Gå til innhold

Helt ærlige nå, kjører dere når dere er trette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har blitt mindre søvn på deg en periode, du har en avtale du skal på, men «å nei» du er skikkelig trett. Hva gjør du, egentlig?

Man skal jo ikke kjøre når man er trette, men det sitter dypt å avlyse ting, bare fordi du er «litt trøtt».

Er trett. Såpass at jeg nesten er svimmel. Har en avtale om en halvtime (oppkjøring i truck klasse T4). Det er 30 minutter å kjøre, og det begynner om 30 minutter. Jeg kommer til å komme for sent, men merker at jeg føler det sitter dypt inne å bare komme for sent.

Anonymkode: 3501a...84a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det har blitt mindre søvn på deg en periode, du har en avtale du skal på, men «å nei» du er skikkelig trett. Hva gjør du, egentlig?

Man skal jo ikke kjøre når man er trette, men det sitter dypt å avlyse ting, bare fordi du er «litt trøtt».

Er trett. Såpass at jeg nesten er svimmel. Har en avtale om en halvtime (oppkjøring i truck klasse T4). Det er 30 minutter å kjøre, og det begynner om 30 minutter. Jeg kommer til å komme for sent, men merker at jeg føler det sitter dypt inne å bare komme for sent.

Ikke kjør! 

Både i Tyskland og Polen blir trøtte sjåfører ansett som om de skulle vært påvirket av alkohol, en trøtt sjåfør er like lite oppmerksom og farlig i trafikken som en med promille. 

Anonymkode: b2612...116

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, kjørte ikke når jeg var såpass trøtt. Tok 15 minutter powernap og så kjørte jeg litt ekstra fort og kom 10 minutter for sent. Jeg skylte på trafikken. Turte ikke si det som det var.

Men nå lurer jeg på hvor mange er det egentlig som flytter avtaler for å ikke kjøre når de er stuptrøtte?

Jeg har aldri hørt noen si «jeg var så trøtt at jeg ikke kunne kjøre», men det skjer vel andre også?

-ts

Gjest Athena Catalina
Skrevet

Nei, aldri. Jeg tenker først og fremst trafikksikkerhet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjører aldri bil uuthvilt med mindre jeg må. Jeg blir ofte nødt i jobbsammenheng fordi jeg som lege har vakt flere dager i strekk og utrykningsplikt uavhengig av om jeg har sovet eller ikke. Det er et tankekors at man ofte blir satt i situasjoner som grenser til det uansvarlige i helsevesenet, og at dette med hviletid ikke er strengere regulert i praksis. 

Anonymkode: 2867a...4b0

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Må jeg være helt ærlig altså? Ok da, det har skjedd. Det har også skjedd at jeg da har stoppet bilen og gått ut i et par minutter for en strekk og frisk luft. Og at jeg har stoppet for å sove i bilen en-to timer.

Anonymkode: 726e1...e35

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke kjør! 

Både i Tyskland og Polen blir trøtte sjåfører ansett som om de skulle vært påvirket av alkohol, en trøtt sjåfør er like lite oppmerksom og farlig i trafikken som en med promille. 

Anonymkode: b2612...116

Det har jeg også hørt en norsk lege si.

Hadde trøtthet vært like lett å måle som alkohol så hadde det kanskje vært like forbudt.

Anonymkode: 726e1...e35

• Liker 1
Skrevet

Ja, men om jeg blir så trett at det er uforsvarlig så stopper jeg heller og sover litt. 

AnonymBruker
Skrevet

«Alle» kjører vel når de er trøtt; jeg er trøtt hver morgen når jeg sitter meg i bilen, jeg er trøtt når jeg endelig kan kjøre hjem fra kamp med minsten, osv… Sånn har de fleste det! Men, det er forskjell på vanlig trøtthet (hvor man har kontroll), og trøtthet hvor man går i svime etter å ikke ha sovet på flere døgn. 

Anonymkode: aed50...85f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er mange mange som gjør det. Småbarnsforeldre, for eksempel. Sov minimalt de første månedene etter at jeg fikk barn men kjørte til avtaler på helsestasjonen og diverse.

Anonymkode: ed56a...059

AnonymBruker
Skrevet

Har sovnet og kjørt av veien én gang og etter det har jeg begynt å ha pledd og nakkepute I bilen og så får jeg bare komme 20 minutter for sent. 

Anonymkode: 3ec08...efe

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er våken et døgn sammenhengende så har du ca. samme reaksjonsevne som hvis du har 0.8 i promille. Så lurt å la bilen stå hvis du har sovet dårlig et par netter ja.

Anonymkode: 86331...f96

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har faktisk stoppet for å sove et par ganger etter nattevakter så ja. Selv om jeg aldri sovner uten å være innstilt på det så føltes det risikabelt. 

Skrevet

Yepp kjører på jobb hver morgen 🙂 

• Liker 1
Skrevet

Ja. Men ikke så trøtt at jeg sovner. Det skal uansett mye til for at jeg klarer å sove i noe som beveger seg.

Skrevet

Har sovnet i gravemaskinen en gang heldigvis er det onkel som eier firmaet og som ferska meg 

AnonymBruker
Skrevet

En gang vi var på ferie så lånte vi en leilighet. Hadde planer om å kjøre hjem dagen etter. Vi maktet rett og slett ikke være i leiligheten til slutt. Vi ble levende kokt i den. Ja, det var sommer. Leiligheten var rett og slett en badstu selv om alle vinduer var vid åpne.

Bestemte oss for å begynne å kjøre. Tok ikke lange tiden før øynene begynte å slite. Så jeg bestemte meg for at vi måtte stoppe selvfølgelig. Det var jo planlagt å stoppe å få noe søvn i bilen, men det ble raskere enn hva en regnet med. Vi kunne uansett være lenger i den leiligheten.

Har aldri slitt så mye, hverken før eller senere, og jeg har kjørt mye bil som yrkessjåfør. Er 99% sikker på at hadde jeg fortsatt å kjøre så hadde jeg rett og slett sovnet bak rattet.

Anonymkode: 33a27...fe2

Skrevet

Jeg er 'trett' døgnet rundt. Det er en vesentlig forskjell på å være trøtt og være så trøtt at man er en fare for trafikken.

Skrevet

Det er ikke alltid man klarer å sove mellom nattevakter og bor man et stykke unna jobb har man ikke noe valg. Kan skje at man ikke sover på to døgn. Strengt tatt høye boligpriser som er skylden.

AnonymBruker
Skrevet

Ja.. begynner på jobb om natten.. av og til jeg ikke har fått nok søvn og holder på å duppe av på veien dessverre..

Anonymkode: 1373e...7e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...