Gå til innhold

Hvordan snakke om bilsikring.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Oppdaget nå at svigerforeldrene mine kjører rundt med denne stolen https://www.europris.no/p-bilbarnestol-9-36-kg-m-seler-isofix-178118 Det er ille nok i seg selv, men de har ikke festet den med isofixen, de har bare tatt bilens belte rundt. Stolen står helt vinglete og løst. 

Det er ikke mitt barn som sitter i det, men min nevø på 2 år. Det vil være fatalt ved kollisjon, men også ved bråbrems. Hvordan kan jeg ta dette opp på en fin måte? 

Anonymkode: ca3f8...a27

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

«Neimen, har dere ikke sikra barnesetet?» - når du later som du oppdaget det

Anonymkode: a014a...d19

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du bare litt forsiktig kan si «du, jeg ser dere har kjøpt bilstol til x. Den skal egentlig være festet med isofix for å være godkjent festet. Ikke lett å forstå alle disse forskjellige bilstolene. Det er raskt gjort, så hvis dere vil kan jeg fikse det». 

Men sier ikke foreldrene til din nevø noe? Eller kanskje de ikke har oppdaget det? Du kan evt gi de en lyd om det og legge det mer over på dem. Er jo deres barn som sitter i bilstolen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

«Neimen, har dere ikke sikra barnesetet?» - når du later som du oppdaget det

Sitter i besøk hos de nå. Jeg så det før jeg gikk inn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sitter i besøk hos de nå. Jeg så det før jeg gikk inn. 

Okei, hva med «jeg så at barnesetet ikke var sikret, det er kjipt om dere får bot da? Mye kontroller nå»

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Okei, hva med «jeg så at barnesetet ikke var sikret, det er kjipt om dere får bot da? Mye kontroller nå»

Får prøve å si det nå under middagen. 👍 

AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (1 time siden):

Kanskje du bare litt forsiktig kan si «du, jeg ser dere har kjøpt bilstol til x. Den skal egentlig være festet med isofix for å være godkjent festet. Ikke lett å forstå alle disse forskjellige bilstolene. Det er raskt gjort, så hvis dere vil kan jeg fikse det». 

Men sier ikke foreldrene til din nevø noe? Eller kanskje de ikke har oppdaget det? Du kan evt gi de en lyd om det og legge det mer over på dem. Er jo deres barn som sitter i bilstolen. 

De sier nå at stolen kan jo brukes med bilens egne seler, derfor må det være mulig å ha det festet slik. 

Foreldrene bryr seg nok ikke, de er ikke så nøye på sikring av barn i bil. 

Skrevet

Det står ingen ting i bruksanvisningen om at stolen kan brukes uten å bruke isofix, nei.

1) Stolen skal festes med isofix.(kapittel 4 og 5 i bruksanvisningen)

2) Små barn skal festes med 5-pkt selen. (Kapittel 6)

3) Større barn (over 3 år) skal ikke bruke 5-pkt selen, men bilens belter. Men selve stolen skal likevel festes med isofix.(Kapittel 7)

Bruksanvisningen burde ha vært ennå tydeligere, jeg skjønner at den kan misforstås. Dine svigerforeldre har misforstått.  Denne stolen kan ikke brukes med bare bilens belter, den skal festes med isofix.

Dette fikser du kjapt for dem. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du sier: «den kjører dere ikke gutten rundt i. Det er ikke greit! Kjøp ny stol»

Og unnlater de det ringer du politiet. 

Om foreldrene er eller ikke er nøye på sikring av barnet i bil er helt uvesentlig. Et barn er ikke en eiendel. Et barn er en person. Barnet har rett til  å bli sikret riktig i bil til enhver tid, og foreldrene ingen rett til å ta egne vurderinger. De har bare en plikt til å sikre. 

Om mor synes barnet kan leve med en høy risiko for død og skade? Ikke relevant. Barnet kan ikke leve med den risikoen. Moren eller faren kan fint skade seg selv (dog ikke ved å risikere andres liv), men aldri ungen.

Anonymkode: 0947f...faa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De sier nå at stolen kan jo brukes med bilens egne seler, derfor må det være mulig å ha det festet slik. 

Foreldrene bryr seg nok ikke, de er ikke så nøye på sikring av barn i bil. 

Om jeg husker riktig så kan den faktisk det. Men vet ikke om det må en viss vekt til hos barnet da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...