AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #1 Skrevet 16. juni 2022 Jeg er bipolar type 2. Har baby på 3 mnd og jeg begynner å bli dårlig igjen. Blanding av hypomani og depresjon og føler meg ikke trygg med meg selv. Har klart å ta vare på baby fint fram til nå i kveld, hjernen min har kortsluttet. Med første barn ble jeg planlagt sykemeldt i 3 måneder pga depresjon og far overtok permisjonen. Var masse styr med nav og tok 2 uker å få det innvilget, feil med utbetalinger og fikk en økonomisk smell 8 mnd etterpå da vi måtte tilbakebetale fordi vi hadde fått feil stønad og måtte søke om riktig igjen, noe som tok lang tid. Har derfor ikke villet sykemelde meg denne gangen her. Hvordan kan man fikse slik at far kan være hjemme i morgen uten å sykemelde meg i lang tid? For jeg føler meg virkelig ikke trygg. Anonymkode: d7c4e...9c5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #2 Skrevet 16. juni 2022 Hvis situasjonen er så akutt må han rett og slett ta egenmelding i morgen. Du ringer også til fastlegen i morgen tidlig og får akuttime. Far må ta over permisjonen, du er tydelig ute av stand til å ta vare på baby. Det er én enkel søknad, men du trenger legeerklæring. Så få den legeerklæringen i morgen, og så sender din mann inn søknad til nav i morgen ettermiddag. Dette ordner seg. Anonymkode: 46fb1...3cd 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #3 Skrevet 16. juni 2022 Noen velger å sykemelde far til tross for at det er mor som egentlig er syk. Far kan vel sjekke om hans fastlege er villig til å gjøre det? Hvis ikke må du vel bite i det sure eplet. Fordelen er at du vet hvilken søknad som er riktig denne gangen. Anonymkode: 5cb52...a8c
Gjest mariama Skrevet 16. juni 2022 #4 Skrevet 16. juni 2022 Ikke la rotet sist ødelegge, det går sikkert fint denne gang. Du må få deg en legeerklæring og sykmelding (så du får søkt sykepenger), far må søke om foreldrepenger.
Maestro Skrevet 16. juni 2022 #5 Skrevet 16. juni 2022 Bruker du ikke medisiner som holder deg stabilt?
Maestro Skrevet 16. juni 2022 #6 Skrevet 16. juni 2022 Og du er vel enda i permisjon om barnet er 3 mnd? Hva skal du sykemeldes for?
Silva Pluvialis Skrevet 16. juni 2022 #7 Skrevet 16. juni 2022 Maestro skrev (2 minutter siden): Bruker du ikke medisiner som holder deg stabilt? Jeg vet ikke om TS ammer, og dermed ikke kan stå på stemningsstabiliseringende. Hadde det vært mulig å starte opp på medisiner, og heller gå over til MME? Mors psykiske helse er mye viktigere for barnet enn ammingen når det finnes andre alternativer.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #8 Skrevet 16. juni 2022 Maestro skrev (3 minutter siden): Og du er vel enda i permisjon om barnet er 3 mnd? Hva skal du sykemeldes for? Hvis mor sykemeldes i permisjonen, kan far ta over permisjon. Syns man kan spare seg for kommentarer om at en ikke bør få barn eller spørsmål om medisinering. Hadde medisin funket hele tiden og på alt, så ville det ikke vært sykdom i verden, og en kan være en strålende forelder, selv om en sliter litt innimellom. Det enkleste er nok kanskje at far tar egenmelding nå, og så får sykemelding. Det er ikke etter boka, men det er kjapt gjort, og det et vel det du trenger nå. Anonymkode: ed7a7...1e4 2 1
Maestro Skrevet 16. juni 2022 #9 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis mor sykemeldes i permisjonen, kan far ta over permisjon. Syns man kan spare seg for kommentarer om at en ikke bør få barn eller spørsmål om medisinering. Hadde medisin funket hele tiden og på alt, så ville det ikke vært sykdom i verden, og en kan være en strålende forelder, selv om en sliter litt innimellom. Det enkleste er nok kanskje at far tar egenmelding nå, og så får sykemelding. Det er ikke etter boka, men det er kjapt gjort, og det et vel det du trenger nå. Anonymkode: ed7a7...1e4 Ja, jeg vet det. Har psykisk lidelse selv med medisinering. Men er heldigvis komt så langt at jeg er på nedtrapping. Og er i en organisasjon for psykisk helse, å de fleste vennene mine er inni psykeratien. Sikkert derfor jeg er litt sånn, å spør om dette da vi er ganske åpne om tematikken. Grunnen til jeg spurte var jo om hun er medisinert, om ikke om hun eventuelt skulle tatt i mot medisin og eventuelt gi flaske til barnet om hun ammer. Helsen først ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #10 Skrevet 17. juni 2022 Det er nye regler på uttak av permisjon etter 1. Oktober 2021. Du trenger ikke lenger å søke om at far tar ut permisjon sukker mens du er sykemeldt. Du får en ordinær sykemelding, og utsetter permisjonen din (legger inn endring på NAV.no for perioden du kommer til å trenge sykemelding. Blir du bedre før den tid, kan du endre den igjen på dagen. Endringer må registreres senest dagen før de inntreffer, det kan bli litt kluss med utbetaling av foreldrepenger hvis det er tett opp mot utbetalingsdato, men det korrigeres automatisk ved neste utbetaling.). Hvis far der i mot skal overta dine uker, må det søkes om. Men drt er enklest at du utsetter dine uker, er sykemeldt og far bruker av sine uker. Anonymkode: 59ea3...0c4 1 1
Rhodiola Skrevet 17. juni 2022 #11 Skrevet 17. juni 2022 Tråden er ryddet for brukerangrep og siteringer av slettede innlegg. Rhodiola, adm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå