Natta1980 Skrevet 16. juni 2022 #1 Skrevet 16. juni 2022 Sitter og ser på hva som skjer bla i USA, tomme butikkhyller, at folk hamstrer, og at det sies å bli mer og mer matmangel. Har ikke satt meg så veldig inn i situasjonen om matmangel generelt, men tror du at det kan komme til å bli alvorlig matmangel i Norge om ikke så lenge eller på lengre sikt? Altså de faktorene som påvirker dette - kan det skje (flere) uforutsigbare svingninger politisk sett f.eks, som gjør at man bør ta dette mer på alvor?
Anononyma Skrevet 16. juni 2022 #2 Skrevet 16. juni 2022 (endret) Jeg syns jeg ser tendenser til at det i allefall periodevis vil være vanskelig å få tak i enkelte produkter. Synes jeg oftere og oftere kommer hjem fra ukeshandling og informerer min mann om at jeg måtte kutte ut det, eller bytte den retten med noe annet fordi det var så utplukket på butikken. På den annen side tror jeg nok at det vil finnes mat i butikkene, vi må kanskje bare tilpasse oss litt og senke forventningene til hva vi finner i butikkhyllene til enhver tid. Endret 16. juni 2022 av Anononyma 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #3 Skrevet 16. juni 2022 Jeg er helt sikker på at det ikke blir matmangel i Norge. Vi er et av de siste stedene det vil skje. Rett og slett fordi vi har penger til å betale høye priser, og da vinner vi over land som ikke er like godt stilt dersom det skulle bli mangel. Men at det kan bli mangel på enkelt matvarer eller matvaregrupper i perioder, det tror jeg nok. Anonymkode: 086e6...9ff 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #4 Skrevet 16. juni 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er helt sikker på at det ikke blir matmangel i Norge. Vi er et av de siste stedene det vil skje. Rett og slett fordi vi har penger til å betale høye priser, og da vinner vi over land som ikke er like godt stilt dersom det skulle bli mangel. Men at det kan bli mangel på enkelt matvarer eller matvaregrupper i perioder, det tror jeg nok. Anonymkode: 086e6...9ff Feil. Norge er ikke selvforsynt, heller ikke våre naboland. Og når store land prioriterer egen befolkning hjelper det ikke å ha mye penger. De kan som kjent ikke spises. Anonymkode: f7fc8...364 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #5 Skrevet 16. juni 2022 Vi kan jo slutte å kaste så mye mat. Det er i hvert fall det litt av løsningen. Anonymkode: 04a35...1bd 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #6 Skrevet 16. juni 2022 Det vil bli mangel på mat i den forstand at priser på basisvarer som brød og hvete kan eksplodere, samt at det periodevis vil kunne være tomt for endel råvarer. Kommer man i en situasjon med krig så har Norge ingen selvforsyning utover melk og egg. Kjøtt, grønnsaker, frukt, kaffe, sjokolade, brødvarer +++ blir det tomt for «over natten» Det vi har et lakseoppdrett som kan gjøre at vi ikke sulter, så krisematen i Norge er pr i dag laks. Anonymkode: 5a909...785 2
Knirke Skrevet 16. juni 2022 #7 Skrevet 16. juni 2022 Nei. At det er tomt for én type brød eller en spesiell pakke kikerter på grunn av leveringsproblemer er ikke det samme som at vi kommer til å sulte ihjel. Om f.eks hvete blir dyrere så er det faktisk noe man kan leve helt fint uten. Og som noen nevner over så kunne vi levd ganske lenge på bare den maten vi kaster i søpla i løpet av en uke. Norge er ikke selvforsynt med mat, nei, men så skal det ganske mye til før det blir handelsblokkader som stopper absolutt all import. Det må jo i så fall være hvis Jonas Gahr begynner å oppføre seg som Putin og angriper Sverige eller noe. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå