan bruddet var. Anonymkode: 94920...66b
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #14 Skrevet 17. juni 2022 Vi prater aldri om ekser. Anonymkode: 5a944...f8d 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #15 Skrevet 17. juni 2022 Min grunn er at jeg frykter de sexter eller møtes og har sex. At de ikke er ferdig med henne. Vet om noen som fortsatt sender mld og ønsker å møtes. Så ja det bekymrer meg litt. Vet mye om eksene fordi vi var venner i 1 år før vi ble forelsket. 😍 Anonymkode: d3324...93d
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #16 Skrevet 17. juni 2022 Maestro skrev (13 timer siden): Typen reagerer ikke på at vi snakker om eksen vår, han har tilogmed bilde av første kjæresten fra VGs i lommeboka. Hvorfor? Anonymkode: 90fe5...6ba 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #17 Skrevet 17. juni 2022 Eksene er jo en del av fortiden. Så de blir jo nevnt. Men jeg nevner jo venner også. "Åh! Trine gjorde sånn og sånn en gang". I TS sitt eksempel høres det jo nesten ut som kjæresten har null nettverk, og kun har eksen og snakke om. Og da blir det eksen ditt og eksen datt. Anonymkode: 07057...8df 1
Maestro Skrevet 17. juni 2022 #18 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvorfor? Anonymkode: 90fe5...6ba Er vel et godt minne og ha i sekken ☺️ synes det er søtt jeg.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #19 Skrevet 17. juni 2022 Maestro skrev (Akkurat nå): Er vel et godt minne og ha i sekken ☺️ synes det er søtt jeg. Jaa, men.. er jo bare et minne, og burde gå i arkivet/minnebanken, hadde kjæresten min hatt bilde av en eks i lommeboka, hadde jeg lurt på hele fyren Anonymkode: 90fe5...6ba 1
Maestro Skrevet 17. juni 2022 #20 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jaa, men.. er jo bare et minne, og burde gå i arkivet/minnebanken, hadde kjæresten min hatt bilde av en eks i lommeboka, hadde jeg lurt på hele fyren Anonymkode: 90fe5...6ba Bildet er jo ikke fremst i lommeboka da. Ligger inni et rom med andre ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå