AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #1 Skrevet 16. juni 2022 Jeg skal et halvt år på utveksling i Australia, og må ha med medisiner for både ADHD og stoffskiftesykdom. Det er tydeligvis bare lov til å ha med medisiner for tre måneders forbruk inn, men jeg er avhengig av å ha med for seks måneder. Virker litt risikabelt å måtte få tak i reseptbelagte medisiner der nede. Har noen erfaring med hvor strengt dette er i realiteten? Skal ha med skriv fra legen, medisinliste, alt i originalpakning osv., men det hjelper kanskje lite dersom de ser at jeg har med for mye medisiner. Anonymkode: 4453c...6b8
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #2 Skrevet 16. juni 2022 Kanskje 3 måneder bare er ufortollet? Anonymkode: d303a...c51
Rockesau Skrevet 21. juni 2022 #3 Skrevet 21. juni 2022 Jeg bodde 1 år i Australia. Da snakket jeg med fastlegen som skrev en egen resept slik at jeg fikk hentet ut stoffskiftemedisin og p-piller 🙈 for ett års forbruk. Han skrev også et enkelt skriv om at jeg trengte disse medisinene. Så jeg tok med alt jeg trengte for et år. Ble aldri sjekket på vei inn i Australia men hadde brevet med for sikkerhets skyld.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #4 Skrevet 24. juni 2022 Rockesau skrev (På 21.6.2022 den 18.03): Jeg bodde 1 år i Australia. Da snakket jeg med fastlegen som skrev en egen resept slik at jeg fikk hentet ut stoffskiftemedisin og p-piller 🙈 for ett års forbruk. Han skrev også et enkelt skriv om at jeg trengte disse medisinene. Så jeg tok med alt jeg trengte for et år. Ble aldri sjekket på vei inn i Australia men hadde brevet med for sikkerhets skyld. Takk for svar! Har også fått skriv og resept for alle månedene, så tror jeg bare må satse på at det går fint sånn som for deg. Husker du om du tok med alt i kofferten eller også i håndbagasjen? 😄 Anonymkode: 4453c...6b8
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #5 Skrevet 24. juni 2022 Risikabelt å få tak i reseptbelagte medisiner der? Det er jo ikke noe verre å hente ut reseptbelagte medisiner der enn her i norge 😅 Anonymkode: 2dec8...b45
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #6 Skrevet 24. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Risikabelt å få tak i reseptbelagte medisiner der? Det er jo ikke noe verre å hente ut reseptbelagte medisiner der enn her i norge 😅 Anonymkode: 2dec8...b45 Mente risikabelt som i at jeg ikke vet hva slags ordning de har og om det holder å bare ha med et skriv fra norsk lege. Har du noen erfaring med det? Anonymkode: 4453c...6b8 1
Rockesau Skrevet 24. juni 2022 #7 Skrevet 24. juni 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar! Har også fått skriv og resept for alle månedene, så tror jeg bare må satse på at det går fint sånn som for deg. Husker du om du tok med alt i kofferten eller også i håndbagasjen? 😄 Anonymkode: 4453c...6b8 Hadde med en pakke i håndbagasjen ja, i tilfelle bagasjen skulle forsvinne, og reisen var så lang så jeg måtte ta dagens pille på tur. Ser spørsmålet ditt under. Du får nok ikke hentet ut noe på apoteket der som er utstedt i Norge, de har jo litt annet system. Men det er ganske greit å dra til lege der. Måtte få antibiotika der engang, og da var jeg innom. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2022 #8 Skrevet 24. juni 2022 Aldri legg medisin du trenger i kofferten du sender. Det har vært så mange tilfeller nå der koffertene forsvinner. Så lenge du har papirene i orden og har alt i original eskene så skal ikke dette by på problemer.Du kan vel og kontakte tollvesenet og høre hva de sier. Dette er jo tross alt ting du trenger. Anonymkode: b1ca9...9aa 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #9 Skrevet 25. juni 2022 Jeg bodde et år i Australia, tok med medisiner for 6 mnd. siden jeg skulle hjem til jul. Jeg hadde en medisin som inneholdt steroider, og var livredd for å bli tatt for smugling siden det er så strengt der nede. Jeg krysset rett og slett av for at jeg hadde med meg "drugs" på det kortet du får utdelt på flyet, så sjekket de kofferten min og så at det var helt normale medisiner. De stemplet kortet og sendte meg videre. Hadde alt i originalemballasje og et ark med alle mine medisiner signert av legen. Jeg fikk også påvist lavt stoffskifte når jeg bodde der, og fikk skrevet ut medisiner for det. Det kostet ikke så mye å besøke legen på universitetet. Når du har helseutgifter i Australia som student kan du søke HELFO om refusjon når du kommer hjem, de dekker 75% av kostnaden 👍 Anonymkode: 165fc...e04
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #10 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg bodde et år i Australia, tok med medisiner for 6 mnd. siden jeg skulle hjem til jul. Jeg hadde en medisin som inneholdt steroider, og var livredd for å bli tatt for smugling siden det er så strengt der nede. Jeg krysset rett og slett av for at jeg hadde med meg "drugs" på det kortet du får utdelt på flyet, så sjekket de kofferten min og så at det var helt normale medisiner. De stemplet kortet og sendte meg videre. Hadde alt i originalemballasje og et ark med alle mine medisiner signert av legen. Jeg fikk også påvist lavt stoffskifte når jeg bodde der, og fikk skrevet ut medisiner for det. Det kostet ikke så mye å besøke legen på universitetet. Når du har helseutgifter i Australia som student kan du søke HELFO om refusjon når du kommer hjem, de dekker 75% av kostnaden 👍 Anonymkode: 165fc...e04 Okei, tusen takk for svar! Er akkurat det at jeg også er redd for å bli tatt for smugling, men virket som det gikk veldig greit for deg da. Så godt å høre at du fikk ut resept når du først var der nede óg 😄 Anonymkode: 4453c...6b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå