Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fristen for å svare på tilbudet var så kort at jeg ikke fikk tenkt igjennom det skikkelig. Jeg takket ja på email, men nå angrer jeg meg. Oppstart er straks. Har ikke skrevet under på kontrakt. Er det greit om jeg bare sier at jeg ikke vil likevel?

Anonymkode: 09bbc...639

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man har lov til å trekke seg, selv om man har takket ja. Om det er greit? Ja. Regner med at det er en som er innstilt som nr. 2 som får tilbudet i stedet.  

Anonymkode: d6de4...f34

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fristen for å svare på tilbudet var så kort at jeg ikke fikk tenkt igjennom det skikkelig. Jeg takket ja på email, men nå angrer jeg meg. Oppstart er straks. Har ikke skrevet under på kontrakt. Er det greit om jeg bare sier at jeg ikke vil likevel?

Ja, det er også best for arbeidsgiver å da ikke kaste bort ressurser for å gi deg opplæring.  De vil ikke ha en som ikke er motivert. 

De kan gi jobb til nr. 2 på intervjuet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker ikke at de skal få et dårlig inntrykk av meg om at jeg er useriøs. Jeg vil ikke å brenne noen broer da dette er firma jeg gjerne ønsker å jobbe for en gang i fremtiden, men jeg er egentlig veldig overkvalifisert for stillingen de tilbyr meg. 

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ønsker ikke at de skal få et dårlig inntrykk av meg om at jeg er useriøs. Jeg vil ikke å brenne noen broer da dette er firma jeg gjerne ønsker å jobbe for en gang i fremtiden, men jeg er egentlig veldig overkvalifisert for stillingen de tilbyr meg. 

Tror nok det skal være vanskelig å unngå å virke useriøs og brenne broer, men det er ikke så mye annet du kan gjøre når du først er i situasjonen.

Anonymkode: c48ac...45c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor har du søkt stillingen hvis du mener at du er overkvalifisert? Og om du har interesse av å jobbe i firmaet, hvorfor ikke se på dette som et springbrett videre?

Jeg synes det høres litt merkelig ut å ha søkt på en stilling, takke ja, og så trekke seg med begrunnelsen "Jeg føler meg overkvalifisert". Virker jo nesten som du ikke helt vet hva du driver med.

Anonymkode: 5878b...fa6

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor har du søkt stillingen hvis du mener at du er overkvalifisert? Og om du har interesse av å jobbe i firmaet, hvorfor ikke se på dette som et springbrett videre?

Jeg synes det høres litt merkelig ut å ha søkt på en stilling, takke ja, og så trekke seg med begrunnelsen "Jeg føler meg overkvalifisert". Virker jo nesten som du ikke helt vet hva du driver med.

Jeg ble headhuntet og fikk inntrykket av at stillingen var av annen karakter. Jeg takket ja pga liten frist og fordi jeg trodde jeg kunne bygge karrieren videre i den retningen jeg ønsket med tiden, men så viser det seg at dette er en blindvei.

• Hjerte 1
Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Ved nærmere ettertanke må jeg beklageligvis trekke meg fra stilling ××××. Jeg har vurdert det slik at jeg ikke er rette kandidat for dere likevel og jeg beklager på det sterkeste bryderiet dette medfører for dere. Takk for tilliten dere viste meg, det setter jeg stor pris på. 

Vennlig hilsen bla-bla-bla 

Så enkelt KAN det gjøres. Kanskje. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg ble headhuntet og fikk inntrykket av at stillingen var av annen karakter. Jeg takket ja pga liten frist og fordi jeg trodde jeg kunne bygge karrieren videre i den retningen jeg ønsket med tiden, men så viser det seg at dette er en blindvei.

Burde kanskje udnersøkt bedre og stilt flere spørsmål?

Uansett, du får vel ikke så mange stjerner i boken hos det headhuntingbyrået etter dette. De har også et rykte å bevare.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er helt ditt eget ansvar. Selvsagt kan du trekke deg, men det er veldig mulig det vil huskes for andre muligheter i fremtiden. 

Anonymkode: 2fbb3...ab3

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvor kort frist fikk du egentlig?

Både det at du fikk såpass kort frist til å svare og at du ble tilbudt stillingen? og skulle svare på den på mail, virker en smule useriøst. De fleste jobbtilbuda jeg har fått, så har jeg blitt spurt om hvor lang betenkningstid jeg ønsker + at tilbudet har blitt tatt over telefon (kontrakt kommer selvsagt senere). 

Når du i tillegg fikk et annet inntrykk av jobben når de kontaktet deg, så hadde jeg overhodet ikke hatt noe dårlig samvittighet for å trekke meg, for de virker litt useriøse.

Nå vet jeg ikke hvor stor bedriften er, men det er overhodet ikke sikkert det er samme avdeling du må forholde deg til neste gang du søker. Noen bedrifter er såpass store at de har andre kontaktpersoner ved andre typer stillinger, så søker du på en annen stilling i en annen avdeling neste gang, så er det ikke sikkert de vet at du har søkt og fått tilbud hos dem før. Kommer litt an på, om det egen HR-ansvarlig der.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ideelt sett takker man jo nei til tilbudet i stedet for å endre mening underveis, men skjønner at det var kinkig med kort frist. Jeg pleier å be om betenkningstid hvis de ikke gir det automatisk. Useriøst av arbeidsgiver å forvente at man skal takke ja/nei på dagen, for eksempel.

Til tross for at det ble litt rotete - spesielt hvis de allerede har avslått andre kandidater - skjønner forhåpentligvis arbeidsgiver at de ikke tjener på å ha en ansatt som ikke ønsker å jobbe der. I tillegg går det vel sikkert noen år før du søker jobb der igjen, og da er forhåpentligvis hele greia glemt (med mindre det er en bitteliten bedrift).

Anonymkode: e22ad...bfa

AnonymBruker
Skrevet
lillsunshine skrev (28 minutter siden):

Hvor kort frist fikk du egentlig?

Både det at du fikk såpass kort frist til å svare og at du ble tilbudt stillingen? og skulle svare på den på mail, virker en smule useriøst. De fleste jobbtilbuda jeg har fått, så har jeg blitt spurt om hvor lang betenkningstid jeg ønsker + at tilbudet har blitt tatt over telefon (kontrakt kommer selvsagt senere). 

Når du i tillegg fikk et annet inntrykk av jobben når de kontaktet deg, så hadde jeg overhodet ikke hatt noe dårlig samvittighet for å trekke meg, for de virker litt useriøse.

Nå vet jeg ikke hvor stor bedriften er, men det er overhodet ikke sikkert det er samme avdeling du må forholde deg til neste gang du søker. Noen bedrifter er såpass store at de har andre kontaktpersoner ved andre typer stillinger, så søker du på en annen stilling i en annen avdeling neste gang, så er det ikke sikkert de vet at du har søkt og fått tilbud hos dem før. Kommer litt an på, om det egen HR-ansvarlig der.

Jeg ble kontaktet den ene dagen, fikk intervju og jobbtilbud dagen etter klokken 16 med frist for å svare innen 11 neste dag. Dette er en veldig stor bedrift med avdelinger over hele verden, så jeg håper at det ikke setter meg i dårlig lys skulle jeg søke på en annen stilling et annet sted.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke verdens undergang dette. Slikt skjer. Bedre du kommer med det nå enn i prøvetiden evt senere. 
Skriv at du veldig gjerne ønsker å jobbe i firmaet, men at du vil vente til der kommer en stilling hvor du kan se for deg å bli i lang tid. Da viser du at du er interessert i jobbet for firmaet, og samtidig tenker langsiktig på deres og dine vegne. 

Anonymkode: 7b66e...7ea

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ble kontaktet den ene dagen, fikk intervju og jobbtilbud dagen etter klokken 16 med frist for å svare innen 11 neste dag. Dette er en veldig stor bedrift med avdelinger over hele verden, så jeg håper at det ikke setter meg i dårlig lys skulle jeg søke på en annen stilling et annet sted.

Jøsses, her har du jo ikke fått tid til å fordøye noe som helst. Veldig dårlig av arbeidsgiver. Å både ha intervju og få tilbud samme dag og skulle svare innen kl. 11.00 neste dag er svært dårlig. Er dette en nyoppstartet bedrift? De virker å prøve å være litt sånn nymotens, amerikanisert bedrift som setter seg selv i særposisjon og glemmer helt at de skal jobbe for å få arbeidstakeren. Jeg har nylig vært på intervju til en lignende bedrift selv, der jeg fikk litt sånne typer vibber. Heldigvis var prosessen noe lenger, men den var veldig rotete og jeg endte opp med å takke nei. Åpent kontorlandskap og free seating var det også, så det taler litt for seg også. De har også kontor i flere land nå, føler kanskje at det kan være samme bedrift 😅

Utifra det du skriver så tror jeg nok det kan være en bedrift med flere avdelinger og det er ikke sikkert det blir samme person som ansetter siden du heller ser for deg annen stiling senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...