AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #1 Del Skrevet 16. juni 2022 Tar dere folat hele prøvetiden eller begynner dere først når dere blir gravide? Som prøver i snart 1,5 år, så har jeg til nå tatt folat hele tiden, men tror jeg skal droppe det og heller ta hvis jeg noengang blir gravid igjen. Anonymkode: 3cea7...a04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #2 Del Skrevet 16. juni 2022 Ga opp folaten litt da tr kom nå sist... Takk for påminnelsen, begynner igjen i morra😅 Prøver altså å huske det hele prøvetiden... Anonymkode: 21d9c...563 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elinoooor Skrevet 16. juni 2022 #3 Del Skrevet 16. juni 2022 Startet med det da jeg ble gravid 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #4 Del Skrevet 17. juni 2022 Prøvd i snart 2 år og har tatt folat hele tiden, men om jeg glemmer det noen dager så er det ikke akkurat krise. Anonymkode: e1c53...c02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elliia Skrevet 4. juli 2022 #5 Del Skrevet 4. juli 2022 Legen sa jeg helst skulle begynt ca to mnd før prøving:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #6 Del Skrevet 4. juli 2022 Anbefales å ta det fra før man blir gravid også. Er jo ikke så stor dose, de fleste kosttilskudd har folat i seg også. Selv har jeg i to måneder tatt tidobbel dose med folat pga nevralrørsdefekt i forrige svangerskap, så har vært nøye på det og lege sa det var viktig å ta før graviditet også, og frem til og med uke 12. Anonymkode: 47311...773 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A.nonymia Skrevet 4. juli 2022 #7 Del Skrevet 4. juli 2022 En av hovedgrunnen til å ta folat er for å forebygge ryggmargsbrokk og lignende tilstander. Denne "skaden" oppstår veldig tidlig, mange vet ikke at de er gravide enda. Så å vente til du allerede er gravid, er litt sent. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #8 Del Skrevet 4. juli 2022 Man skal begynne når man starter prøvingen, å gjerne litt før også i tilfelle det skulle gå fort Anonymkode: 6dcd1...9dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss_pancake Skrevet 5. juli 2022 #9 Del Skrevet 5. juli 2022 Har gått på det i 2 år og spurte legene om det. Kroppen skiller ut det man ikkje trenger av folat, så ingen hindring i å ta tilskuddet over lang tid. Bedre å ha en kropp med nok folat og unngå ryggmarksbrokk enn å begynne å ta det når man finner ut man er gravid og vere for sein... Det er en grunn til at man bør begynne 2-3 mnd før prøving. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #10 Del Skrevet 5. juli 2022 Jeg ble ikke gravid før etter 2,5 år med aktiv prøving. Så jeg gikk på det i sikkert 3 år før jeg faktisk var gravid. Heller det, enn å ta den risikoen. Anonymkode: 3c69a...c56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #11 Del Skrevet 5. juli 2022 Tar multivitamin med anbefalt folat-dose daglig. Prøvd i snart 1 år, tatt like lenge. Anonymkode: 11d1a...afc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #12 Del Skrevet 5. juli 2022 Folat eller folinsyre? Anonymkode: c6cf9...a8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #13 Del Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Folat eller folinsyre? Anonymkode: c6cf9...a8a I og med at ingen har skrevet folinsyre er det snakk om folat. Folat/folsyre er i og for seg det samme, mens folinsyre er et derivat av folat.. https://nhi.no/familie/graviditet/andre-relaterte-tema/folat-folinsyre/ https://tidsskriftet.no/2007/12/sprakspalten/folsyre-og-folinsyre-hva-er-forskjellen Anonymkode: 11d1a...afc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #14 Del Skrevet 5. juli 2022 Så lenge du har et kosthold bestående av matvarer med folat ville jeg ikke tatt tilskuddet slavisk hver dag. Som prøver i 1,5 år tar jeg det nå når jeg husker det, kanskje er par ganger per uke. "Når det gjelder grønt finner vi en del folat i grønne grønnsaker som rosenkål, spisskål, spinat, bladsalat og brokkoli. Frukt og juice har lite folat. Andre eksempler på kilder til folat i kosten er lever og leverpostei, egg samt belgvekster som bønner, kikerter, erter og linser" Anonymkode: beace...538 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå