AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #1 Skrevet 16. juni 2022 Jeg og barnefar er uenig i samvær vil ikke gå inn i detaljer. Far har dårlig omsorgsevne for sitt barn og jeg er bekymret. Familievernet vil sende inn bekymring melding sammen med oss til bsrnevernet. Dette synes jeg er litt merkelig burde ikke jeg bare kontakte barnevernet selv? Anonymkode: 1f4ed...5f7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #2 Skrevet 16. juni 2022 Hvis det er noen som først og fremst tenker på barnet her så er det 100% postivt ! Anonymkode: 84e98...f09 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #4 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis det er noen som først og fremst tenker på barnet her så er det 100% postivt ! Anonymkode: 84e98...f09 Tenker også på barnet mitt derfor ville jeg ordne opp med barnefar. Anonymkode: 1f4ed...5f7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #5 Skrevet 16. juni 2022 Kanskje familievernet ønsker at barnevernet skal se på konfliktnivået mellom dere? Er det høyt eller samarbeider dere bra? Anonymkode: 87ce6...f1a 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #6 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tenker også på barnet mitt derfor ville jeg ordne opp med barnefar. Anonymkode: 1f4ed...5f7 Hvordan kan du skaffe barnefar omsorgsevne som han tydeligvis ikke har ? Overlat det til de som han må overbevise. Du må konsentrere deg om å være den forelderen som fungerer og som kan gi barnet det det trenger og være mentalt tilstede. Så går tiden vise hva far kan bidra med Anonymkode: 84e98...f09 1 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #7 Skrevet 16. juni 2022 Kort oppsummert: 0. Foreldrene går fra hverandre 1. Uenig i samvær Hva gjør mor -> hun hevder far har dårlig omsorgsevne Er det ikke litt snodig at dette temaet komme opp hver gang det handler om samvær med barna og ikke mens de var foreldre i lag? 2. Rettsak Far har visst ikke så dårlig omsorgsevne som mor hevder i følge sakkyndige. Er det noen som i hele tatt tror på disse trådene opprettet av mor som både mener og føler at far har dårlig omsorgsevne? Jeg har sluttet helt å tro på det. Anonymkode: fd0bc...cb3 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #8 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hvordan kan du skaffe barnefar omsorgsevne som han tydeligvis ikke har ? Overlat det til de som han må overbevise. Du må konsentrere deg om å være den forelderen som fungerer og som kan gi barnet det det trenger og være mentalt tilstede. Så går tiden vise hva far kan bidra med Anonymkode: 84e98...f09 Det stemmer nok tusen takk! 😊 🌸 Anonymkode: 1f4ed...5f7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #9 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Kort oppsummert: 0. Foreldrene går fra hverandre 1. Uenig i samvær Hva gjør mor -> hun hevder far har dårlig omsorgsevne Er det ikke litt snodig at dette temaet komme opp hver gang det handler om samvær med barna og ikke mens de var foreldre i lag? 2. Rettsak Far har visst ikke så dårlig omsorgsevne som mor hevder i følge sakkyndige. Er det noen som i hele tatt tror på disse trådene opprettet av mor som både mener og føler at far har dårlig omsorgsevne? Jeg har sluttet helt å tro på det. Anonymkode: fd0bc...cb3 Men hvorfor tror du at det ikke har kommet opp mens de var i forhold? Kanskje fars elendige valg og lemfeldige forhold til alle pedagogiske prinsipper var den største kilden til konflikt i forholdet? Kanskje de kranglet så busta føk om hva som er riktig måte å oppdra barna på? Kanskje mor fikk nok av å ha en ekstra baby i hus, og derfor gikk til slutt? Anonymkode: be001...71a 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #10 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvorfor tror du at det ikke har kommet opp mens de var i forhold? Kanskje fars elendige valg og lemfeldige forhold til alle pedagogiske prinsipper var den største kilden til konflikt i forholdet? Kanskje de kranglet så busta føk om hva som er riktig måte å oppdra barna på? Kanskje mor fikk nok av å ha en ekstra baby i hus, og derfor gikk til slutt? Anonymkode: be001...71a Ja! Oi nå traff du skikkelig det var akkurat dette som har hendt. Anonymkode: 1f4ed...5f7 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #11 Skrevet 16. juni 2022 Bv oppretter sak for barna så dere blir begge dratt inn. De vil se på omsorgsevnen for begge. I dette tilfellet du nevner lander de nok på at far må få hjelp og setter inn tiltak. De kommer på besøk til begge og prater med barna ofte både hjemme og på skolen. Nå vet ikke jeg hva skolen vet eller eventuelt har reagert på? Tenker det er greit å få de på banen. Anonymkode: 3bad2...c57
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #12 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men hvorfor tror du at det ikke har kommet opp mens de var i forhold? Kanskje fars elendige valg og lemfeldige forhold til alle pedagogiske prinsipper var den største kilden til konflikt i forholdet? Kanskje de kranglet så busta føk om hva som er riktig måte å oppdra barna på? Kanskje mor fikk nok av å ha en ekstra baby i hus, og derfor gikk til slutt? Anonymkode: be001...71a Og ingenting av det du nevner, for øvrig ut av det blå, er omsorgssvikt. Det er altfor mange bitre, hevngjerrige kjerringer som bruker barna som våpen. Jeg kjenner personlig flere, og det er også mye å lese overalt i aviser o.l. Skjerp dere! Og ja, jeg er kjerring sjæl. Anonymkode: ba996...878 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #13 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Og ingenting av det du nevner, for øvrig ut av det blå, er omsorgssvikt. Det er altfor mange bitre, hevngjerrige kjerringer som bruker barna som våpen. Jeg kjenner personlig flere, og det er også mye å lese overalt i aviser o.l. Skjerp dere! Og ja, jeg er kjerring sjæl. Anonymkode: ba996...878 For å balansere denne irritasjonen din mot hevngjerrige kjerringer . Faren til mine barn stakk og var borte i 17 år for å hevne seg mot meg . Det var hans egne ord, og du kan si jeg hadde noen tøffe år. Men jeg sa aldri noe stygt om deres far til barna. Far dukker opp når jobben er gjort og barna er voksne og far vil starte opp igjen der han slapp. Det ligger i sakens natur at han fikk det ikke lett. Hvilke tanker og ønsker tror du jeg har hatt i alle desse årene ? Jeg lot som han var død.. og nå er han en person jeg ikke tenker er noe å bruke energien på Jeg kan love deg at det er mye korka foreldre som ikke greier å samarbeide, men statistikken heller mot at det er flest fedre som svikter og forsvinner ut av barnas liv mår de etablerer seg på nytt. Og at du sjøl kaller deg en kjerring betyr at du tror du gjør menn en tjeneste med dette innlegget ditt…. Anonymkode: 84e98...f09 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #14 Skrevet 17. juni 2022 Om far har dårlig omsorgsevne er barnevernet rett instans. Familievernkontoret kan ikke gjøre noe med det, men barnevernet kan sette inn tiltak om det er behov. Hovedmålet deres er jo å støtte foreldre til å kunne fungere i omsorgsrollen for egne barn. Anonymkode: c9602...7a8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #15 Skrevet 17. juni 2022 Flott at familievernkontoret melder dette, hvis de opplever en bekymring. Det er strengt tatt ikke opp til deg å vurdere hans omsorgsevne, og er du så bekymret burde du meldt dette før. Barnevernet har et helt annet samfunnsmandat og er ikke frivillig for foreldre, som familievernkontoret er. Barnevernet har også mulighet til å sette inn nødvendige tiltak for å sikre best mulig omsorg for barna. Dette kan være veiledning og kurs både i forhold til foreldresamarbeid og barnets behov. Anonymkode: f47a0...d72
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #16 Skrevet 17. juni 2022 Det er riktig av familievernkontoret å sende bekymringsmeldingen i samråd med dere som foreldre, det er riktig måte å gjøre det på så er dere orientert om bekymringen FVK sitter på. Om det var reint samværsmessige utfordringer der dere er uenig om mengden samvær så er det FVK sitt bord. Barneverntjenesten skal ikke avgjøre samværsspørsmål, det er FVK sitt domene. Om konflikten mellom dere som foreldre eller samarbeidsproblemene går ut over barna og hindrer deres positive utvikling, trygghet og rett til adekvat omsorg så er det riktig å kontakte bvtj før dagens situasjon fører til skjevutvikling og andre uheldige senarioer for barna deres. Når bekymringsmeldingen blir sendt til bvtj står årsak til bekymring beskrevet i meldingen, den blir tatt opp internt i deres lokale bvkontor. Om de som vurderer meldingen lander på at dere mest sannsynlig kan ha rett på hjelpetiltak etter lov om barneverntjenester starter man det som heter en undersøkelse. Standard tid for en undersøkelse er 3 mnd, men kan i enkelte unntak utvides til 6 mnd. Formålet med undersøkelsen er å gjøre dere kjent med bekymringen, bvtj skal bli kjent med dere begge som foreldre, bli kjent med barna, og hente inn opplysninger fra offentlige instanser rundt dere/barna som er relevante for å belyse bekymringen i meldingen. Undersøkelsen skal inneholde samtaler på kontoret, samtaler med barna, hjemmebesøk og innhenting av informasjon. En undersøkelse utløser PLIKTER for barneverntjensten sin del, og RETTIGHETER for dere som part i saken. Dette betyr at dere har rett til innsyn i alle sakens dokumenter som omhandler deg selv og barn under 15 år. Rett på referat. Rett til å si din mening. Rett på informasjon. Samt rett på at saken din/deres blir belyst tilstrekkelig før en avgjørelse blir tatt. Når det nærmer seg 3 mnd har dere et møte for å konkludere undersøkelsen, da legger bvtj frem sin vurdering og kommer med en anbefaling av hva som burde skje videre. I 99,2% av tilfellene ender en undersøkelse med tilbud om frivillig hjelpetiltak. Frivillig betyr at det kan avslås av dere som foreldre. Barneverntjenesten har da flere valg. Enten avslutte saken helt, og man skriver i referatet at man er uenig og at foreldrene takker nei til hjelpetiltak. Eller man avslutter med bekymring, som betyr at man tar opp igjen saken etter 6 mnd og starter da en ny undersøkelse. Barneverntjenesten kan også mene at hjelpetiltaket er så viktig for barnet at de søker fylkesnemnda om at foreldrene blir pålagt tiltaket, men dette er som regel tiltak som ikke er endringsbasert da dette krever motivasjon til endring. Det kan også hende at barneverntjenesten synes alt er fint hos dere og konkluderer undersøkelsen med at de ikke tilbyr dere hjelpetiltak. Dette er da å anses som et enkeltvedtak etter forvaltningsloven, og åpner da for klageadgang. Noe som betyr at om du/dere er uenig i denne konklusjonen kan dere klage på avgjørelsen. Ut fra det lille du beskriver tipper jeg på et vedtak om råd og veiledning (noe som er altfor vanlig), og at du/dere/far blir tilbudt foreldreveiledningskurs, som ICDP eller Cos-p. Masse lykke til Håper dere finner ut av ting til det beste for barna, det er dere alle best tjent med på kort og lang sikt ❤️ Anonymkode: b1ff6...323
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå