Cob Skrevet 16. juni 2022 #1 Skrevet 16. juni 2022 Jeg ligger flatt ut hjemme med korona, lungebetennelse, øyekatarr og vansker for å gjøre noe. Klarer ikke spise og trenger virkelig bare hvile litt, er sykemeldt. Det er helg og mannen må på jobb, noe som vil si at jeg blir igjen med barna. Sjefen nekter han fri for å ta barna, siden barna ikke er syke bare jeg.. nå er barn også syke, med hoste og feber. Men siden mannen sa de ikke var det igår, har dette blitt tatt bilde av som "bevis". Jeg blir så forbanna, stemmer det ikke at han skal ha rett til å ta omsorgsdager når jeg er syk, med sykemeldingen i tillegg? Når barna også er syke? Og er ikke denne på 20 dager nå ut 2022 for 1-2 barn, 30 for 3 barn? Er det noe jeg ikke skjønner her? Må jeg på sykehus for at han skal ha rett til å bruke omsorgsdag? Beklager, bare frustrert og dårlig, klarer nesten ikke skrive her men nå må jeg. Om noen vet så gjerne bekreft/avkreft for meg, klarer nesten ikke tenke selv i febertåka her .. 1
Sofakona Skrevet 16. juni 2022 #2 Skrevet 16. juni 2022 https://www.nav.no/tar-vare-pa Du kan ha rett til pleiepenger når du må være borte fra jobb for å pleie en person over 18 år som har utviklingshemming og er svært alvorlig syk. for familier med en hjemmearbeidende omsorgsperson. Blir omsorgspersonen, vanligvis mor, så syk at hun ikke kan passe barnet, har far bare rett til permisjon uten lønn. Også foreldre som begge er yrkesaktive og som har en barnepasser som blir syk, vil kunne ha behov for å være hjemme. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #3 Skrevet 16. juni 2022 Der jeg jobber har jeg 10 dager egenmelding for sykt barn ELLER barnepasser syk. Anonymkode: 8f8e9...bb8 11
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #4 Skrevet 16. juni 2022 Du vet alenemødre klarer dette fordi de må? Sykere enn deg også. Jeg synes det er utnyttelse av systemet å kreve at mannen skal ha fri med lønn. Dere får betale for barnepass, få hjelp av familie eller du må bite tenna sammen og klare dette selv. Anonymkode: d079c...a0a 7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #5 Skrevet 16. juni 2022 Far har rett til å bruke sykt barn dag. Anonymkode: 60adc...db1 8
sirenas Skrevet 16. juni 2022 #6 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du vet alenemødre klarer dette fordi de må? Sykere enn deg også. Jeg synes det er utnyttelse av systemet å kreve at mannen skal ha fri med lønn. Dere får betale for barnepass, få hjelp av familie eller du må bite tenna sammen og klare dette selv. Anonymkode: d079c...a0a Dust 18
smilo Skrevet 16. juni 2022 #7 Skrevet 16. juni 2022 Sofakona skrev (5 minutter siden): https://www.nav.no/tar-vare-pa Du kan ha rett til pleiepenger når du må være borte fra jobb for å pleie en person over 18 år som har utviklingshemming og er svært alvorlig syk. for familier med en hjemmearbeidende omsorgsperson. Blir omsorgspersonen, vanligvis mor, så syk at hun ikke kan passe barnet, har far bare rett til permisjon uten lønn. Også foreldre som begge er yrkesaktive og som har en barnepasser som blir syk, vil kunne ha behov for å være hjemme. Dette stemmer ikke. Om omsorgsperson er syk, så kan far ta sykebarndager med loven i hånden. 12 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #8 Skrevet 16. juni 2022 Arbeidsgiver får ikke dette gjennom hos NAV, så han kan fint ta sykt barn dag OG syk barnepasser dag. Anonymkode: 86e75...f71 2
Cob Skrevet 16. juni 2022 Forfatter #9 Skrevet 16. juni 2022 Okay, takk for svar. Men nå er jeg jo ikke hjemmeværende omsorgsperson. Men i arbeid selv, ikke har vi barnevakt som kjenner barna nok (de er små og ikke så godt med fremmede som passere) heller ikke særlig å invitere inn til å passe koronasyke barn kanskje? Ingen familie under 5t unna. Men regnes jeg da som barnepasser i denne settingen? Iom at jeg skulle vært den som er hjemme i helga? Okay, takk, om han har rett så fortsetter vi stå på dette. Sjefen advarer nå med oppsigelse pga dette... 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #10 Skrevet 16. juni 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Der jeg jobber har jeg 10 dager egenmelding for sykt barn ELLER barnepasser syk. Anonymkode: 8f8e9...bb8 Det er vel en lov som gjelder for alle, er det ikke? 10 dager til hver forelder til å passe syke barn, eller passe barn om barnepasser er syk. Arbeidsgiver kan ikke nekte folk det de har krav på etter loven. Anonymkode: ba29d...8d1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #11 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Der jeg jobber har jeg 10 dager egenmelding for sykt barn ELLER barnepasser syk. Anonymkode: 8f8e9...bb8 Egenmelding og omsorgsdager er to forskjellige ting er de ikke det? Nye loven sier at 1-2 barn har nå 20 omsorgsdager ut 2022, så dette stemmer vel ikke? Anonymkode: 87543...4b7 1
