Gå til innhold

Si opp deltidsjobb halveis i mastergrad, og ingen ny jobb å gå til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er innmari lei av deltidsjobben min. Den er krevende, tapper meg for krefter og er svært styrende over fritiden min (jeg har liten kontroll over når jeg jobber). Jeg har en litt uvanlig deltidsjobb, og vil ikke si noe mer om den da jeg ikke vil bli kjent igjen. 

Uansett, jeg holder på med en mastergrad også, og er ferdig til neste år. Deltidsjobben og utdanningen min er ikke relevante for hverandre. 

Jeg har "alltid hatt jobb", og har hørt at man ikke sier opp jobben sin før man har fått en ny. Min nåværende situasjon er slik at jeg har holdt et alt for høyt tempo i mange år, og i kombinasjon med at jeg åpenbart er på feil sted jobbmessig, så trenger jeg å roe ned karusellen litt. Jeg gruer meg til å gå på jobb, jeg føler meg ikke på riktig hylle, jeg er ikke lenger på bølgelengde med kollegaer, og jeg brenner ikke for oppdraget som arbeidsplassen min utfører. Jeg er veldig sliten og utmattet, og kjenner at jeg bør starte med å tenke mer på helsen min. 

Er det dumt av meg å si opp denne jobben nå? Fordelen med å si opp er jo at jeg får mer tid til masteren, jeg får hentet meg inn etter årevis med rotte-race, og jeg får tilbake større kontroll over når jeg jobber og ikke. Dette kan jo også gi overskudd mtp å søke på "ordentlige" jobber, jobber som er relevante for min utdanning. Min nåværende deltidsjobb har holdt meg tilbake fra å være aktiv i søk etter relevante jobber, da den er en attraktiv deltidsjobb og relativt sjelden. Jeg har derfor alltid følt at den er for unik til at jeg forlater den, men nå er jeg lei, og det på overtid. 

Ulempene med å si opp er at jeg står uten fast inntekt i noen mnd, dvs frem til masteren er ferdig og jeg får ny jobb. Økonomisk sett vil jeg jo klare meg, da jeg bor billig og får studielån. Men jeg er redd for at det å ikke ha en jobb når jeg skal søke på "ordentlige jobber" gir et dårligere inntrykk, er dette riktig? Vil jeg stå dårligere stilt når jeg søker fremtidig jobb om jeg har sagt opp min nåværende deltidsjobb 1 år før utdannelsen er ferdig? 

Så da er spørsmålet: si opp eller holde ut? 

Anonymkode: d5066...9e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du utdanner deg innen et fagfelt der arbeidsledigheten er lav og muligheten for å få jobb raskt er høy ville jeg sagt opp deltidsjobben. Hvis du derimot går en mer usikker framtid i møte jobbmessig kan det lønne seg å holde på den. 

Anonymkode: bf20d...0eb

• Liker 2
Skrevet

Jeg sa opp jobben min 2 og 1/2 år inn i studiet. Da klarte jeg ikke mer av jobben. Var lei og begynte å vegre meg til å dra på jobb. Hadde huslån og billån, og måtte leve på oppsparte midler og studielån. Er nå ferdig med masteren, og har jobbet det siste halvannet året mens jeg har studert (så hadde et opphold på ett år). I søkeprosessen nå er det ingen som har spurt om det, og hadde noen spurt hadde jeg sagt at jeg måtte fokusere på studiene. Det tenker jeg er en veldig god og riktig prioritering uansett, så det ville jeg ikke følt noen ting på. Og ettersom studiene og jobben ikke har noe med hverandre å gjøre, ville jeg helt klart sluttet ettersom økonomien din vil tåle det!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er helt innafor, og som du sier, du kommer til å klare deg. Hvis det noen gang hadde kommet opp som et spørsmål, så ville jeg sagt at jeg gjorde det for å satse enda mer på utdanningen, samt ha mer tid til egne prosjekter på fritiden (de er vi mange som har, så enkelt å refere til noe).

Anonymkode: 7ecf6...ac7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa opp deltidsjobben min når jeg hadde 3 måneder igjen av master. I likhet med deg var det en jobb som gjorde det vanskelig å strukturere hverdagen, med masse arbeidspress og lav toleranse for prioritering av utdannelse. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det før. 

Jeg har vært på masse jobbintervjuer og det er ikke blitt nevnt en eneste gang. 

Anonymkode: 7aa26...70b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...