Gå til innhold

Livredd.. Celleforandring med hpv virus for andre gang...!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 33år og har tatt konisiering for 7år siden. Måtte ta celleprøver jevnlig etter dette, men kunne ta 3 hvert år etter det. Nå idag fikk jeg svar på at jeg det ble vist hpv igjen. Nå bestilte legen min en time til gynekolog i slutten av mnd, uten at jeg ba om det. Jeg vet ikke mer men jeg fikk høre det ikke var kreft.

Noen andre som har fått påvist dette for andre gang? Jeg er livredd nå. Hva om jeg må holde på slik livet ut? Hvorfor fikk jeg time så fort ? Har ikke mye jeg kan "brenne bort nå. 😭❤ håper på gode svar.. Har også små barn, så livedd for alt nå. 

Anonymkode: ae3ec...890

• Liker 1
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håper noen kan prate erfaringsmessig om dette. Føler desverre det er alfor lite opplysninger om celleforandringer. Hater disse videre undersøkelsene, veldig sårbar situasjon å være i. På toppen av det hele sitter man på venterom med kreftpasienter som jeg gjorde sist. Men jeg har jo selv aldri hatt kreft. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

V'en i hpv står for virus. Du trenger ikke å si hpv virus. Virus virus liksom...

Anonymkode: 5e089...c55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

V'en i hpv står for virus. Du trenger ikke å si hpv virus. Virus virus liksom...

Anonymkode: 5e089...c55

Neida. Beklager feilen. Noen som kan legge til at dette ikke er farlig? 

Jeg følger nå hverfall disse anbefalingene, i motsetning til hva min venninne gjør. Hun er også 33år og lar vær å ta disse i frykt for nettopp dette. Ts 

Skrevet (endret)
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er 33år og har tatt konisiering for 7år siden. Måtte ta celleprøver jevnlig etter dette, men kunne ta 3 hvert år etter det. Nå idag fikk jeg svar på at jeg det ble vist hpv igjen. Nå bestilte legen min en time til gynekolog i slutten av mnd, uten at jeg ba om det. Jeg vet ikke mer men jeg fikk høre det ikke var kreft.

Noen andre som har fått påvist dette for andre gang? Jeg er livredd nå. Hva om jeg må holde på slik livet ut? Hvorfor fikk jeg time så fort ? Har ikke mye jeg kan "brenne bort nå. 😭❤ håper på gode svar.. Har også små barn, så livedd for alt nå. 

Jeg hadde høygradige celleforandringer for 15 år siden. Har vært frisk siden. Men er klar over at dette kan skje igjen. Det sies at det sjelden skjer igjen. 

Du må slappe av. De har ikke funnet kreft , og dette kan de nok fikse   💖. Gå på timen som du skal på, og tenk positivt. De har jo ikke funnet kreft. Dette kommer du til å bli kvitt igjen, tenker jeg. Det er et virus som du har fått i deg som gir celleforandringer. Og det viruset er du mulig kvitt allerede. 

Jeg er lik deg. Jeg kan verstetenke,  men jeg har lært at man må ikke bekymre seg så mye for ting som de kan behandle. Dette kan nok behandles. Prøv å legge bekymringer tilside, og gå gjennom den behandling legen gir. Det er mitt råd 💖

Endret av Eloise12345
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som legen din sier er det «bare» celleforandringer, ikke kreft. Vet du hvilken grad av celleforandringer du har? Hvis ikke vil du få svar på dette etter biopsi hos gynekolog. Er det lette celleforandringer er oppfølging gjerne bare å følge med celleforandringene. Hvis ikke kan det hende du blir henvist til å gjennomføre en ny konisering. Jeg har flere venninner som har hatt to koniseringer uten komplikasjoner. Forstår at det er skummelt å få en slik beskjed for andre gang, men det er jo veldig bra at du har tatt celleprøve og at du derfor oppdager celleforandringene før de blir kreft. Det tar 10-15 år for alvorlig celleforandringer å utvikle seg til kreft. Klem til deg 

Anonymkode: a33b1...902

AnonymBruker
Skrevet
Eloise12345 skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde høygradige celleforandringer for 15 år siden. Har vært frisk siden. Men er klar over at dette kan skje igjen. Det sies at det sjelden skjer igjen. 

Du må slappe av. De har ikke funnet kreft , og dette kan de nok fikse   💖. Gå på timen som du skal på, og tenk positivt. De har jo ikke funnet kreft 💖

Nei og det roet meg ned, jeg spurte direkte om det var fordi jeg hadde kreft, da kunne hun si at jeg ikke hadde det.

Men frustrerende at jeg igjen har fått dette. Måtte gjennom dette med barn i magen i forrige tilfelle og da med min samboer som god støtte. Nå er det over med meg og han og jeg ser mørkt på hele prosessen igjen. De måtte nesten vurdere en SA den gang.. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei og det roet meg ned, jeg spurte direkte om det var fordi jeg hadde kreft, da kunne hun si at jeg ikke hadde det.

Men frustrerende at jeg igjen har fått dette. Måtte gjennom dette med barn i magen i forrige tilfelle og da med min samboer som god støtte. Nå er det over med meg og han og jeg ser mørkt på hele prosessen igjen. De måtte nesten vurdere en SA den gang.. 

Dette sa legen til meg også da jeg fikk påvist alvorlige celleforandringer.  Fikk et brev der det sto : dette er ikke kreft. Det er kun celleforandringer som mulig må gjøres noe med. Men ikke kreft. Derfor ikke bekymre deg. Legen ba meg ikke være redd. Han sa at det er mye større sjanse for at jeg ville dø i trafikken enn dø av disse celleforandringene dersom jeg fulgte behandlingsopplegget. 💖🥰

Endret av Eloise12345
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk du ikke anbefaling om å vaksinere deg da du ble konisert? 

Anonymkode: 8d11c...272

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt hpv flere ganger. Er ikke konsert men hatt vurdering 2 ganger.

Venninna mi er konisert og har fått det påvist igjen i ettertid uten at det har vært noe fare av den grunn, hun får oppfølging hver 6 mnd for å følge med. Så hun blir godt ivaretatt. 

Anonymkode: 722d6...4bb

AnonymBruker
Skrevet

Er kvinne på 33, tatt celleprøver ørten gang i 8år nå, minst 1 gang i året. Ble konisert for 3 år siden, har enda påvist hpv og celleforandringer. 

Går liksom aldri over. Har hatt samme partner i mange år, så er ikke det at jeg er blitt smittet om att og om att. 

trenger ikke bekymre deg, bare ta de testene du skal. Helt vanlig at du blir henvist til gynekolog etter å ha fått påvist hpv.
Jeg må reise til nærmeste sykehus som er 3 timer unna for å ta celleprøver, rimelig tungvint. 

Anonymkode: 5f694...e7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fikk du ikke anbefaling om å vaksinere deg da du ble konisert? 

Jeg spurte legen, men hun sa det car lite poeng i det nå som jeg var så voksen. Hun har helt sikkert et poeng ved det. Tro meg, har tenkt den tanken flere ganger. Min datter på 14år tok heldigvis denne nettopp. Godt de yngre får et bedre helse tilbud enn det vi gjorde på den tiden. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet hvordan det er. Jeg fikk påvist celleforandringer da jeg gikk på infertilitet utredning da jeg og min forrige mann( eksen) forsøkte å få vårt tredje barn sammen. Husker at jeg var veldig deppa. Legen sa at dette er typisk en del damer. De er deppa og redd alt mulig som de ikke bør ofre så mye energi og tanker på. Og det er jo sant. 

Jeg tror dette går bra. Vet du hvilke grad celleforandringer du hadde ? Ikke vær redd så lenge det ikke er kreft , og så lenge du følger opplegget til legen. 

Jeg ble behandlet med laser for ca 15 år siden. Har aldri fått celleforandringer siden. Mest sannsynlig så får du det ikke igjen nok engang. Det er infoen som jeg har fått. 

Endret av Eloise12345
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg spurte legen, men hun sa det car lite poeng i det nå som jeg var så voksen. Hun har helt sikkert et poeng ved det. Tro meg, har tenkt den tanken flere ganger. Min datter på 14år tok heldigvis denne nettopp. Godt de yngre får et bedre helse tilbud enn det vi gjorde på den tiden. 

Jeg fikk beskjed om å burde ta den når jeg ikke testet positivt for hpv lenger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er kvinne på 33, tatt celleprøver ørten gang i 8år nå, minst 1 gang i året. Ble konisert for 3 år siden, har enda påvist hpv og celleforandringer. 

Går liksom aldri over. Har hatt samme partner i mange år, så er ikke det at jeg er blitt smittet om att og om att. 

trenger ikke bekymre deg, bare ta de testene du skal. Helt vanlig at du blir henvist til gynekolog etter å ha fått påvist hpv.
Jeg må reise til nærmeste sykehus som er 3 timer unna for å ta celleprøver, rimelig tungvint. 

Anonymkode: 5f694...e7d

Åh takk for svar. Forferdelig tungvint å må gå gjennom dette igjen, for meg ligger det mest psykisk. Jeg var også sammen med samme mann i 11år, så har ikke byttet partner i hytt og pine. Føler meg bare så syk likevel. Men som ei sykepleier sa til meg for 7år siden, så er vi under godt oppsyn og det skal da lite til for at det blir kreft - nettopp pga det blir oppdaget ❤

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Eloise12345 skrev (2 minutter siden):

Vet hvordan det er. Jeg fikk påvist celleforandringer da jeg gikk på infertilitet utredning da jeg og min forrige mann( eksen) forsøkte å få vårt tredje barn sammen. Husker at jeg var veldig deppa. Legen sa at dette er typisk en del damer. De er deppa og redd alt mulig som de ikke bør ofre så mye energi og tanker på. Og det er jo sant. 

Jeg tror dette går bra. Vet du hvilke grad celleforandringer du hadde ? Ikke vær redd så lenge det ikke er kreft , og så lenge du følger opplegget til legen. 

Aner ikke hvilken grad. Hun hadde dratt for dagen da jeg ringte tilbake. Fikk bare ei av tlf damene til å lese gjennom detaljene. Bare så rart jeg måtte rett til gyn? Sånn var det ikke forrige gang, da måtte jeg 3 hver uke for å sjekke om det var gått til CIN 3. Noe det ikke gjorde, heldigvis. Hadde det blitt vist, måtte de ha avbrutt svangerskapet den gang. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Åh takk for svar. Forferdelig tungvint å må gå gjennom dette igjen, for meg ligger det mest psykisk. Jeg var også sammen med samme mann i 11år, så har ikke byttet partner i hytt og pine. Føler meg bare så syk likevel. Men som ei sykepleier sa til meg for 7år siden, så er vi under godt oppsyn og det skal da lite til for at det blir kreft - nettopp pga det blir oppdaget ❤

Det er derfor de undersøker oss for celleforandringer.  For å oppdage det slik at det ikke blir kreft. Min lege sa at ca 30 til 40 prosent av alle høygradige celleforandringer blir kreft om de ikke blir behandlet. Men at det tar ofte 7 år før det utvikler seg videre til kreft. Det beroliget meg. Men viktig å følge behandlingsopplegget 💖

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Aner ikke hvilken grad. Hun hadde dratt for dagen da jeg ringte tilbake. Fikk bare ei av tlf damene til å lese gjennom detaljene. Bare så rart jeg måtte rett til gyn? Sånn var det ikke forrige gang, da måtte jeg 3 hver uke for å sjekke om det var gått til CIN 3. Noe det ikke gjorde, heldigvis. Hadde det blitt vist, måtte de ha avbrutt svangerskapet den gang. 

Jeg ble sendt rett til gynekolog på sykehuset og måtte ta laser. Det gikk veldig fort. De hadde ikke tid til masse kontroller. De sa at de ville få bort forandringene så fort de kunne, derfor rett til gynekolog på sykehuset. Legen sa at det høres skummelt ut, men at de sendte folk raskt dit for å gi rask behandling. Fikk beskjed om å ikke stresse med det. Større sjanse( til tross for dette )å dø I trafikken, sa han. Og det tenker vi jo ikke på. Vi mennesker har en tendens til å bekymre oss for enkelte ting. 😇

Endret av Eloise12345
AnonymBruker
Skrevet
Eloise12345 skrev (2 minutter siden):

Jeg ble sendt rett til gynekolog på sykehuset og måtte ta laser. Det gikk veldig fort. De hadde ikke tid til masse kontroller. De sa at de ville få bort forandringene så fort de kunne, derfor rett til gynekolog på sykehuset. 

Er det en psykisk påkjenning for damer dette? Følte jeg ble litt stakkarslig forrige gang. De hjalp veldig godt til. Det hele virker så alvorlig og ukjent. Ts

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det en psykisk påkjenning for damer dette? Følte jeg ble litt stakkarslig forrige gang. De hjalp veldig godt til. Det hele virker så alvorlig og ukjent. Ts

Legen min sa at for en del damer så er slike ting en stor unødvendig psykisk belastning.  Følger vi opplegget til legen så går det som oftest veldig bra. Vi burde visst heller bekymre oss langt mye mer til daglig for å bli påkjørt i trafikken. 😅

Damer har lett for å bli nervevrak og dvele på unødvendige ting sa legen. Jeg ble rolig etter å ha pratet med han. 

Endret av Eloise12345

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...