Gå til innhold

Jeg sliter med å gjøre rutineoppgaver som husarbeid, matlaging, dusje, selv når jeg ikke er deprimert

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med å gjøre rutineoppgaver som husarbeid, matlaging, dusje, selv når jeg ikke er deprimert. Det har stort sett vert slik for meg, og ble verre etter at jeg flyttet for meg selv. Det er som en indre sperre. Jeg bare "klarer ikke". Må virkelig ta meg sammen for å orke å pusse tenner og dusje om morgenen. Vaske klær gjør jeg når jeg ikke har noen rene igjen. Støvsuge og vaske leiligheten gjør jeg stort sett en gang i måneden, med mindre det er virkelig ille. "Det er bare å gjøre det" får man jo ofte høre. Men likevel føles det ikke slik. Jeg håper virkelig jeg kan finne en løsning, for det er jo egentlig ganske belastende å alltid skulle slite så mye med disse tingene som man gjør hver eneste dag. Har alt fått tips om ukeplan, så det tenker jeg sette opp. 

Noen som har det på samme måte eller som har noen tips til hvordan en kan fikse dette? Og hvordan kan en finne glede i hverdagslige ting? Jeg vil jo gjerne stå opp om morgenen og "se frem til" å starte dagen med å dusje og pusse tenner og å ikke føle at husarbeid er helt pyton og at å lage middag er uoverkommelig.

Anonymkode: 96194...6b3

• Liker 2
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kobber du? Studerer? Viktig å komme deg ut i samfunnet og sosialisere deg hvis ikke blir du bare sittende. 
ja det er faktisk bare å gjøre det. 
sett opp en plan der du vasker og holder i orden faste tider i uka. 

Anonymkode: 45e23...8f4

AnonymBruker
Skrevet

Trives du med å bo alene? Det virker ikke sånn. Hva med å senke kravene, gjøre tre ting hver dag, selv om de er små. Kan du tenke deg å bo i kollektiv? Det finnes rolige kollektiv som er kun for damer. Bor du sammen med andre tror jeg du vil få gjort mer og bli mer aktiv. 

Anonymkode: 74c52...292

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trives du med å bo alene? Det virker ikke sånn. Hva med å senke kravene, gjøre tre ting hver dag, selv om de er små. Kan du tenke deg å bo i kollektiv? Det finnes rolige kollektiv som er kun for damer. Bor du sammen med andre tror jeg du vil få gjort mer og bli mer aktiv. 

Glemte å si at jeg selv hadde det som deg. Jeg valgte å flytte i kollektiv selv om jeg sliter med angst. Det endret hele livet mitt.  Jeg er ikke så sosial, mer introvert, men som sagt er dette er rolig kollektiv for voksne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg sliter med å gjøre rutineoppgaver som husarbeid, matlaging, dusje, selv når jeg ikke er deprimert. Det har stort sett vert slik for meg, og ble verre etter at jeg flyttet for meg selv. Det er som en indre sperre. Jeg bare "klarer ikke". Må virkelig ta meg sammen for å orke å pusse tenner og dusje om morgenen. Vaske klær gjør jeg når jeg ikke har noen rene igjen. Støvsuge og vaske leiligheten gjør jeg stort sett en gang i måneden, med mindre det er virkelig ille. "Det er bare å gjøre det" får man jo ofte høre. Men likevel føles det ikke slik. Jeg håper virkelig jeg kan finne en løsning, for det er jo egentlig ganske belastende å alltid skulle slite så mye med disse tingene som man gjør hver eneste dag. Har alt fått tips om ukeplan, så det tenker jeg sette opp. 

Noen som har det på samme måte eller som har noen tips til hvordan en kan fikse dette? Og hvordan kan en finne glede i hverdagslige ting? Jeg vil jo gjerne stå opp om morgenen og "se frem til" å starte dagen med å dusje og pusse tenner og å ikke føle at husarbeid er helt pyton og at å lage middag er uoverkommelig.

Du trenger ikke finne glede i det, du får bare gjøre det fordi du må. Hvis man skal la være  å gjøre det som ikke gir berusende glede så ble lite gjort! Bare gjør det. 

Anonymkode: 0fb9d...314

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du trenger ikke finne glede i det, du får bare gjøre det fordi du må. Hvis man skal la være  å gjøre det som ikke gir berusende glede så ble lite gjort! Bare gjør det. 

Anonymkode: 0fb9d...314

Lett å si. Vi vet ikke mye om ts, og hun sier hun sliter med varierende depresjoner. Da hoper ting seg lett opp og blir til slutt så mye at man kan bli handlingslammet. Vi vet alle at rot og inaktivitet ikke hjelper, men det hender ting låser seg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at du må fremdeles gjøre husarbeid i et kollektiv og de andre som bor der hater deg hvis du ikke gjør det … Ja man er fler til å dele på arbeid men likevel 

Anonymkode: bebc7...94a

AnonymBruker
Skrevet

Ts, jeg har det sånn jeg også, det er definitivt verst når depresjonen er på sitt mørkeste, men jeg sliter med ganske lav funksjonsevne også når den er under "kontroll".

For min del handler det om ADHD. Jeg har ingen veldig gode råd til deg, men å sette opp en ukeplan med små overkommelige mål er en god start. 

Anonymkode: 76f23...e9a

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kobber du? Studerer? Viktig å komme deg ut i samfunnet og sosialisere deg hvis ikke blir du bare sittende. 
ja det er faktisk bare å gjøre det. 
sett opp en plan der du vasker og holder i orden faste tider i uka. 

Anonymkode: 45e23...8f4

Ja, jeg jobber i ett par timer tre dager i uken. Merker det hjelper å ha noe å gå til, men likevel sliter jeg med å ha struktur på resten av livet mitt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg trives ikke med å bo alene, synes egentlig det er skikkelig vanskelig til tider. Har prøvd å bo i kollektiv og det passet dessverre ikke meg. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts, jeg har det sånn jeg også, det er definitivt verst når depresjonen er på sitt mørkeste, men jeg sliter med ganske lav funksjonsevne også når den er under "kontroll".

For min del handler det om ADHD. Jeg har ingen veldig gode råd til deg, men å sette opp en ukeplan med små overkommelige mål er en god start. 

Anonymkode: 76f23...e9a

Fint å høre jeg ikke er alene om det. Jeg har satt opp en detaljert ukeplan nå, så håper at det hjelper. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg funker det å røyke meg fjern og sette på en podcast. Da blir sånne mundane oppgaver straks mye gøyere.

Anonymkode: f4fc9...bf6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For meg funker det å røyke meg fjern og sette på en podcast. Da blir sånne mundane oppgaver straks mye gøyere.

Anonymkode: f4fc9...bf6

Jeg får ikke gjort stort når jeg er fjern. Jeg glemmer jo av hva jeg holder på med hele tiden... 

Men uansett er ikke det en god idé å potensielt bli hekta og få ennå et problem. 

• Liker 5
Gjest Ghostface
Skrevet (endret)

Se på plan with me videoer og kanskje sette opp en slik bullet journal selv. Noen sier det hjelper å krysse av lister osv for å få ting gjort.

Endret av Ghostface
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det også sånn at jeg "vil ikke". Men jeg må tvinge meg selv til å gjøre noe jeg ikke vil. Det er tungt, men det kjennes bra når man er ferdig.

Anonymkode: 3045b...bc3

Skrevet

Jeg er også skikkelig lat, men det eneste som funker er å bare bestemme seg, og hoppe i det. Men jeg bruker litt tid på å "psyke meg opp" først, for eksempel setter jeg på alarm på mobilen, eller bestemmer meg for å ligge på sofaen en times tid og se en episode av en serie eller noe, og så sette i gang med husarbeid etterpå. 
Eller jeg belønner meg selv, og kan for eksempel gå bort på butikken og kjøpe meg en boks med is når jeg har fullført alt som var på lista den dagen😄

Lykke til😀

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mooria skrev (14 timer siden):

Jeg er også skikkelig lat, men det eneste som funker er å bare bestemme seg, og hoppe i det. Men jeg bruker litt tid på å "psyke meg opp" først, for eksempel setter jeg på alarm på mobilen, eller bestemmer meg for å ligge på sofaen en times tid og se en episode av en serie eller noe, og så sette i gang med husarbeid etterpå. 
Eller jeg belønner meg selv, og kan for eksempel gå bort på butikken og kjøpe meg en boks med is når jeg har fullført alt som var på lista den dagen😄

Lykke til😀

Dette er jo en lur ide, sette på alarm og belønning som motivasjon 🙂

• Liker 1
Skrevet

Jeg har flere gode tips og råd som kanskje kan hjelpe, de hjalp meg ut av noe lignende, men jeg fmhar ikke tid til å skrive et ordentlig innlegg nå. Skriver her så jeg blir minnet på det til senere, ellers kan du sende meg en pm Ts ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig deprimert en periode og det nyttet ikke for meg å tenke på alt jeg burde gjøre. Jeg måtte tenke bare på det jeg skulle gjøre den neste timen. Nå skal jeg stå opp og dusje og vaske håret. Så gjorde jeg det. Nå skal jeg vaske klær. Så gjorde jeg det. Ikke tenke lenger frem. 

Anonymkode: 97e05...8e2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må planlegge når jeg skal gjøre det ellers blir det ikke gjort, jeg har asperger da.

Anonymkode: f6efb...dcf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...