Gå til innhold

Jeg har vært skoleflink hele livet, en venn av meg tjener minst 50% mere enn meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente på 26 som har vært skoleflink absolutt hele livet, fikk toppkarakterer på videregående og gikk rett videre på universitetet. Jeg fullførte min mastergrad på normert tid, selvom jeg hadde en deltidsjobb ved siden av, ble gift og brukte mye tid på det sosiale. Jeg gikk med en gang ut i en godt betalt jobb i konsulentbransjen. Eksen min fra vgs som jeg var sammen med i et par måneder i 3. klasse, var stikk motsatt av meg, han jobbet aldri med skolen, bortsett fra i matte, fikk middelmådige+ karakterer, og studerte i utlandet fordi snittet hans ikke var bra nok for NTNU. Vi slo opp som venner. I dag har han klart seg bra, bedre enn meg (inntektsmessig), han har en mastergrad i matematikk, jobber som senior konsulent i et stort firma, men det som irriterer meg er at han allerede tjener en million, i tillegg til at han får mye mere anerkjennelse av sjefen hans. Jeg vet at det holdes veldig konfidensielt det han tjener, fordi det ellers ville bli misnøye blant kolleger. Han prioriterte bare damer og fotball på vgs (bortsett fra matte som sagt) og da irriterer det meg allikevel grenseløst at han tjener minst 50%, kanskje dobbelt så mye som meg pr dags dato. Jeg har alltid vært vant til å være best, og hadde aldri trodd at han ville overgå meg så lett som ingenting. Jeg husker åssen faren min så ned på ham, hvordan jeg alltid måtte forsvare ham, og i dag sitter jeg med skjegg i postkassa og tjener mye dårligere enn ham...

Anonymkode: 77a3f...efa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså, hva har det med deg å gjøre, hvordan han er/klarer seg i dag? Det er jo fullstendig uten betydning for deg og ditt liv? Jeg skjønner ikke problemstillingen?

Anonymkode: 85989...805

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det bare. Det vil alltid være noen som tjener mer enn deg. Det må du bare finne deg i. Kanskje finne deg en bedre betalt jobb hvis det er så viktig å overgå eksen din.

Anonymkode: 9059b...654

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du nevner jo absolutt intet som er viktig her, ts?

Hvor flink (om flink i det hele) er du i jobben din? Hvor ambisiøs er du? Hvor smart jobber du? Har du skaffet deg en nisje eller et fagområde det er vrient å erstatte deg i? Kommer du med forslag til forbedringer og leser deg opp, eller utfører du arbeidet etter instruks, som var du en robot? Effektiviserer du eget arbeid når det kommer deg i hende, eller tar oppgavene dine like lang tid et halvår etter du fikk dem? Er du en det oppleves som attraktivt å ha med i et prosjekt?

Alt dette, ts, er svaret på lønn.

Anonymkode: 32e29...a0f

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor skal man begynne... 

Jo, kanskje med en 26åring som er helt fersk fra universitet og forventer en lønn rundt millionen. 

Og som tror at man kan ta en mastergrad ved å kun være god i ett fag. 

Faglig dyktighet og karakterer fra VGs henger ikke alltid sammen. Og sosiale ferdigheter betyr mye! 

Anonymkode: 84871...a2f

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på å svære skoleflink og det å være smart😉

Anonymkode: 170b2...c57

• Liker 6
  • Nyttig 2
Gjest Dustete
Skrevet

Ja jeg er også MYE BEDRE enn alle andre idioter på alle jobber jeg er kvalifisert til. Det er så kjedelig å ikke få annerkjennelse 😭😭😭😭😭😭

AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi han er mann. Verden har ikke kommet lenger.

Anonymkode: ac4b3...03c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Faren din er slem. 

Anonymkode: 94a5e...8f0

AnonymBruker
Skrevet

Ingen i klassen min på vgs hadde bare toppkarakter, de færreste hadde 6 i noe i det hele tatt, og jeg gikk studiespesialiserende. Allikevel har mange gode jobber og toppkarakterer fra høgskole/universitet. Grunnen? Mange vet ikke hva de vil med livet allerede på vgs og er skoleleie og mer opptatt av å ha det gøy. Det er helt vanlig når man er ung. Det blir folk av dem allikevel. 

Anonymkode: 0bc84...61b

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er fordi han er mann. Verden har ikke kommet lenger.

Anonymkode: ac4b3...03c

Derfor jeg kun ansetter kvinner i min bedrift. En mann vil kreve snaue millionen i lønn. Kvinner tar 500.000 uten å nøle. Er helt fantastisk

Anonymkode: 1fc3d...c14

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor flink man har vært på skolen har da ingenting med lønn å gjøre? 

Jeg er også skoleflink. Men jeg har valgt en utdanning som vil gi meg høy lønn. Hjelper jo ikke å være flink på skolen dersom man velger en utdanning med generell lav gjennomsnittslønn, du får ikke mer i lønn fordi du var flink.  

Og hvorfor sammenligner du deg med xen? Drit nå i hva han tjener, vær glad for at du har en god utdanning, å prøv og skap deg et godt liv. :)

Anonymkode: 0fa76...e3d

Skrevet

Get over it. 🤗

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er en jente på 26 som har vært skoleflink absolutt hele livet, fikk toppkarakterer på videregående og gikk rett videre på universitetet. Jeg fullførte min mastergrad på normert tid, selvom jeg hadde en deltidsjobb ved siden av, ble gift og brukte mye tid på det sosiale. Jeg gikk med en gang ut i en godt betalt jobb i konsulentbransjen. Eksen min fra vgs som jeg var sammen med i et par måneder i 3. klasse, var stikk motsatt av meg, han jobbet aldri med skolen, bortsett fra i matte, fikk middelmådige+ karakterer, og studerte i utlandet fordi snittet hans ikke var bra nok for NTNU. Vi slo opp som venner. I dag har han klart seg bra, bedre enn meg (inntektsmessig), han har en mastergrad i matematikk, jobber som senior konsulent i et stort firma, men det som irriterer meg er at han allerede tjener en million, i tillegg til at han får mye mere anerkjennelse av sjefen hans. Jeg vet at det holdes veldig konfidensielt det han tjener, fordi det ellers ville bli misnøye blant kolleger. Han prioriterte bare damer og fotball på vgs (bortsett fra matte som sagt) og da irriterer det meg allikevel grenseløst at han tjener minst 50%, kanskje dobbelt så mye som meg pr dags dato. Jeg har alltid vært vant til å være best, og hadde aldri trodd at han ville overgå meg så lett som ingenting. Jeg husker åssen faren min så ned på ham, hvordan jeg alltid måtte forsvare ham, og i dag sitter jeg med skjegg i postkassa og tjener mye dårligere enn ham...

Denne eksen minner om meg 😂

Anonymkode: ba091...657

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Derfor jeg kun ansetter kvinner i min bedrift. En mann vil kreve snaue millionen i lønn. Kvinner tar 500.000 uten å nøle. Er helt fantastisk

Anonymkode: 1fc3d...c14

Enig. Kvinner tør sjelden å komme krav om høyere lønn

Anonymkode: 94a5e...8f0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Drit i han, men det høres ut som du er kraftig underbetalt. 500.000 er latterlig dårlig  betalt som konsulent. Bytt jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Da har du lært at du ikke kan være best alltid da, og at noen tjener bedre en deg. Sånn er det bare. Du får ikke gjort noe med hans situasjon.

Anonymkode: c60be...ac8

Skrevet

Hahaha, thats life. Jeg fullførte aldri vgs, gikk en helt annen linje enn det jeg jobber med. Har ikke studielån, kun huslån, ok lønn og en spennende jobb med mye frihet 😄 og grei cv uten hull, har jobbet 100% siden jeg var 18. er det dårlig gjort også? 😂

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke nødvendigvis millionlønn kastet etter deg. Du må også lære å forhandle. En arbeidsgiver vil ha deg så billig som mulig. Tar du til takke med første tilbud på 500000 er det det du får. Finn ut hva du er verdt og gå inn for å forbedre deg. Gjør deg selv attraktiv ved å strekke deg etter å bli best. Søk flere jobber og start forhandlinger med flere. Da skal du se du kan nå millionlønn du også

Anonymkode: e3f76...f83

AnonymBruker
Skrevet
On 6/16/2022 at 5:53 PM, AnonymBruker said:

Det er forskjell på å svære skoleflink og det å være smart😉

Anonymkode: 170b2...c57

Dette kan ikke understrekes nok! 😁

Anonymkode: dd02c...b87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...