Gå til innhold

Hvordan får man seg jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har aldri hatt jobb og har ikke foreldre så har aldri lært. Hvordan får man seg jobb step by step? Hva gjorde du?  Noen som gidder skrive alt hva som skjedde helt fra du begynte å se til du var på jobben? 

Og hvis du tenkte skrive noe stygt vennligst gå et annet sted

Anonymkode: 67f25...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

1. Finn.no og ledige stillinger

2. når du funnet en jobb du syns virker interessant så klikker du på «søk her».

3. send søknad med CV. 
4. vent på å bli invitert til intervju (eller få avslag)

5. gå på intervju

6. vent på invitasjon til andre gangs intervju/avslag/jobberbjudande

7. takke ja til jobb

8. begynn å jobbe

Anonymkode: c823f...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan man får en jobb varierer litt fra sted til sted. Jeg har aldri jobbet fulltid ettersom jeg studerer, men har hatt litt deltidsjobber og sommerjobber. Det er litt mer seriøsitet over jobbsøkerprosessen når du søker etter noe mer enn bare en sommerjobb eller deltidsstilling ved siden av studiet. Men her er to eksempler: 

Den første jobben fant jeg lyst ut på en jobbside (husker ikke hvilken). Jeg skrev en søknad. I dette tilfellet tror jeg ikke de spurte om CV ettersom det var en jobb rettet mot VGS-elever/studenter. Det var i tillegg noen andre spørsmål jeg svarte på i et digitalt skjema. Deretter ble jeg kalt inn til intervju. Det varte cirka 30 min. Deretter gikk det noen dager før jeg fikk svar. 

En annen jobb fikk jeg gjennom studiet faktisk. Jeg var i praksis. Mot slutten av praksisperioden spurte jeg om de hadde behov for tilkallingsvikarer. Det hadde de. Slapp å levere CV og søknad ettersom de kjente meg etter en lang praksisperiode. Jeg ga beskjed om hvilke dager jeg kunne. De ringer meg ved behov og jeg tar de vaktene jeg kan.

Anonymkode: b3f18...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg var ung: Jeg gikk rett til de butikkene eller arbeidsplassene jeg anså som interessante og passende, og ba om å få snakke med daglig leder. Har da presentert meg og fortalt at jeg ser etter jobb og levert en åpen søknad og CV. Har inntrykk av at dette har gitt et godt inntrykk. 

I voksen alder har jeg søkt skriftlig på det som har vært av interesse. 

Anonymkode: 8d435...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foreslår du booker en time med en konsulent hos Nav og ber om hjelp. De kan hjelpe deg med å sette opp cv og gi deg råd. De har også oversikt over noen ledige stillinger som de kan anbefale deg å søke på i tillegg til det som er utlyst på Finn.no.
Noen NAV-kontor har jobbsøkersamlinger det kan være smart å delta på.

https://www.nav.no/no/person/arbeid/oppfolging-og-tiltak-for-a-komme-i-jobb/tiltak-for-a-komme-i-jobb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

NAV har også stillinger liggende ute på nettsiden. Trenger ikke logge inn. Fungerer nesten som Finn.no. Når du leter etter jobb er det lurt å lete mange steder. Noen ganger legges stillinger bare ut på en side. Så i tillegg til Finn.no bør du også sjekke her.

Hvis du ønsker å få jobb i kommunen din (det har mange fordeler!) kan du sjekke nettsiden til kommunen din. Der pleier det å være en "jobb hos oss"-side, med stillinger man kan søke på. Er i alle fall det hos min og omegn.

Ellers pleier NAV å ha diverse jobbsøkekurs som jeg tror hadde vært veldig bra for deg. Registrer deg som arbeidssøker på NAV.no, så vil de hjelpe deg med absolutt alt du måtte lure på.

Anonymkode: 53c87...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...