Gå til innhold

I hvilken alder blir det kleint om å omtale seg selv som gutt/jente? I 30-årene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du?

Anonymkode: df0f0...037

Videoannonse
Annonse
Gjest Athena Catalina
Skrevet

I 20 årene. 

Skrevet

Kalte meg gutt i midten av 20-åra. 10 år senere føles det litt rart ut om jeg skulle omtalt meg som gutt.

Skrevet

Ha ha blir fortsatt kalt jenta eller frøkna blant mine mannlige kolleger. Gjør meg ikke noe. Jeg er 54

AnonymBruker
Skrevet

Over 20 år gammel. 

Anonymkode: a75d0...25e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (8 timer siden):

Ha ha blir fortsatt kalt jenta eller frøkna blant mine mannlige kolleger. Gjør meg ikke noe. Jeg er 54

Noe sier meg at kollegene dine ikke er så unge lenger 😄

Jeg ble kalt "jenta mi" av en kunde her om dagen. Er 46, han må vel være nærmere 70.

Anonymkode: 18e44...f57

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Noe sier meg at kollegene dine ikke er så unge lenger 😄

Jeg ble kalt "jenta mi" av en kunde her om dagen. Er 46, han må vel være nærmere 70.

Anonymkode: 18e44...f57

Sjefen min bla kaller  meg jenta han er 34😂😂. Dumt å være fordomsfull. Mannfolk i alle aldre kaller meg det. 

Anonymkode: 886a7...611

Skrevet

Når man har kommer litt opp i tyveårene synes jeg det er merkelig at folk referer til seg selv eller andre som gutter/jenter. Jeg er midt i tyveårene selv, og det er mange i min alder som sier gutter/jenter. Kjenner det rykker litt i irritasjonsmuskelen viss noen kaller meg for jente, for i mitt hode ser jeg for meg ei på maks 18 år da. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ved fylte 18 år. Man er da definert som voksen, og voksne mennesker omtales som mann/kvinne, ikke gutt/jente.

Anonymkode: 2d828...e6f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ved fylte 18 år. Man er da definert som voksen, og voksne mennesker omtales som mann/kvinne, ikke gutt/jente.

Anonymkode: 2d828...e6f

Fordelen med å bli kalt jente. Tror ingen ser meg som noe seksuelt og det er befriende i jobb situasjon 😊

Gjest Suzanne
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva mener du?

Anonymkode: df0f0...037

Det kommer an på settingen, menneskene rundt deg, og hvordan du føler deg (dame/ kvinne eller jente). Det har litt med personlighet å gjøre også. 

I media omtales de mellom 18 og 20 år stort sett som unge kvinner/ unge menn. Mitt inntrykk er at damer og menn synes det er ok at damer er jenter lengst mulig. Menn, på sin side, vil helst omtales som voksne menn så tidlig som mulig.

Utover det, så bryr jeg meg ikke, men jeg er over 40, jobber med kun med unge menn og menn, og de kaller meg dama eller jenta.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på sammenhengen, som andre her sier. En kameratgjeng på 75 kan fort kalle seg 'gutta'.

Anonymkode: 8792c...908

AnonymBruker
Skrevet

Er litt forskjell her, for mann, er greit uansett sammenheng, "ser du den mannen der borte" "ser du den kvinnen der borte" sistnevnte faller meg ikke naturlig, da blir det dame, "ser du den dama(en) der borte" og dame er ikke objektivt som ordet kvinne er, Men vi kvinner tenker kanskje ikke at jeg er en kvinne, iallefall ikke at jeg er en dame før man er godt oppi årene, så det blir kanskje jente man tenker til man er rimelig voksen ++

Anonymkode: 096d9...65b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordelen med å bli kalt jente. Tror ingen ser meg som noe seksuelt og det er befriende i jobb situasjon 😊

Der tror jeg du tar feil. De anser deg som under deg, ikke en myndighetsperson. Å bli kalt jente betyr at de ikke respekterer deg som individ. 

Vi damer er oppdratt til å bli sett ned på gjennom hele livet. Menn har kalt oss for jenter så mye opp gjennom årene at vi begynte å omtale oss som det også. Men det er ødeleggende. Da jeg var yngre tenkte jeg ikke over det. Men i språket er det makt. At mange menn ikke ønsker kvinner opp og fram, mener at kvinner ikke har noe å gjøre i feks lederstillinger og i de typiske manneyrkene er ikke ukjent. Har selv måtte ‘kjempe’ for å måtte overbevise menn om at jeg faktisk hadde kompetansen til å jobbe i industrien. En mann må ikke det, en mann blir godtatt og kan også gjøre jobben vesentlig dårligere uten å bli sett ned på, men om en kvinne gjør det tilsvarene så hagler skjellsordene og anklagene om at kvinner ikke har noe i yrket å gjøre. 

Å bli kalt jente når man er voksen, er en umyndiggjøring og respektløst. 

Anonymkode: dbc21...535

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er litt forskjell her, for mann, er greit uansett sammenheng, "ser du den mannen der borte" "ser du den kvinnen der borte" sistnevnte faller meg ikke naturlig, da blir det dame, "ser du den dama(en) der borte" og dame er ikke objektivt som ordet kvinne er, Men vi kvinner tenker kanskje ikke at jeg er en kvinne, iallefall ikke at jeg er en dame før man er godt oppi årene, så det blir kanskje jente man tenker til man er rimelig voksen ++

Anonymkode: 096d9...65b

Det kommer ikke naturlig for en er ikke vant til å bruke ordet dame eller kvinne. Det er en vanesak. 

Anonymkode: dbc21...535

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 23 nå og merker at jeg syns det blir mer og mer unaturlig å omtale meg selv som jente. Føler meg relativt voksen. Men ser mange av mine jevnaldrende kaller seg jente med den største selvfølgelighet, så det er nok individuelt og handler litt om personlighet.

Han jeg dater for tiden er 10 år eldre og han kunne jeg aldri kalt gutt, veldig selvsagt i mitt hode at han er en mann. Tror jeg ser på jevnaldrende av det motsatte kjønn som gutter fortsatt. Mulig noe naturlig at menn forblir "gutter" lenger enn vi forblir jenter fordi de er senere ferdig utviklet. 

Anonymkode: f656e...bdf

AnonymBruker
Skrevet

At noen kaller seg selv eller andre gutter og jenter når de har passert 25, er teit (iallfall når det gjøres uten ironi). At menn og kvinner på 50 + gjør det samme, men i en humoristisk tone, er derimot helt ok (bare det ikke virker altfor desperat morsomt).

Anonymkode: 450fe...cf4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...