Gå til innhold

Livredd.. Celleforandring med hpv virus for andre gang...!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Seriøst, dette er virkelig ikke en big deal. Det er du som lager et storm i et vannglass her. 

Anonymkode: 0a116...e1f

Veldig enig i dette.

Anonymkode: 2d4b2...2ee

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hatt det to ganger. Vært fin i flere år nå ( bank i bordet! ), er nøye med å fulgt opp med underlivsprøve når jeg skal og har tatt hpv vaksinen.

Kvinne, 34 år.

Anonymkode: aac0b...f04

Skrevet

Følern. 

Hatt det selv i flere år (sikkert 10 år), tok biposi for noen måneder siden og fortsatt celleforandringer enda. 

Fikk svar fra gynekolog om at jeg ikke burde bli gravid før neste prøve om noen måneder, fordi da kunne de ikke lage en game plan om det fortsetter. Men sa også at jeg ikke skal bekymre meg for mye. Men når de sier game plan videre om hva de skal gjøre så er det litt... Freaky.

Heldigvis vil jeg ikke bli gravid, og har heller ikke noe partner. Så den biten er grei. Tenker at det er sikkert ikke noe og unødvendig å tenke på :)

AnonymBruker
Skrevet
Fyfaen skrev (5 timer siden):

Følern. 

Hatt det selv i flere år (sikkert 10 år), tok biposi for noen måneder siden og fortsatt celleforandringer enda. 

Fikk svar fra gynekolog om at jeg ikke burde bli gravid før neste prøve om noen måneder, fordi da kunne de ikke lage en game plan om det fortsetter. Men sa også at jeg ikke skal bekymre meg for mye. Men når de sier game plan videre om hva de skal gjøre så er det litt... Freaky.

Heldigvis vil jeg ikke bli gravid, og har heller ikke noe partner. Så den biten er grei. Tenker at det er sikkert ikke noe og unødvendig å tenke på :)

Så jeg bør se mørkt på dette nå? Jeg vet ingenting annet enn at jeg må til gynokolog denne uka. Er så inderlig redd for at jeg har kreft. Men jeg spurte legen og hun kunne se med det "blåtte øye" at det ikke var kreft. Likevel må jeg til GYN. Jeg gruer meg så inderlig...! Hadde håpt på noen gode, trøstende ord. 

Anonymkode: ae3ec...890

Skrevet

Har ikke lest tråden. Celleforandringer skjer. Du kommer ikke unna det. Hadde det selv for endel år siden. Begynnende kreft sa de. Men de gikk inn, fjernet alt av vev. Ingenting her i dag. Ble godt fulgt opp. 

ikke ignorer ting. Ting skjer. Ikke vær redd. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (11 minutter siden):

Har ikke lest tråden. Celleforandringer skjer. Du kommer ikke unna det. Hadde det selv for endel år siden. Begynnende kreft sa de. Men de gikk inn, fjernet alt av vev. Ingenting her i dag. Ble godt fulgt opp. 

ikke ignorer ting. Ting skjer. Ikke vær redd. 

Venninnene mine tar så lett på dette. Det gjorde jeg også første gangen. Men ikke nå for andre gang.  Siden jeg også ble sendt så kjapt til GY så blir jeg så urolig. Jeg kvier meg ikke for sjekken men redselen for negativt svar. Er dette rettet mot kreft så bør jeg fortelle dette til familien min som er på ferie...virkelig. Skal til en mann denne gangen (noe som ikke gjør situasjonen bedre), bør jeg fortelle han hvor redd jeg er? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Venninnene mine tar så lett på dette. Det gjorde jeg også første gangen. Men ikke nå for andre gang.  Siden jeg også ble sendt så kjapt til GY så blir jeg så urolig. Jeg kvier meg ikke for sjekken men redselen for negativt svar. Er dette rettet mot kreft så bør jeg fortelle dette til familien min som er på ferie...virkelig. Skal til en mann denne gangen (noe som ikke gjør situasjonen bedre), bør jeg fortelle han hvor redd jeg er? 

Forsøkt å pust og senk skuldrene. Du skal til en sjekk, og de skal undersøke hva, om noe, må gjøres. Det er langt fra celleforandring til kreft. Og mest sannsynlig går dette helt fint. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forsøkt å pust og senk skuldrene. Du skal til en sjekk, og de skal undersøke hva, om noe, må gjøres. Det er langt fra celleforandring til kreft. Og mest sannsynlig går dette helt fint. 

Takk.. Er bare så redd om jeg braser ut i gråt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt hpv to ganger, begge gangene har det forsvunnet av seg selv og det er det som er vanlig. Hpv er ikke kreft. Det finnes mange typer hpv og noen få av de kan gi grobunn for celleforandringer. 

Anonymkode: 9d629...e65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har hatt hpv to ganger, begge gangene har det forsvunnet av seg selv og det er det som er vanlig. Hpv er ikke kreft. Det finnes mange typer hpv og noen få av de kan gi grobunn for celleforandringer. 

Anonymkode: 9d629...e65

Men hvorfor blir jeg henvist til gy? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men hvorfor blir jeg henvist til gy? 

Fordi det er vanlig praksis. Jeg skjønner du er stressa, men du stresser deg opp for noe som  er helt normalt. Vent til du får snakket med legen, og logg deg av internett før det. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2022 den 21.43):

Som legen din sier er det «bare» celleforandringer, ikke kreft. Vet du hvilken grad av celleforandringer du har? Hvis ikke vil du få svar på dette etter biopsi hos gynekolog. Er det lette celleforandringer er oppfølging gjerne bare å følge med celleforandringene. Hvis ikke kan det hende du blir henvist til å gjennomføre en ny konisering. Jeg har flere venninner som har hatt to koniseringer uten komplikasjoner. Forstår at det er skummelt å få en slik beskjed for andre gang, men det er jo veldig bra at du har tatt celleprøve og at du derfor oppdager celleforandringene før de blir kreft. Det tar 10-15 år for alvorlig celleforandringer å utvikle seg til kreft. Klem til deg 

Anonymkode: a33b1...902

Hvordan er det da mulig at jenter i tidlig tjueårene får livmorhalskreft, med mindre de har blitt smittet av seksuelt misbruk i barndommen, hvis det tar 10-15 år å utvikle kreft? Hvis man får livmorhalskreft som 20 åring må man jo da ha blitt smittet som 5 eller 10 åring.

Anonymkode: 4a5bd...820

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan er det da mulig at jenter i tidlig tjueårene får livmorhalskreft, med mindre de har blitt smittet av seksuelt misbruk i barndommen, hvis det tar 10-15 år å utvikle kreft? Hvis man får livmorhalskreft som 20 åring må man jo da ha blitt smittet som 5 eller 10 åring.

Anonymkode: 4a5bd...820

Nei deg kan du si. Jeg har nok ca 40spm rundt akkurat dette temaet.- Ts ;)

(Lurer også på om jeg kan få barn igjen? De har allerede fjernet en del før av livmorhalstappen, eller hva det het. Skulle gjerne hatt flere barn.)

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi det er vanlig praksis. Jeg skjønner du er stressa, men du stresser deg opp for noe som  er helt normalt. Vent til du får snakket med legen, og logg deg av internett før det. 

Ja dette er helt normalt. Og min lege sa at ofte får man det ikke igjen. Er mulig at trådstarter aldri får dette igjen  

AnonymBruker
Skrevet
Eloise12345 skrev (3 timer siden):

Ja dette er helt normalt. Og min lege sa at ofte får man det ikke igjen. Er mulig at trådstarter aldri får dette igjen  

Prøver å roe meg.. selvom jeg har fått det for andre gang nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...