Gå til innhold

Spør du fortsatt dine foreldre til råds?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De var jo mine viktigste kilder til gode råd i oppveksten. Men nå er jeg voksen og de fremstår ikke lenger særlig kloke alltid.

Spør aldri pappa om råd lenger, for han har forandret seg og jeg ser ikke lenger opp til han. Meningene hans blir mer og mer ekstreme.

Mamma hender det at jeg spør om råd om utvalgte temaer. Men tar rådene med en klype salt.

Anonymkode: 4dc1f...74b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sluttet å spørre voksne om råd når jeg var 7. 

Gjest Athena Catalina
Skrevet (endret)

Nei, jeg gjør ikke det lengre. Flere år siden jeg sluttet med det.

Endret av Panthera Pardus
Skrevet

Hvor gammel er du? Jeg er godt voksen. Har aldri kunnet spurt mine foreldre om råd. Min datter derimot, 28 år, spør meg innimellom. Samtidig, hun hører hva jeg sier, men bestemmer/tar valg helt selv. Det er noe jeg veldig respekterer. 

AnonymBruker
Skrevet

Spør begge foreldre om råd stadig vekk, er 34 år og har egen familie osv.

Anonymkode: 1ed92...ade

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Begge mine foreldre er døde, men det dukker stadig ting i hverdagen jeg har så lyst til å spørre dem om råd til. Er 27 år

Anonymkode: 355a1...cae

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig ofte. Er 41. Tenker fortsatt at de vet mye jeg ikke vet.

Anonymkode: 2d583...008

AnonymBruker
Skrevet

Det hender jeg spør moren min om råd, eller kanskje ikke direkte råd, men lufter ting med henne. Faren min er jeg stort sett ikke enig med, samtidig som han pleier å være bastant på at han har rett, så han spør jeg ikke. 

Anonymkode: fd455...ec4

AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (3 minutter siden):

Hvor gammel er du? Jeg er godt voksen. Har aldri kunnet spurt mine foreldre om råd. Min datter derimot, 28 år, spør meg innimellom. Samtidig, hun hører hva jeg sier, men bestemmer/tar valg helt selv. Det er noe jeg veldig respekterer. 

Jeg er 30.

AnonymBruker
Skrevet

Er snart 40 og rådfører meg ofte med både mamma og pappa, de er jo oppegående og godt utdannet begge to- kloke mennesker med mer livserfaring enn meg…

Anonymkode: 548b4...aa3

• Liker 1
Skrevet

Ja, det hender det jeg gjør, når det er ting jeg vet hun kan mye om, og hun spør også meg om råd på områder jeg kan mye om. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I noen konkrete temaer, ja. Mamma har vært akuttsykepleier, så når jeg eller mine barn skadet seg så spurte jeg om hennes råd. Samt i håndarbeid, husarbeid, kjerringråd og hage. Hva kan man gjøre for å få bort sånn og sånn flekk. Og hvordan var det man skal vaske bunadsskjorter igjen? Og hvor langt ned skal man klippe lavendel?

Men nå har min mor begynt å eldes, er glemsk og hun er mer opptatt av de nære ting. Mange ganger spør jeg henne i stedet for å google, rett og slett for å ha noe å snakke om, og for at hun skal føle seg nyttig og kompetent. Å snakke om Putin eller styringsrenta blir for vanskelig, så vi snakker om de nære ting i stedet.

Anonymkode: 816a2...68c

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er snart 30, og spør stadig mine foreldre om ting. Spesielt praktiske angående his og hage, oppussing og bygging osv. De kan veldig mye både partisk og teoretisk. Jeg lærer fremdeles veldig mye av dem.

Anonymkode: 5aa66...01a

AnonymBruker
Skrevet

Nja.. Når mamma levde så hendte det at jeg spurte henne om ting, men kun for syns skyld. Har ikke fulgt rådene hennes siden lenge før jeg ble voksen, hun gikk livets harde skole og hadde litt utfordringer med refleksjon. Samtidig hadde jeg er ønske om at hun skulle føle seg verdifull, så ja, spurte om ting en gang i blant. 

Anonymkode: d1b85...863

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Er 30, spør dem om råd om konkrete og som regel praktiske ting. 
Ikke så mye verdibaserte spørsmål, da vi har tydelig ulike meninger rundt en del.

AnonymBruker
Skrevet

Angående helserelaterte ting spør jeg min mor, som er sykepleier. Angående annet vil de gjerne tas med på råd, men det er ingenting for neg å hente der. 

Min far framsto alltid som så fornuftig økonomisk for eksempel, men det er nå lenge siden jeg skjønte at han ikke selv lever som han taler. Jeg og min mann har omtrent dobbelt så mye penger som han og min mor har, til tross for at de har hatt mye bedre lønn alltid, samt har arvet på begge sider. Moralsk er det mye det samme. Mye bra snakk, men ikke så god praksis. 

Jeg gidder ikke slik falskhet og dobbeltmoral. Bedre å ikke ve om råd fra dem, for blir bare irritert over at de ikke lever som de taler (eller som de krever).

Anonymkode: 9c823...fb6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nja.. Når mamma levde så hendte det at jeg spurte henne om ting, men kun for syns skyld. Har ikke fulgt rådene hennes siden lenge før jeg ble voksen, hun gikk livets harde skole og hadde litt utfordringer med refleksjon. Samtidig hadde jeg er ønske om at hun skulle føle seg verdifull, så ja, spurte om ting en gang i blant. 

Anonymkode: d1b85...863

Ja... Jeg føler at jeg burde spørre pappa om råd av og til, så han føler seg nyttig og som om jeg trenger han til noe. Selv om vi er uenige om det meste.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Angående helserelaterte ting spør jeg min mor, som er sykepleier. Angående annet vil de gjerne tas med på råd, men det er ingenting for neg å hente der. 

Min far framsto alltid som så fornuftig økonomisk for eksempel, men det er nå lenge siden jeg skjønte at han ikke selv lever som han taler. Jeg og min mann har omtrent dobbelt så mye penger som han og min mor har, til tross for at de har hatt mye bedre lønn alltid, samt har arvet på begge sider. Moralsk er det mye det samme. Mye bra snakk, men ikke så god praksis. 

Jeg gidder ikke slik falskhet og dobbeltmoral. Bedre å ikke ve om råd fra dem, for blir bare irritert over at de ikke lever som de taler (eller som de krever).

Anonymkode: 9c823...fb6

Du, samme her! Pappa har alltid messet om at man må sette opp budsjett og ha kontroll på økonomien. Men det er han som har enormt med gjeld og hopper på get-rich-quick-schemes.

• Hjerte 1
Skrevet

Ja, de har endel kunnskap ikke jeg har.

Gjest Innsikten
Skrevet

Jeg spør mine foreldre om råd hele tiden, bestemmer selv, men liker å høre deres syn på ting. De har gitt mange gode råd om barneoppdragelse, boligkjøp og sparing, blant annet. Jeg er 30 år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...