Sofakona Skrevet 16. juni 2022 #12 Skrevet 16. juni 2022 Cob skrev (1 minutt siden): Okay, takk for svar. Men nå er jeg jo ikke hjemmeværende omsorgsperson. Men i arbeid selv, ikke har vi barnevakt som kjenner barna nok (de er små og ikke så godt med fremmede som passere) heller ikke særlig å invitere inn til å passe koronasyke barn kanskje? Ingen familie under 5t unna. Men regnes jeg da som barnepasser i denne settingen? Iom at jeg skulle vært den som er hjemme i helga? Okay, takk, om han har rett så fortsetter vi stå på dette. Sjefen advarer nå med oppsigelse pga dette... Nei for en dritt sjef... Hva skjer om du skulle fått kreft og ble liggende hjemme og var skikkelig dårlig... skulle da sjefen hans sakt at du kan passe barna... Norm må jo ta vare på barna..og du kan ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #13 Skrevet 16. juni 2022 Jobber mannen din andre arbeidstider enn deg da, siden du også er i jobb? Hvis han f.eks jobber kveld og du er for syk til å ta vare på barna så kan han bruke "syk barn(epasser)" dag. Anonymkode: df881...008
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #14 Skrevet 16. juni 2022 Mannen har rett på fri. Arbeidsgiver har ikke noe de skulle ha sagt. Anonymkode: da7a5...965 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #15 Skrevet 16. juni 2022 Mannen har rett på å ta omsorgsdager når barnepasser (du i dette tilfellet) er syk og ikke kan ta seg av barna. Anonymkode: d1207...74d 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #16 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du vet alenemødre klarer dette fordi de må? Sykere enn deg også. Jeg synes det er utnyttelse av systemet å kreve at mannen skal ha fri med lønn. Dere får betale for barnepass, få hjelp av familie eller du må bite tenna sammen og klare dette selv. Anonymkode: d079c...a0a Fjott! Det er ikke utnyttelse av systemet, det er en rettighet man har i systemet. Hva du synes er irrelevant. Anonymkode: d1207...74d 10
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #17 Skrevet 16. juni 2022 Dersom han har vært ansatt i mer enn 4 uker så plikter arbeidsgiver å yte omsorgspenger ved sykt barn/barnepasser. Det må ikke ha vært opphold i arbeidsforholdet på mer enn 14 dager (relevant om han er timelønnet helgansatt). Ettersom du skulle ha passet ungene i helgen mens han jobbet, men har blitt syk så har han mulighet til å benytte omsorgsdager grunnet barnepassers sykdom. Alt dette står i Folketrygdloven kapittel 9 Om arbeidsgiver sparker mannen din for å bruke omsrogsdager så er det ulovlig og vil kose arbeidsgiver dyrt. Første skritt ville være å frata han retten til å benytte omsorgsdager ved mistanke om misbruk. Ettersom du har sykmelding er det ikke vanskelig å motbevise at det foreligger gyldig grunn til bruk av omsorgsdager. Anonymkode: 83660...a91 5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #18 Skrevet 16. juni 2022 Cob skrev (14 minutter siden): Okay, takk for svar. Men nå er jeg jo ikke hjemmeværende omsorgsperson. Men i arbeid selv, ikke har vi barnevakt som kjenner barna nok (de er små og ikke så godt med fremmede som passere) heller ikke særlig å invitere inn til å passe koronasyke barn kanskje? Ingen familie under 5t unna. Men regnes jeg da som barnepasser i denne settingen? Iom at jeg skulle vært den som er hjemme i helga? Okay, takk, om han har rett så fortsetter vi stå på dette. Sjefen advarer nå med oppsigelse pga dette... Er mannen din nyansatt og mye borte generelt? Hvis man har vært en stødig arbeidstaker over tid pleier arbeidsgivere å være rundere. Anonymkode: 92f2a...fed 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #19 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du vet alenemødre klarer dette fordi de må? Sykere enn deg også. Jeg synes det er utnyttelse av systemet å kreve at mannen skal ha fri med lønn. Dere får betale for barnepass, få hjelp av familie eller du må bite tenna sammen og klare dette selv. Anonymkode: d079c...a0a Eh.. du er alenemor og bitter på de som ikke er det? En har rett på fri når barnepasser er syk. Google og les Anonymkode: 42376...70b 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #20 Skrevet 16. juni 2022 Hvor gammelt er det minste barnet? Alder spiller vel også en rolle. Anonymkode: 27c95...f3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå