Gå til innhold

Folat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tar dere folat hele prøvetiden eller begynner dere først når dere blir gravide?

Som prøver i snart 1,5 år, så har jeg til nå tatt folat hele tiden, men tror jeg skal droppe det og heller ta hvis jeg noengang blir gravid igjen.

Anonymkode: 3cea7...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ga opp folaten litt da tr kom nå sist... Takk for påminnelsen, begynner igjen i morra😅 Prøver altså å huske det hele prøvetiden...

Anonymkode: 21d9c...563

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøvd i snart 2 år og har tatt folat hele tiden, men om jeg glemmer det noen dager så er det ikke akkurat krise.

Anonymkode: e1c53...c02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker

Anbefales å ta det fra før man blir gravid også. Er jo ikke så stor dose, de fleste kosttilskudd har folat i seg også.

Selv har jeg i to måneder tatt tidobbel dose med folat pga nevralrørsdefekt i forrige svangerskap, så har vært nøye på det og lege sa det var viktig å ta før graviditet også, og frem til og med uke 12.

Anonymkode: 47311...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av hovedgrunnen til å ta folat er for å forebygge ryggmargsbrokk og lignende tilstander. Denne "skaden" oppstår veldig tidlig, mange vet ikke at de er gravide enda. Så å vente til du allerede er gravid, er litt sent. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man skal begynne når man starter prøvingen, å gjerne litt før også i tilfelle det skulle gå fort 

Anonymkode: 6dcd1...9dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på det i 2 år og spurte legene om det. Kroppen skiller ut det man ikkje trenger av folat, så ingen hindring i å ta tilskuddet over lang tid. Bedre å ha en kropp med nok folat og unngå ryggmarksbrokk enn å begynne å ta det når man finner ut man er gravid og vere for sein... Det er en grunn til at man bør begynne 2-3 mnd før prøving.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble ikke gravid før etter 2,5 år med aktiv prøving. Så jeg gikk på det i sikkert 3 år før jeg faktisk var gravid. Heller det, enn å ta den risikoen. 

Anonymkode: 3c69a...c56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tar multivitamin med anbefalt folat-dose daglig. Prøvd i snart 1 år, tatt like lenge. 

Anonymkode: 11d1a...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folat eller folinsyre?

Anonymkode: c6cf9...a8a

I og med at ingen har skrevet folinsyre er det snakk om folat. 

Folat/folsyre er i og for seg det samme, mens folinsyre er et derivat av folat.. 

https://nhi.no/familie/graviditet/andre-relaterte-tema/folat-folinsyre/

https://tidsskriftet.no/2007/12/sprakspalten/folsyre-og-folinsyre-hva-er-forskjellen

Anonymkode: 11d1a...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så lenge du har et kosthold bestående av matvarer med folat ville jeg ikke tatt tilskuddet slavisk hver dag. Som prøver i 1,5 år tar jeg det nå når jeg husker det, kanskje er par ganger per uke. 

"Når det gjelder grønt finner vi en del folat i grønne grønnsaker som rosenkål, spisskål, spinat, bladsalat og brokkoli. Frukt og juice har lite folat. Andre eksempler på kilder til folat i kosten er lever og leverpostei, egg samt belgvekster som bønner, kikerter, erter og linser"

Anonymkode: beace...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...